۰
گزارش پاپایا از روستایی با معماری رنسانس؛

ترند روستای شگفت انگیز سرباز با معماری بکر سنگی/ بی مهری مسئولین عامل ناشناس ماندن هندوستان کوچک

روستای ترند را می توان به عنوان یکی از این نقاط ناشناخته و خاصی دانست که به دلیل شناخته نبودن و عدم حمایت دولتی و نبود سرمایه گذاری بخش خصوصی، از چشم گردشگران داخلی و خارجی پنهان مانده است.
ترند روستای شگفت انگیز سرباز با معماری بکر سنگی/ بی مهری مسئولین عامل ناشناس ماندن هندوستان کوچک
ترند روستای شگفت انگیز سرباز با معماری بکر سنگی/ بی مهری مسئولین عامل ناشناس ماندن هندوستان کوچک
به گزارش  پاپایا،  ایام عید نوروز و انتخاب مکانی برای سفر در این ایام از دغدغه های اصلی خیلی از خانواده های ایرانی است به گونه ای که همواره هستند افرادی که در انتخاب محلی برای مسافرت با دشواری های زیادی روبه رو می شوند.
 متاسفانه خیلی از مردم شناخت خوبی از نقاط دیدنی ایران نداشته و در ایام عید به مکان های تکراری و یا بسیار شلوغ سفر می کنند که نه تنها باعث لذت و نشاط برای آنان نخواهد شد بلکه از دیدن بسیاری از دیدنی ها و نقاط بکر گردشگری ایران محروم خواهند ماند.
 

 
ترند روستایی با معماری دوره رنسانس
در این میان روستای ترند را می توان به عنوان یکی از این نقاط ناشناخته و خاصی دانست که به دلیل شناخته نبودن و عدم حمایت دولتی و نبود سرمایه گذاری بخش خصوصی، از چشم گردشگران داخلی و خارجی پنهان مانده است.
مردم این روستا  با حداقل امکانات ساخت و ساز و تنها با استفاده  از مصالح محلی و بوم آورد این منطقه مانند چوب ،گل خام و سنگ توانسته اند با بیشترین بهره وری، آثاری آنچنان زیبا خلق کنند که هر کس یک بار قدم به این مکان بگذارد تا سالها  ساکنان با فرهنگ سیستان و بلوچستان را که حافظان واقعی این ارزش ها و سبک ها  هستند را فراموش نخواهد کرد.
روستای ترند به دلیل معماری سنگی‌ بکر و زیبا، به عنوان مکانی تاریخی با معماری دوره رنسانس می تواند در کنار بسیاری دیگر از جاذبه های خاص طبیعی و تاریخی شهرستان سرباز و استان سیستان و بلوچستان به قطب گردشگری کشور تبدیل شده و علاوه بر ارز آوری و ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه، باعث معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردمان خونگرم و مهمان نواز این استان پهناور شود.
 

 
ترند روستایی به جامانده در دل تاریخ
در همین رابطه یک کارشناس باستان شناسی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با بیان این مطلب که خانه‌های روستای ترند به صورت کامل با سنگ ساخته شده است، اظهار داشت: ساختمان خانه های این روستا به لحاظ فنی و به دلیل استفاده از مصالح سنگی منحصر به فرد است به گونه ای که کاربرد سنگ به صورت یک مصالح عام و متعارف در چهره و سیمای روستا به زیبایی خودنمایی می‌کند.
وی افزود: استفاده از سنگ در ساخت بناهای این روستا به قدری چشمگیر است که نه‌ تنها در پی، بلکه در قسمت اعظم ساختمانها، دیوارهای محوطه و حیاط‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.
ایمان رئیسی با اشاره به دیگر مصالح به کار رفته در ساخت بناهای این روستا، بیان کرد: بیشترین مصالح استفاده شده سنگ لاشه است که توسط ملات گل کار شده و پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می‌رسد و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی نیز استفاده از تیرهای چوبی است.
 

 
وی ادامه داد: کاربرد سنگ در روستا به علت فراوانی این عنصر در روستا و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه بوده است.
این کارشناس باستان شناسی با اشاره به برخی شاخصه های خاص گردشگری در منطقه ترند، خاطرنشان کرد: وجود انتظام در شکل گیری فضاهای مسکونی، ارتباط منطقی بین بناها، همگونی با محیط اطراف و همچنین تلفیق و تطبیق با نخلستان و باغات سرسبز شهرستان سرباز، آدمی را ناخودآگاه به محض ورود مجذوب زیبایی های طبیعتی، بکر با معماری بجا مانده از دوره رنسانس می کند .
وی گفت: در حقیقت انسان با قدم زدن در کوچه و گذرهای این روستا بدور از زندگی پر از هیاهو و ماشینی امروزی در مواجهه با این فضای کاملا سنتی با معماری اصیل بلوچستان که حاصل اندیشه ،ذوق و خلاقیت معماران  قدیمی منطقه است، احساسی متفاوت را تجربه کرده و شاهد باز شدن پنجره ای روبه گذشته های دوردست می شود.
 

 
شهرستان سرباز، هندوستان کوچک ایران است
در ادامه رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به شاخصه های طبیعی روستای ترند، بیان کرد: در جوار این روستا دره ای با چشمه ای دایمی و پرآب وجود دارد که در کنار نخلستان و باغات منطقه همچون تابلویی زیبا، خلقت هستی را به نمایش گذاشته است و  با توجه به تنوع آب هوایی در شهرستان سرباز و استقرار این روستا در ارتفاعات و دارا بودن اقلیمی معتدل و کوهستانی، میوه های گوناگون از قبیل پسته، انار و  زردآلو کشت می شود.
سعید نارویی با اشاره به دیگر محصولات کشاورزی شهرستان سرباز، تصریح کرد:  هرچه به سمت جنوب شهرستان حرکت کنید با آب و هوایی متفاوت و انواع میوه های گرمسیری از قبیل انبه، موز، گوواوا، چیکو و سیتاپل روبه رو می شوید که در همه ایام سال در این منطقه کشت شده و  یکی از جذابیت های ویژه شهرستان سرباز در حوزه گردشگری هندوستان کوچک با همان سرزمین دره ها و نگاره هاست.
 

 
انتهای پیام//
 
 
کد مطلب: 427352