۰
گزارش پاپایا از دروازه ای به سوی تباهی؛

شیب تند اعتیاد در میان دانش آموزان/عامل بیش از 50درصد طلاق های کشور استعمال موادمخدراست

معاون رئیس کل دادگستری در امور پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان گفت: هر جا حاشیه‌نشینی گسترش پیدا کند به همان اندازه اعتیاد در کودکان و نوجوانان نیز گسترش پیدا می‌کند، زیرا این اقشار جامعه در معرض آسیب‌های اجتماعی بالایی قرار دارند.
شیب تند اعتیاد در میان دانش آموزان/عامل بیش از 50درصد طلاق های کشور استعمال موادمخدراست
شیب تند اعتیاد در میان دانش آموزان/عامل بیش از 50درصد طلاق های کشور استعمال موادمخدراست
به گزارش پاپایا، امروزه علل گرایش زیاد جوانان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر به یکی از دغدغه های مهم خانواده های ایرانی تبدیل شده است به گونه ای که در چند دهه گذشته‌ استعمال‌ مواد مخدر تنها مختص به‌ افراد بالای‌ ٥٠ سال‌ بود اما طی‌ 20سال اخیر گذشته‌ شیب تند اعتیاد  به سوی جوانان و نوجوانان باعث شده تا سن‌ اعتیاد در کشور به‌ بیست‌ سالگی‌ برسد و حتی به گزارش کارشناسان اجتماعی، امروزه‌ سن‌ گرایش‌ به‌ مواد مخدر و استعمال‌ آن‌ به‌ دوره‌ نوجوانی‌ یا به‌ عبارت‌ دیگر13 و 14 سالگی رسیده است.
 

 
15 درصد از دانش آموزان زاهدان مواد مخدر مصرف میکنند
استان سیستان و بلوچستان نیز به دلیل مرزهای طولانی با دوکشور عمده تولید کننده مواد مخدر جهان از این گرایش مستثنی نیست و بلکه با شرایط بسیار بدتری مواجه است به گونه ای که رئیس کل آموزش و پرورش استان در حاشیه شورای پیشگیری از جرم سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: با توجه به  برسی های انجام شده  15 درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه زاهدان تجربه مصرف مواد مخدر دارند.
علیرضا نخعی ادامه داد: به طور کل میتوان گفت از 15 درصد اعلام شد 70 درصد آن مختص به دانش آموزان حاشیه شهر است.
 

 
شیوع جدی مصرف مواد مخدر در مدارس
در همین رابطه  یک کارشناس ارشد روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر لزوم انجام کنترل های بیشتر در مدارس کشور، بیان کرد: از آن‌جایی که بیش از 70 درصد از نوجوانان 10 تا 19 ساله کشور در حال تحصیل هستند و مدرسه محیطی است که آن‌ها پس از محیط خانواده بیشترین وقت خود را در آنجا سپری می‌کنند وتأثیر زیادی از آن محیط میگیرند لازم است تا کنترل بیشتری بر روی مدارس کشور انجام شود.
مهسا کریمی با اشاره به شیوع جدی مصرف مواد مخدر در بین جوانان و نوجوانان، افزود: به طور کلی دومين عامل مهم اجتماعي كه می تواند نقش مهمي در کنترل گرايش نوجوانان به اعتياد داشت باشد مدرسه است .
وی با تاکید بر لزوم آموزش و اطلاع رسانی جامع برای شناخت خانواده ها از مواد مخدر و ابزار مصرف آن، تصریح کرد: بی تردید در بحث آگاه سازی  بسیاری از نهادهای دولتی مقصر اصلی هستند چرا که نسبت به افزایش آگاهی بخشی عموم جامعه و اطلاع رسانی دقیق به خانواده‌ها و فرزندانشان کوتاهی کرده اند.
 

 
مدارس نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد دارند
محمد علی حمیدیان نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت:  استان سیستان و بلوچستان به دلیل  همجواری با کشورهای تولید کننده موادمخدر در معرض بسیاری از آسیب‌ها  مثل سوء مصرف مواد مخدر قرار گرفته است.
معاون رئیس کل دادگستری در امور پیشگیری از وقوع جرم ادامه داد: با توجه به آمارهای بررسی شده در سال گذشته عامل حدود 50 درصد از طلاق ها اعتیاد و 46 درصد نیز سرقت عنوان شده است که با توجه به افزایش روز افزود سوء مصرف مواد در جهان، یکی از موضوع های مهم در زمینه پیشگیری و مبارزه با اعتیاد، آموزش نوجوانان در مدارس است
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 428138