به گزارش
پاپایا، به نقل از
تسنیم، بیت المقدس، سرزمینی که سرگذشتی به درازای تاریخ دارد به دلیل جایگاه مراکز مقدس در آن از اهمیت ویژه ای برای سه دین ابراهیمی اسلام، مسیحیت و یهودیت برخوردار است.
در جنگ های موسوم به جنگ های صلیبی، تسلط و حاکمیت بر سرزمین بیت المقدس هدف اصلی مبارزان دو طرف بود. اما با خاتمه این نبردها چالش میان پیروان ادیان مسیحی، اسلامی و یهودی به پایان نرسید تا جایی که از اوایل قرن بیست تا به امروز مناقشه بر سر آینده بیت المقدس و اماکن مقدسه موجود در آن تبدیل به بزرگترین چالش پیروان این ادیان با یکدیگر شد. در این میان برنامه ریزی صهیونیست ها برای اشغال فلسطین با کمک انگلستان از یک سو و سیطره بر منطقه مقدس مسجد الاقصی و قبه الصخره وضعیت مذکور را به مهمترین معضل دینی جهان تبدیل کرد. چنانکه عدم حل این بحران منجر به متاثر کردن دیگر سرزمین های اطراف فلسطین از این مناقشه و گسترش خشونت به این مناطق شد.
در دهه های پایانی قرن بیستم و زمانی که اعراب در چهار جنگ با ارتش اسرائیل، شکست خوردند، برخی از رهبران فلسطینی ها با ورود به فاز مذاکره و سازش با طرف اسرائیلی امید فلسطینی ها را در بیرون کردن متجاوزین از سرزمینشان کمرنگ کرد. لذا در واکنش به این وضعیت جوانان فلسطینی جریان «انتفاضه» را رقم زدند.
نکته مهم آنکه سازش و گفتوگو رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین که زمینه ساز تقدیم بخشی از این سرزمین به صهیونیست ها بودند، به راه حلی برای رسیدن به تفاهمی دوجانبه نرسیده که یکی از علل اصلی آن مخالفت بدنه جمعیت فلسطین به پذیرش اشغال خاکشان بوده است.
در همین راستا علی رغم تحریم های اقتصادی و دارویی رژیم صهیونیستی علیه فسلطینیان، به شهادت رساندن آنها و تحمیل زندگی سخت جریان انتفاضه ادامه یافت و در سال 2015 انتفاضه سوم کلید خورد.
در جریان مقابله با فلسطین با تداوم حضور اشغالگران در سرزمینشان، موضوع بیت المقدس که در مذاکرات دهه 90 میان رهبران تشکیلات خودگردان با مقامات صهیونیستی نامشخص باقی ماند، تبدیل به نماد تداوم مبارزات فلسطینی ها شده است.
این شهر که به دلیل حضور مردم عرب مسلمان و یهودیان مهاجر به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده، در سال های اخیر شاهد دست اندازی ها و اقدامات اسرائیل برای فشار بر مسلمانان و خارج کردن انه از بیت المقدس بوده است. در همین رابطه صهیونیست ها بدون در پیش داشتن موانع بین المللی و در میانه سکوت نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل و مدعیان دموکراسی عرصه را بر مردم بخش شرقی بیت المدس روز به روز تنگ تر کرده اند. به طوری که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی رسما گفته است که یهودیان می توانند هر کجای بیت المقدس و از جمله بخش شرقی این شهر که عمدتا عرب نشین هستند مسکن بسازند.
در ادامه این روند جلوگیری از دسترسی آزاد به اماکن مقدس این شهر تاریخی از دیگر اقدامات اسرائیل برای انضمام مطلق بیت المقدس شرقی به سرزمین های تحت تصرف خود در فلسطین است. از این رو سال هاست که مسلمانان و مسیحیان کرانه باختری نتوانسته اند به مسجد الاقصی یا کلیسای القیامه راه یابند و حتی اجازه ورود به مسجد القصی برای اهالی بیت المقدس با شرط سنی بالای 45 سال است.
در شرایطی که صهیونیست ها تلاش دارند با اتکا به توسعه فیزیکی شهرک های یهودی نشین در این شهر مقدس و مهار راه های ارتباطی اعراب، حاکمیت خود را بر این منطقه توسعه و در نهایت قطعی سازند، جوانان فلسطینی فراتر از حصارهای امنیتی دست به اقداماتی می زنند که پیامش چیزی جز ادامه راه مقاومت نیست.
صهیونیست ها در سال های اخیر قدس را به پادگان نظامی تبدیل کرده اند و اجازه ورود تعداد محدودی از مسلمانان را به مسجدالاقصی می دهند. نگرانی های امنیتی اسرائیل به دلیل ادامه جریان انتفاضه در بیش از دو دهه اخیر باعث شد تا مقامات این رژیم با ایجاد رعب و وحشت نظامی و ایست های بازرسی مختلف در بخش شرقی بیت المقدس و مسجدالاقصی به نوعی مانع تحرکات جوانان فلسطینی شوند. جوانانی که از زمان چشم گشودن به این دنیا زیر چکمه های صهیونیست ها بوده اند و حال با رها کردن رویای ساختن یک زندگی آرامتر در کشورهای دیگر برآن انند تا آزادی سرزمینشان بجنگند.
بنابراین این جوانان که نگران تسلط کامل صهیونیسم بر مسجدالاقصی و در نهایت بیت المقدس هستند رسالت خود را روشن نگه داشتن مشعل مقاومت می دانند. در این راستا انجام عملیات استشهادی سه جوان در مسجدالاقصی در جهت مقابله با نظامیان صهیونیست که به معنای عبور از سد امنیتی چند لایه آنها نیز است، ضربه ای به پیکره اهداف صهیونیسم در فلسطین به شمار می رود. حرکتی هرچند در محدوده ای کوچک اما اثرگذار که گویای عمق اندیشه جهاد و شهادت در درون مسلمانان فلسطینی و خط بطلانی بر همکاری های تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی است.
براین اساس محکوم کردن این عملیات شهادت طلبانه توسط محمود عباس که در ادامه مواضع سازکارانه اش صورت گرفت، آشکار کرد که سیاست های تشکیلات خودگردان تا چه اندازه با خواسته اصیل و مردمی فلسطین فاصله دارد.
در این میان اگرچه سکوت مجامع بین المللی و ارائه تصویری متناقض در رسانه های غربی از آنچه در مسجدالاقصی روی داده است، نمی تواند آتش مقاومت فلسطین را سرد کند اما حمایت از آرمان آنها علاوه بر آنکه دلگرم کننده مردم در بند این سرزمین خواهد بود مصداق اتحاد مسلمانان در قالب حبل المتین محسوب می شود.
بروز و گسترش روز افزون اختلاف میان کشورهای مسلمان که زمانی به شکل ایران هراسی و تفرقه میان حکومت های شیعی و سنی در منطقه از سوی صهیونیست ها و آمریکا پیگیری می شد امروز به صورت تنش های عمیق بین کشورهای عربی یک منطقه و یک سازمان مشاهده می شود. برخی حاکمان عرب منطقه غافل از آنکه اختلاف درون گروهی گام ابتدایی صهیونیسم برای اضمحلال مسلمانان و فروپاشی حکومت های اسلامی است، بیش از گذشته برای حفظ سلطنت خود دست به دامان آمریکا و حامیان اسرائیلی آن می شوند.
در این فضا پوشش خبری فعالیت های ضد صهیونیستی جوانان جان برکف فلسطین می تواند کمکی در جهت ادامه مقاومت و مقابله با طرح های صهیونیسم برای جهان اسلام باشد.
انتهای پیام/