به گزارش
پاپایا؛ به نقل از
عصرهامون، بارها خبر
تصادف در جاده های سیستان و بلوچستان و مرگ بیش از ده ها نفر را تنها در یک تصادف خوانده اید، تصادف هایی که قاچاقچیان سوخت عاملان اصلی این حوادث هستند.
به دلیل بالا رفتن ارزش ارز و اختلاف قیمت در ایران و کشورهای همسایه، قاچاق سوخت در سال های اخیر رونق زیادی گرفته است که تعداد قابل توجهی از جوانان این مناطق نیز به دلیل پرسود بودن و نداشتن کار یا شغل مناسب، خواسته و ناخواسته به این فعالیت غیرمجاز رو آوردهاند و سبب شده اند تا این پدیده این روز ها به یکی از مهمترین معضلات اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی تبدیل شود و مشاغل کاذبی را به جود آورد.
در میان چالش ها و نگران هایی که درابعاد مختلف این پدیده برای جامعه رقم می خورد ، افزایش مرگ و میر بر اثر تصادفات در جاده های استان از همه مهمتر و نگران کننده تر است که قابل تامل است.
با این وجود سیستان و بلوچستان دومین رتبه را پس از هرمزگان در قاچاق سوخت در کشور به نام خود ثبت کرده است .
سیستان و بلوچستان رتبه دوم قاچاق سوخت
مدنی فدکی مدیر کل سابق تعزیرات حکومتی استان در این خصوص گفته بود که وجود مرز مشترک با دو کشور همسایه باعث شده عده ای گرایش به سمت قاچاق به ویژه قاچاق سوخت داشته باشند که عمده دلیل آن نیز بعلت عدم ایجاد اشتغال و توجه به معیشت مرز نشینان، تفاوت فاحش قیمت سوخت در داخل کشور با خارج از مرز و گاها نیز عدم هماهنگی بین دستگاه های مربوطه باعث بوجود آمدن این پدیده شده است.
وی برخورد با تخلف قاچاق سوخت را مهم دانست و اعلام کرد: سرمایه انسانی و اجتماعی ما در حال آسیب دیدن است و باید در استان جذب سرمایه گذاری مورد توجه قرار گیرد و از صادرات و واردات بینظم جلوگیری شده و از بازارچههای مرزی به بهترین شکل استفاده شود.
مدیر کل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه قاچاق سوخت فاجعه انسانی برای استان به ارمغان آورده است، گفت: استان هیچ بهره ای از این پولشویی نمی برد و تنها عده ای خاص از آن استفاده می کنند.
قاچاق روزانه ۶ میلیون لیتر سوخت از مرزهای سیستان و بلوچستان
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان در جلسه کارگروه پیشگیری از وقوع جرم استان گفت: روزانه شش میلیون لیتر سوخت از استان قاچاق میشود، در حالی که سهمیه سوخت روزانه این استان 2.5 میلیون لیتر است.
حمیدیان با اشاره به این که میزان قاچاق روزانه سوخت از استان حدود سه برابر سهمیه سوخت اختصاصی به سیستان و بلوچستان است، بیان کرد: متاسفانه پدیده قاچاق سوخت از مرزهای استان از حالت آسیبی خارج و به یک مساله اجتماعی مبدل شده که روزانه میلیاردها تومان از منابع و ثروت ملی نصیب عدهای سودجو و فرصتطلب کرده است.
براساس آمار پزشکی قانونی از ابتدای سال تاکنون بیش از 474 نفر در تصادفات جاده ای کشته شده اند که به گفته رئیس پلیس راه عامل اکثر تصادفات جاده ای وجود قاچاقچیان سوخت و انسان است.
فرهنگ سازی و اطلاع رسانی راهکاری برای جلوگیری از قاچاق سوخت است
مدنی فدکی راهکار جلوگیری از قاچاق سوخت را فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم از طریق سازمانها و نهادهای دخیل همچون صدا و سیما، ائمه جماعت دانشگاه ها، ارشاد اسلامی، فضای مجازی و مطبوعات عنوان کرد و گفت: همکاری و هماهنگی بین استان های همجوار با سیستان و بلوچستان در این زمینه تاثیر گذار است زیرا بیشترین سوختی که وارد استان ما می شود از مبادی ورودی همچون استان کرمان است.
وی کنترل مبادی و خروجی استان، شناسایی سرشاخه ها و افراد دخیل در قاچاق سوخت، نظارت و کنترل بر مصرف کنندگان عمده و خرده فروشان، ایجاد اشتغال در مرزها، فعال کردن بازارچه های مرزی، استفاده از ظرفیت تعاونی مرز نشینان، کنترل شبکه های حمل سوخت توسط سازمانهای متولی و الکتریکی کردن بارنامه ها و مدارک و اسناد به منظور جلوگیری و جعل اسناد را از جمله اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد که این موارد می تواند در کنترل و کاهش قاچاق سوخت موثر واقع شوند.
انتهای پیام/