۰
گزارش پاپایا از ارتقاء شاخص های فرهنگی باهدف تقویت باورهای دینی؛

کاهش ناهنجاری های اجتماعی مهمترین برنامه طرح فرزندان آفتاب/ارتقاي هويت جوانان ايراني موجب بالندگی کشور می شود

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: طرح فرزندان آفتاب با هدف ارتقاء شاخص های فرهنگی و تقویت باورهای دینی جوانان برای ایجاد جامعه ای سالم و به دور از ناهنجاری ها اجتماعی در استان آغاز شد.
کاهش ناهنجاری های اجتماعی مهمترین برنامه طرح فرزندان آفتاب/ارتقاي هويت جوانان ايراني موجب بالندگی کشور می شود
کاهش ناهنجاری های اجتماعی مهمترین برنامه طرح فرزندان آفتاب/ارتقاي هويت جوانان ايراني موجب بالندگی کشور می شود
به گزارش خبرنگار پاپایا، تقریبا نیمی از جامعه ی ما بخشی از بهترین ایام زندگیِ خود را در دوره ای به نام سربازی می گذرانند و بی تردید دوره خدمت مقدس سربازی به عنوان سرفصلی مهم در زندگی هر جوان محسوب می شود، جوانی که به تعبیر مقام عظمای ولایت(مدظله العالی) «مظهر آئينه وار صفا و صميميت و همت و شوق به آرمان ها و ايدهالها است.»
دوره خدمت مقدس سربازی، سرفصلی است که در آن میتواند تمام گذشته مرور شود و برای تمام آینده، برنامه ریزی مبتنی بر موفقیت صورت پذیرد چراکه به تعبیر حکیمانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) «دلهاي جوانها نوراني است، فطرت الهي در جوانها زنده و درخشان است. اين مقطع سني(جوانی) يک مقطع زرين و طلايي است و در اين بازه زمانی میتوان خيلي کارهاي بزرگ برای ارتقاء شخصيت آنان انجام داد، دلهاي جوانان پاک، نوراني، بيتعلق، بيآلايش ، مثل يک آئينه روشن، بلافاصله نور را منعکس ميکند، آلوده نشدهاست، اين را قدر بدانيم.»  
يافته هاي یک پژوهش نشان داد كه ميزان افكار خودكشي در سربازان 5.8 درصد است. همچنين بين سطح تحصيلات پايين، سابقه اقدام قبلي به خودكشي، اعتياد به مواد مخدر و سيگار، عدم رضايت از خدمت سربازي، نامناسب بودن وضعيت رواني و درگيري با ديگر سربازان و مسوول مافوق، با افزايش افكار خودكشي سربازان رابطه معنادار وجود داشت.
مسلم است که برای بهره مندی بهینه از فرصت طلایی سربازی، باید برنامه و شیوه هایی ویژه طرحی و اجرا شود چراکه برنامه های گسسته و سطحی، نمیتوانند اثری عمیق و پایدار در زندگی داشته باشند، طبعا سربازان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، با چنین تحلیل و درکی از مسئله و با رویکردِ ایجاد مدلی فراگیر و جامع، تأکیدِ تام و تمام بر مبانی قرآنی و آموزههای دینی و همچنین استفاده از حوزههای مختلف علمی، روشها و تجاربِ جهانی و الزامات بوم شناختی، طرح امید با رویکرد فرزندان آفتاب در سال 1396 و در راستای توانا افزایی و ارتقای تقوای فردی و اجتماعی تدوین شده است.
 
هدف طرح فرزندان آفتاب، ارتقاء شاخص های فرهنگی و تقویت باورهای دینی است
در همین رابطه رسول نامی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر اهمیت توجه به جوانان در جامعه، اظهار داشت: طرح فرزندان آفتاب با تکیه به مطالعات مفصل و در نظر گرفتن توانایی ها و اثرگذاری حداکثری بر روی جوانان و با اهداف خاصی فرهنگی و دینی طراحی شده است.
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری افزود: از اهداف این طرح، كاهش آسيب هاي فردي و اجتماعي، ایجاد ضرورت دستگیری از دیگران (امر به معروف ونهی از منکر)، ایجاد و افزايشِ نشاط فردي و اجتماعي، ارتقای سلامت و بهبود كيفيت زندگی فردی، اجتماعی و افزایش میزان مشاركت در مسائل اجتماعی در میان جوانان و سربازان کشور است.
وی با بیان اینکه برگزاری این طرح اثرات مثبت زیادی برای فرد و اجتماع دارد، بیان کرد: فراگیری این آموزش‌ها می‌تواند در زندگی آینده این افراد و در سرنوشت جامعه اثرات مثبت زیادی را به همراه داشته باشد و موجب کاهش چشمگیر ناهنجاری‌های اجتماعی شود.
نامی در پایان تصریح کرد: باتوجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را مردان تشیل داده اند و آنان نیز مکلف به انجام خدمت وظیفه سربازی هستند طرح فرزندان آفتاب با تمرکز بر روی جمعیت سربازان ایران اسلامی به عنوان مجامع هدف اجرای این طرح میتواند در بهترین بازه زمانی زندگی هر جوان شخصیت فردی و اجتماعی آنان را بر اساس معیارهای دینی شکل دهیم تا پس از اجرایی شدن این طرح و برگزاری دوره های آموزشی، شاهد کاهش جرایم و ناهنجاری هایی که بعضا در بین این قشر از جامعه به وقوع می پیوندد باشیم.
 
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 428424