۰

روسیه و ترکیه خواستار ادامه همگرایی با ایران در بحران سوریه شدند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای وی در یک تماس تلفنی درباره سوریه گفت وگو کرده و خواستار ادامه همگرایی تهران، مسکو و آنکارا در این مساله شدند.
چاووش اوغلو
لاوروف
ایران
چاووش اوغلو لاوروف ایران
به گزارش پاپایا؛ به نقل از یرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد: لاوروف و چاووش اوغلو اوضاع سوریه را بررسی کرده و از امضای توافقنامه آتش بس میان دولت سوریه و مخالفان دولت و آمادگی برای آغاز مذاکرات صلح ابراز خرسندی کردند.
دو طرف مسائل مربوط به مقدمات مذاکرات سوری-سوری در قزاقستان را بررسی کرده و خواستار اجرای توافق های به دست آمده برای دوره انتقالی حل و فصل سیاسی مناقشه در سوریه با ادامه مبارزه با گروه های تروریستی شدند.
لاوروف و چاووش اوغلو همچنین بر اهمیت ادامه همگرایی ایران، روسیه و ترکیه در مساله سوریه و همکاری با استفان دمیستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه تاکید کردند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز امروز در این باره اعلام کرد: همگرایی های تهران، مسکو و آنکارا عامل توافق های برقراری آتش بس در سوریه شده است و همچنین به صورت مشترک ضمانت اجرای آن را برعهده گرفته اند.
به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز پنجشنبه در نشست مشترک با سرگئی لاوروف و سرگئی شایگو وزیران امور خارجه و دفاع روسیه ضمن اعلام این خبر، با اشاره به امضای سه سند در باره سوریه گفت: امضای این اسناد نتیجه تلاش ها و همکاری های روسیه، ایران و ترکیه است.
وی با یادآوری اینکه نشست وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه به تازگی در مسکو برگزار شده، اظهار کرد: سه کشور نه فقط مسئولیت کنترل روند صلح بلکه ضمانت اجرای آن را برعهده گرفتند.
وی در باره اسناد امضا شده گفت: سند برقراری آتش بس در سوریه بین نمایندگان دولت این کشور و گروههای مسلح امضا شده است.
وی افزود: سند دیگری نیز شامل مجموعه راهکارهای کنترل آتش بس در سوریه بین طرفین امضا شد. همچنین سند امضا شده سوم، بیانیه اعلام آمادگی برای آغاز مذاکرات صلح سوری-سوری در آستانه بین نمایندگان دولت و گروههای مخالف (غیرتروریست) است.
کد مطلب: 426878