۰
گزارش پاپایا از بهشت گیاهی وجانوری کشور؛

تنوع جانوری سیستان و بلوچستان گنجینه ای از گونه های کمیاب کشور/ محیط زیست استان نیازمندتوجه مردم و مسئولین است

محیط زیست گیاهی و جانوری سیستان و بلوچستان گنجینه ای از گونه های نادر و کمیابی چون تمساح پوزه کوتاه، انواع آهو، قوچ، میش، خرس سیاه و گوره خر بوده که به دلیل خشکسالی های یک دهه گذشته و شکار غیرمجاز در حال نابودی است.
تنوع جانوری سیستان و بلوچستان گنجینه ای از گونه های کمیاب کشور/ محیط زیست استان نیازمندتوجه مردم و مسئولین است
تنوع جانوری سیستان و بلوچستان گنجینه ای از گونه های کمیاب کشور/ محیط زیست استان نیازمندتوجه مردم و مسئولین است
به گزارش خبرنگار پاپایا، وسعت زياد استان سيستان و بلوچستان و تنوع آب و هوايي بسیار خاص و جالب آن، موجب بروز تنوع جادویی در پوشش گياهي و غناي منابع جانوری آن شده و با توجه به اینکه بیش از  9/7 درصد از این استان یعنی چیزی در حدود یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار آن تحت پوشش منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است میتوان این منطقه را به عنوان بهشت بزرگ جانوری در کشور دانست.
گونه های جانوری و گیاهی استان سيستان و بلوچستان در 13 منطقه شامل پناهگاهی حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.
گونه هاي شاخص استان از جمله تمساح پوزه كوتاه، سنجاب بلوچي و خرس سياه ويژگي خاصي را به حيات وحش اين استان بخشيده است  که در هیچ استان دیگری از ایران یافت نمیشود و  به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی توان آثاری از زیست آنها مشاهده کرد.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است و در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلفی از استان زرخیز سیستان و بلوچستان زیست می کنند.
در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان برای علاقه مندان به محیط زیست قابل مشاهده  بوده تاجایی که بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته، تاکنون بیش از 85 گونه پستاندار، 102 گونه خزنده، بیش از 360 گونه پرنده آبزی و غیرآبزی و پنج گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده خشکی و آبی سیستان و بلوچستان در بیشتر مواقع به صورت محدود شناسایی شده اند.
 
سیستان و بلوچستان بهشت جانوری کشور
در همین رابطه نیره پور ملایی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به پاکسازی کامل دره های سرباز از شکارچیان کبک و تیهو،  اظهار داشت: پس از دریافت گزارشات همیاران محیط زیست مبنی بر مشاهده چندین مورد  تله گذاری برای شکار و زنده گیری پرندگانی همچون کبک و تیهو در ارتفاعات شهرستان سرباز و با توجه به اهمیت موضوع و حفاظت از این گونه های خاص جانوری، عملیات پاکسازی دره های این شهرستان از شکارچیان غیرمجاز و تله های زنده گیری آنان انجام شد.
وی افزود: با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن این منطقه، شکارچیان با مشاهده  ماموران محیط زیست در محل و اجرای عملیات پاکسازی از عوارض طبیعی استفاده کرده و متواری شدند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به کشف چندین مورد تله زنده گیری به همراه 10 قطعه تیهو  در منطقه، بیان کرد: همیاران محیط زیست به همراه نیروهای حفاظت محیط زیست شهرستان سرباز در این پاکسازی پنج حلقه تور زنده گیری پرنده به همراه 10 قطعه تیهو را کشف و ضبط کردند که پرندهای کشف شده پس از کشف در محیط زیست رها سازی شدند.
وی قاچاق گونه های مختلف جانوری و صید غیرمجاز آنان را در کنار خشکسالی از مهمترین عوامل طبیعی و معضلات انسانی در تخریب محیط زیست سیستان و بلوچستان برشمرد و کمبود محیط بان را از جمله مهمترین مشکلات این اداره کل عنوان کرد.
پور ملایی  با بیان این مطلب که بخش قابل توجه ای از گونه های جانوری شناسایی شده در استان به دلیل محدود بودن تعداد در معرض خطر انقراض قرار دارند و به عنوان گونه های آسیب پذیر شناخته می شوند، خاطرنشان کرد: گله های هزارتایی از گونه های مختلف جانوری قابل مشاهده در استان های دیگر کشور را نمی توانیم در سیستان و بلوچستان ببینیم بر این اساس باید با اجرای برنامه های حفاظتی مناسب این شمار اندک از انواع مختلف گونه های جانواری در استان را حفظ کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در پایان سیستان و بلوچستان را بهشت جانوری ایران دانسته و تصریح کرد: این استان دارای تنوع زیستی فراوان اما با غنای گونه ای پایین است به این معنی که انواع حیوانات را در شمار محدود می توان در پهنه این استان مشاهده کرد که این مهم وظیفه مسئولین و مردم را در حفاظت از این گونه های جانوری سنگین تر میکند.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 428314