۰
گزارش پاپایا از معضلی فراگیر در کشور؛

اعتیاد ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی/ افزایش تعداد معتادین در کشور نگران کننده‌است

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: هنگامی که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را واکاوی و تبارشناسی کنیم به معضلی بنام اعتیاد می‌رسیم.
اعتیاد ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی/ افزایش تعداد معتادین در کشور نگران کننده‌است
اعتیاد ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی/ افزایش تعداد معتادین در کشور نگران کننده‌است
به گزارش پاپایا، آسیب شناسی اجتماعی به عنوان مفهومی است جدید که در اکثر جوامع وجود دارند و تاثیرات منفی خود را به جا می گذارند، در این میان اعتیاد به مواد مخدّر یکی از شایع ترین آسیب های اجتماعی است که در جهان معاصر و ایران همه گیر شده و به گونه ای پیشروی کرده است که به تعقاد بسیاری از کارشناسان اجتماعی، اعتیاد به مواد مخدّر یکی از بحران های اصلی دنیای کنونی است.
معضل اعتياد در جامعه ایران به گونه ای است که اگر حتی حد وسط آمارهاي موجود را مبنا قرار داده و جمعيت معتاد کشور را تنها دو ميليون و 500هزار نفر در نظر بگيريم، حداقل 10 ميليون نفر از مردم جامعه ما درگير مساله حاد و خانمان برانداز اعتياد هستند.
با توجه به آمار و ارقام موجود، مصرف مواد مخدّر در میان نسل جوان ایران به حدّی است که شنیدن آن برای هر انسان منصف و با وجدانی دردناک و آزاردهنده است و به معنای واقعی کلمه، بی اعتنا بودن نسبت به این معضل اجتماعی باعث بروز آسیب های جبران ناپذیر و پیامدهای ویران کننده ای برای خانواده ها ایرانی خواهد شد.
 

 
50 درصد از آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد است
در همین رابطه یک کارشناس ارشد روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به اینکه اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر یکی از مهم ترین مشکلات کنونی انسان و از مهم ترین و ناگوارترین آسیب های اجتماعی است، اظهار کرد: امروز کمتر کسی است که از عوارض و پیامدهای این معضل اجتماعی آگاهی نداشته باشد.
وی افزود: اعتیاد یک اختلال عودکننده مغزی است که ویژگی اساسی آن جستجوی و مصرف اجباری آن علیرغم مشکلات و عوارض و پیامدهای ناگوار آن است.
مسلم کرد به موضوع همجواری سیستان و بلوچستان با کشورهای تولید اصلی مواد مخدر جهان، اشاره کرد و گفت: افغانستان و پاکستان به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر جهان دارای مرزهای طولانی با سیستان و بلوچستان هستند که این موضوع بطور مستقیم این استان را در معرض بیشترین آسیب های ناشی از آن قرار داده است.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، مواد مخدر جزء پنج جرم اول سیستان و بلوچستان است و بیش از 50 درصد از جرایم و آمار زندانیان این استان به طور مستقیم و غیرمستقیم با مقوله اعتیاد در ارتباط است.
 

 
مبارزه با اعتیاد بر اساس سیاست های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری
کرد با اشاره به سیاست های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در مورد حذف مواد مخدر از جامعه، خاطرنشان کرد: این سیاست ها را میتوان به دو رویکرد تقسیم کرد و در قدم اول آن حذف مواد مخدر و حذف تولید و فروش مواد مخدر است که باید در این خصوص جرم انگاری مصرف مواد مخدر مورد توجه قرار می گیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: کاهش تقاضا و کاهش آسیب های وارده به دلیل ابتلا معتادان به ایدز و مشکلات روانی، قدم دوم مبارزه با مواد مخدر است که بر اساس آن، افرادی که دچار سوء مصرف مواد مخدر هستند مکلفند خود را به مراکز درمانی دولتی و غیردولتی و خصوصی اقدام به ترک نمایند تا از تعقیب کیفری در امان باشند در غیر اینصورت مجرم محسوب خواهند شد.
این کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر اینکه باید تلاش برای کاهش مشکلات و آسیب ها وارد شده به معتادان بعد از ترک آنان آغاز شود، اظهار داشت: اگر کسی مواد پرخطر مانند هروئین، کراک و مت آمفتامین مصرف می کند باید اول به صورت کنترل شده او را به سمت مخدر کم خطری چون متادون سوق داده و یا  برای جلوگیری از شیوع بیماری های خونی مانند ایدز سرنگ های بهداشت بین آنها توزیع شود.
وی اضافه کرد: از جمله نکاتی که درباره نحوه درمان افراد معتاد می بایست رعایت شود این است که این افراد را به اصرار نباید مجبور به ترک کرد.
مسلم کرد در پایان با بیان این مطلب که روش درست ترک اعتیاد جلب اعتماد معتادین است، تصریح کرد: خانواده های معتادین به صورت فعال در فرایند درمان دخیل هستند پس باید توجه داشته باشند که از برچسب گذاری اجتماعی این افراد جداً خودداری کرده و با شکست های درمانی به شدت مقابله کنند چراکه اعتیاد به یک باره درمان نخواهد شد و بسیاری از افراد بعد از چندین بار موفق به ترک اعتیاد شده اند.       
 
انتهای پیام//
کد مطلب: 427354