۰
گزارش پاپایا از نقش ماه رمضان بر جرائم اجتماعی؛

فضای روحانی رمضان عامل اصلی کاهش جرائم است/وجدان بیدار نگهبان میهمانان خداست

نماینده اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مسلمانان در ماه مهمانی خدا تلاش بیشتری در کظم غیض و تزکیه نفس دارند و می‌کوشند از گناه و بزه بپرهیزند.
فضای روحانی رمضان عامل اصلی کاهش جرائم است/وجدان بیدار نگهبان میهمانان خداست
فضای روحانی رمضان عامل اصلی کاهش جرائم است/وجدان بیدار نگهبان میهمانان خداست
به گزارش پاپایا،‌ هر ساله با شروع ماه مبارک رمضان اخباری مبنی بر کاهش جرایم و ناهنجاری اجتماعی در جامعه منتشر میشود که باعث برانگیخته شدن حس معنوی ما شده و با خود فکر میکنیم چه چیزی میتواند تا این اندازه اثرگذار باشد که حتی مجرمان و قانون گریزان جامعه را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
بر اساس برخی آمارهای منتشره در سال های اخیر، جرایم مختلف به صورت متوسط در این ماه با کاهش 30درصدی مواجه شده که در حوزه جرایم اخلاقی این کاهش آماربسیار محسوس‌تر است.
در ماه رمضان همه افراد جامعه دچار نوعي تحول دروني مي شوند به گونه ای که اگر كمي به خودمان و رفتار هايمان در این یک ماه بیشتر دقت كنيم متوجه تغییری اساسی در درونمان میشویم چراکه دیگردروغ نمي گوييم، غيبت نمي كنيم و به معنای واقعی کلمه با یک خود مراقبتی زیبا از زبان و چشم و گوش خود محافظت میکنیم كه اين مراقبت همان غلبه‌ی نیروی "پلیس درون" یا همان وجدان بزهکاران است که در ماه هاي ديگر سال تا اين اندازه پر رنگ نيست، جو رمضان آن قدر قوي و تاثیر گذاراست كه حتي دامان مجرمان را هم گرفته و باعث میشود تا مجرمانی که ارتکاب جرم برایشان عادت است هم سعی کنند تا در این ماه از جرم دوری کنند.
 
روزه داری، تضمین‌کننده سلامت جامعه
در همین رابطه مولوی تذیر احمد سلامی  در گفت و گو با خبرنگار پاپایا،‌ اثرات معنوی ماه رمضان را عاملی برای کاهش جرم و جنایت دانست و خاطرنشان کرد: افراد در این ماه سعی دارند تا از هرچیزی که باعث نزدیکی آنان به گناه شود دوری کنند که این خود باعث کاهش جرم در جامعه می شود.
وی استفاده از ماهواره و فضای مجازی را دو عامل اصلی افزایش جرم و جنایت در جامعه عنوان کرد و افزود: خود مراقبتی افراد باعث میشود تا در این ماه از فضای گناه آلوده ماهواره و فضای مجازی دوری کنند که این خود باعث کاهش تنش ذهنی در افراد و به طبع آن کاهش میل به گناه و جرم و جنایت می شود.
این نماینده اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری از رمضان به عنوان ماه نزول برکات خدا و فرصتي براي بازگشت به خود ياد كرد و گفت: بسیاری ازمردم در طول ماه رمضان سعي مي‌كنند به كارهاي و اعمال گذشته خود بيشتر فكر كنند و در صدد جبران خطاهای گذشته برآیند و مجرمان نیز از این موهبت الهی بی بهره نیستند تاجایی که بسیاری از مجرمان در اين ماه توبه کرده و مرتکب گناه نمی شوند.
سلامی ادامه داد: در نگاه قرآن کریم، فلسفه اساسی روزه، تقوی و پرهیز از محرمات الهی و فلسفه‌های مهم نماز پرهیز از فحشا و منکر است و همین عبادات الهی می تواند عامل مهم و اساسی برای تقلیل گناه از جمله تقلیل جرائم و تخلفات اجتماعی باشد.
این مدرس حوزه علمیه اهل سنت در پایان با تاکید بر اینکه علما باید از فرصت به وجود آمده در این ماه رمضان بهترین استفاده را بکنند، تصریح کرد: علمای دینی و امامان جمعه و جماعت میتوانند با استفاده از فرصت به وجود آمده در این ماه پر برکت علاوه بر ترویج آموزه های دینی در جهت حضور هر چه بیشتر مردم در مساجد، نکاتی را نیز برای جذب افراد گناهکار و مجرم به سوی دین بیان کنند تا پس از ماه رمضان نیز شاهد کاهش جرم و جنایت در جامعه باشیم.
 
کاهش جرائم و پرونده‌هاي قضايي از برکات ماه خداست
مولوی عنایت الله رسولی زاده نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا،‌ با تاکید بر اینکه رمضان ماه نزول برکات خداست، اظهار داشت: امنیت و دوری از گناه از برکاتی است که خدا در این ماه معنوی برای ما نازل کرده و باعث شده تا با قوت گرفتن نیروی وجدان جرم، جنایت و گناه در جامعه کاهش یابد.
امام جمعه اهل سنت سرباز ادامه داد: در فرهنگ دینی ما بارها به این نکته مهم اشاره شده است که در ماه مبارک رمضان شیطان در بند بوده و نمی تواند موجب گمراهی مسلمین شود که همین مسأله باعث دوری افراد از ارتکاب به جرم و جنایت در ماه رمضان می شود چراکه وجدان بیدار به آنان یادآوری میکند حال که شیطان در بند است چرا باید اسیر نفس شیطانی شد.
رسولی زاده فضای معنوی جامعه در این ماه را مهمترین عامل تغییر درونی در افراد دانست و گفت: دیدن افرادی که برای نماز به مساجد میروند و باوجود گرمای هوا و سختی روزه داری تلاش دارند تا خود را به خدانزدیک کنند باعث ایجاد تحولی درونی در افراد گناهکار می شود تا آنان نیز تلاش کنند در این ماه ارتباط نزدیکی با خدا داشته باشند.
این مدرس حوزه علمیه اهل سنت امر به معروف و نهی از منکر را عامل دیگری برای کاهش جرم و گناه در جامعه برشمرد و بیان کرد: فضای معنوی ماه رمضان باعث میشود تا پدیده زیبای امر به معروف و نهی از منکر با شکوه خاصی در جامعه نمود پیدا کرده و هر فردی به نوبه خود در ترویج این فرهنگ تاثیر گذار باشد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428206