۰

نظارت گستره قوه قضاییه بر اجرای حقوق شهروندی در تمامی محاکم

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: در قوه قضائیه ایران اجرای قوانین اسلامی و رعایت حقوق بشر در صدر قرار داشته و سالهاست در محاکم، زندانها و بازداشتگاه ها پلیس بر رعایت حقوق شهروندی نظارت گسترده ای دارد.
حقوق شهروندی
نظارت
قوه قضاییه
حقوق شهروندی نظارت قوه قضاییه
به گزارش پاپایا؛ به نقل ازدادمردان،  نشست مشترک اعضای شورای قضایی استان سیستان و بلوچستان با مقامات عالی ایالت بلوچستان پاکستان در سالن شهید بهشتی دادگستری کل استان  برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام ابراهیم حمیدی با اشاره به ساختار قضایی در ایران اظهار داشت: در کشور ما ۳ قوه قضاییه، مجریه و مقننه در حال فعالیت است.
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان ادامه داد: قوه قضاییه یک قوه مستقل برای پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی است که  از جمله اقدامات ای قوه صدور حکم و رسیدگی به شکایات مردم، نظارت بر حسن قوانین، کشف جرم و تعقیب مجرمین و اجرایی مدون قوانین جزایی کشور، پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین است.
وی افزود: ساختار قضایی قوه قضاییه ابتدا دادگستری و محاکم است که شامل دادگاه های تجدید نظر، کیفری ۱ و۲ و دادگاه های خانواده، انقلاب و شوراهای حل اختلاف است.
این مسئول قضایی با اشاره به ساختار اداری قوه، بیان داشت: چند سازمان در کشور زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کنند که سازمان پزشکی قانونی، نیروهای مسلح، بازرسی، زندانها و روزنامه رسمی از جمله این سازمان ها و نهاد ها هستند. 
وی در رابطه به نحوه رسیدگی به پرونده ها در قوه قضاییه گفت: پرونده های حقوقی در ابتدا قبول پرونده ، تعیین وقت و رسیدگی ، صدور رای و در پایان تجدید نظر در صورت اعتراض است .
وی ادامه داد: در پرونده های کیفری پس از رسیدگی حسب مورد به دادگاه های کیفری ۱_و۲ارسال می شود و با توجه به قانون مجازات اسلامی مجازات ها به ۸ درجه تقسیم بندی شده است.
حجت الاسلام حمیدی با اشاره به تحولات قانون و قوانین جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: تغییر در دو قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری تحولات شگرفی را در قوانین به وجود آورده که تاکید بر مجازات های جایگزین حبس، توجه به کاهش جمعیت کیفری زندانها و بهرمندی متهمین از کلیه حقوقشان اعم از ممنوعیت شکنجه و دیدار با خانواده و انتخاب و کیل از جمله این تغیرات است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه در قوه قضائیه ایران اجرای قوانین اسلامی و رعایت حقوق بشر در صدر قرار دارد، تصریح کرد: سالهاست قوه قضاییه ایران در محاکم، زندانها و بازداشتگاه ها پلیس بر رعایت حقوق شهروندی  نظارت گسترده ای دارد.
 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
انتهای پیام//
کد مطلب: 427121