۰
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز:

صادرات800تنی پیاز به پاکستان/گلخانه طبیعی ایران تامین کننده اصلی صیفی جات کشور در زمستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از 51هزار و 200تنی پیاز در سرباز برداشت شده است، این شهرستان را تامین کننده اصلی نیاز کشور به این محصول استراتژیک دانست.
صادرات800تنی پیاز  به پاکستان/گلخانه طبیعی ایران تامین کننده اصلی صیفی جات کشور در زمستان
صادرات800تنی پیاز به پاکستان/گلخانه طبیعی ایران تامین کننده اصلی صیفی جات کشور در زمستان
به گزارش پاپایا، سعید نارویی شهرستان سرباز را به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، به بزرگترین گلخانه طبیعی ایران تشبیه کرد و این منطقه را یکی از بهترین نقاط کشور برای کشت میوه ها، صیفی جات و محصولات گرم سیری دانست که میتواند در همه ایام سال بسیاری از محصولات بهاره و تابستانی را روانه بازارهای داخلی و خارجی کرده و نقش مهمی در تنظیم بازار ایفا کند.
رئیس جهاد کشاورزی سرباز سطح زیر کشت پیاز در این منطقه را هزار و 600هکتار عنوان کرد که سال گذشته به طور متوسط از هر هکتار 32 تن پیاز مرغوب برداشت و در بهترین زمان روانه بازارهای مصرف داخلی شد به گونه ای  از نیمه دوم پاییز تا فروردین ماه که سرما هوا در دیگر نقاط کشور امکان کشت صیفی جات را به کشاورزان نمیدهد محصولات پیاز، فلفل و هندوانه شهرستان سرباز نیاز بازارهای مصرف داخلی و خارجی را تامین کرده و مانع خروج ارز از کشور می شود.
به گفته نارویی قیمت پیاز خریداری شده از کشاورزان در پاییز و زمستان سال گذشته از کیلوگرم سه تا هفت هزار ریال متغیر بوده است و حتی کشاورزان منطقه با برداشت اصولی توانستند تا اوایل بهار هر کیلوگرم پیاز را به قیمت 22 هزار  ریال به فروش برسانند و با وجود اینکه تعاونی های روستایی پیاز را به قیمت مصوب  خریداری میکردند هیچ یک از کشاورزان حاضر به فروش نشده و خود محصولاتشان را به فروش میرساندند.  
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی دوم اسفند سال گذشته با حضور در جمع خبرنگاران پیاز را جزو محصولات  گران قیمت کشاورزی دانست که در ابتدای بهمن ماه قیمت هر کیلوگرم آن در مزرعه 30 هزار ریال رسید اما با برنامه ریزی های انجام شده و توقف صادرات در 30 بهمن ماه به 20 هزار ریال در هر کیلوگرم کاهش یافت اما با توجه به کاهش برداشت پیاز در جنوب کشور پیش بینی می شود قیمت آن تا نیمه اول فروردین کاهش قابل توجه ای نداشته باشد.
به گفته عباس کشاورز سالانه دو میلیون و 200 هزار تن پیاز در سطح حدود 50 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور کشت و تولید می شود که بخش عمده آن به مصرف داخلی رسیده و چیزی در حدود 250هزار تن آن نیز در راستای صادرات روانه بازارهای جهانی  می شود.
رئیس جهاد کشاورزی سرباز با رد شایعاتی مبنی بر عدم فروش پیاز کشاورزان و استفاده دامی از محصول برداشت شده، نگاه غیر کارشناسانه و مُغرضانه را عامل اصلی چنین شایعاتی دانست.
وی با تاکید بر اینکه پیاز پیشین از نوع قرمز است و از بهترین انواع پیاز جهان محصوب می شود، پاکستان را بزرگترین وارد کننده پیاز پیشین و اصلی ترین بازار هدف صادرات پیاز شهرستان سرباز دانست به صورت میانگین هر ساله بیش از 800تن پیاز کشاورزان منطقه از طریق بازارچه مرزی پیشین به این کشور صادر می شود.
 
به عقیده یکی از کشاورزان شهرستان سرباز کشت پیاز راحت ترین و به صرفه ترین نوع کشت است چراکه میتوان آن را در هر زمان که نیاز باشد برداشت کرده و روانه بازار کرد تا در کنار تنظیم بازار مصرف و جلوگیری از واردات این محصول سود خوبی هم نصیب کشاورز شود.
دوشنبه روچکار نبود سردخانه و صنایع تبدیلی را بزرگترین مشکل کشاورزان سربازی میداند و آرزو دارد تا روزی بتواند با راه اندازی یک کارگاه کوچک محصولات برداشتی خود را تبدیل به پودر پیاز کرده و آن را به کشورهای اروپایی و آمریکای مرکزی صادر کند.
پودر پیاز ادویه ای هندی است که از طریق خشک کردن محصول پیاز تازه با هوای گرم و آسیاب کردن آن تهیه می شود و دارای ویتامین هایA , B . C  و املاحی مانند کلسیم، سدیم و پتاسیم می باشد و به دلیل اینکه  پودر پیاز یک آنتی بیوتیک و ضد میکروب طبیعی است و به خوبی می تواند بسیاری از میکروبهای بیماری زا را از بین ببرد و خواص غذایی و طعم طبیعی آن نیز با پیاز تازه یکی است.
روچکار با گلایه از عدم حمایت دولتی از طرح های اشتغالی بر مبنای اقتصاد مقاومتی، ایران را بازنده اصلی در واردات پودر پیاز از چین دانست چراکه به عقیده این کشاورز سربازی با اندکی سرمایه گذاری میتوان ایران را به بزرگترین تولید کننده پودر پیاز جهان تبدیل کرد تا به جای صادرات پیاز خام به کشورهایی چون عراق، پاکستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، محصول فرآوری شده آن را با ارز آوری 10 برابری به دنیا صادر کرد چراکه حداکثر قیمت پیاز خام در اوج زمستان به کیلویی40هزار ریال میرسد اما پودر پیاز درجه سوم چینی با قیمت کیلویی350هزار ریال در بازار عرضه می شود.
انتهای پیام/
کد مطلب: 428218