به گزارش
پاپایا، رشد روز افزون مخدرهای جدید صنعتی و یا تغییر در روش های مصرف و بسته بندی های مخدرهای سنتی باعث شده تا امروزه بیشتر از هر زمان دیگری کودکان و نوجوانان کشور در خطر گرفتاری در تارهای نامرئی اعتیاد باشند به گونه ای که اگر گذرتان به بازارهای قدیمی و یا حتی جدید شهرهای شرقی کشور افتاده باشد بی شک در میان جمعیت بی قرار انسان هایی بی توجه به دیگران با سرعت از کنار شما عبور میکنند، افرادی را دیده اید که با صدای نجواگونه در کنار گوش شما فروش انواع مواد مخدر و یا کالاهای غیرمجاز جنسی را زمزمه میکنند.
با نگاهی به گذشته نه چندان دور میتوان فهمید که قطار سریع مواد مخدر در کشور با سرعتی عجیب جوانان ایرانی را به مقصد نا معلوم تباهی سوار کرده و زمینه های نابودی هرچه بیشتر خانواده ها را فراهم میکند، اما در این میان فروش آزادانه مخدرهای چون ناس، پان، سوپاری و دیگر نامهای عجیب از این دست آن هم در کنار خیابان های شهرهای کوچک و بزرگ کشور به بدترین کابوس بیداری جامعه ایران تبدیل شده است به گونه ای که در هر نقطه ای کشور میتوان افرادی را یافت که در کنار دیگر اقلامی که به مردم عرضه صندوق کوچکی که رویش را پاکت های عجیب با طرح گلهای بهاری پوشانده به نمایش میگذارند و با افتخار تبلیغ میکنند که این بار سوغاتی کشور افغانستان را با جایزه سکه طلا و تولید داخلی به مردم میفروشند.
طرح جدید این مخدر خطرناک آن هم با تبلیغی نو که به خریداران نوید سکه های طلا می دهد به گونه ای وارد بازار شده که برای هر بیننده ای ایجاد سوال کرده و کنجکاوی او را بر می انگیزد چراکه نماد استاندارد، آدرس کارخانه آن هم در تبریز، اشاره به تشکیل شده از مواد ارگانیک ایرانی در کنار سکه های طلای داخل محصول برای بسیاری از کودکان و نوجوانان فریبنده بوده و حتی افراد جوان و میان سال را نیز به خود جذب می کند، حال این سوال مطرح میشود که چه گونه چنین مخدری با این گستردگی در کشور پخش شده و حتی در جای جای کشور نمایندگی زده است و حتی فروشگاه های بزرگ نیز آن را عرضه میکنند!
نیز پر است از این سوغات سبز که حالا به جز جوانان و نوجوانان ، کودکان را نیز به سوی خود جذب کرده، کودکانی که با خیالی آسوده و به دور از چشمان والدین پول های توجیبی خود را برای تهیه آن خرج می کنند.
آری سوغاتی که در گذشته تنها می شد آن را در دستان کارگران افغانی و پاکستانی مشاهده کرد امروزه به صورت گسترده در کشور پخش شده و زنان، کودکان، جوانان و نوجوانان آزادانه و بدون هیچ ترس و لرزی آن را خریداری کرده و بدون اطلاع از عوارض شدید جسمی و روانی آن را مصرف می کنند که این خود علاوه بر بروز انواع بیماری ها برای آنان، زمینه مصرف دیگر مواد مخدر و اعتیاد را به همراه دارد.
ناس، نسوار، پان، پان پراگ، مخدری در لباسهای مختلف
ناس یا نسوار نام یک ماده گیاهی به شدت اعتیادآور و تخریب کننده اندام های داخلی است که با ترکیب ساده برگ تنباکو و آهک فعال ساخته میشود که در آزمایش های انجام شده مواد سمی چون نیکل ، کادمیوم، پولونیم۲۱۰،نیتراتها ، آرسنیک ، کروم، هیدرالازین و استالدئید به مقدار زیادی در آن یافت شده است.
این ماده مخدر که در گذشته به صورت جویدنی مصرف می شد اما در سال های اخیر به دلیل تغییر بازار مصرف کنندگان ناس از افراد مسن و پیر به جوانان و حتی کودکان، این ماده در اشکال مختلف به صورت پودر، آدامس، پاستیل، قرص های مکیدنی یا جویدنی و تحت عنوان خوشبو کننده دهان با طعم های مختلف از جمله نعناع یا ادویه معطر، با قیمت بسیار ارزان بین 500 تا هزار تومان و در بسته بندیهای گوناگون عرضه می شود، این ماده مخدر به عنوان یکی از پرمصرف ترین مخدرهای غیر تدخینی جهان شناخته شده و با توجه به طعم و بوی تندی که دارد همواره از آن به عنوان کثیف ترین ماده مخدر یاد می شود.
قشر جوان جامعه هدف اصلی دشمنان
در همین رابطه یک کارشناسان ارشد روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار
پاپابا، اظهار داشت: دشمنان ملت ایران همواره به دنبال راه های نفوذ به کشور بوده و برای ضربه زدن به این آب و خاک دست به هر تلاشی زده اند که متاسفانه بدترین این اقدامات سیل مواد مخدری است که با همکاری مستقیم غرب به کشور روانه شده است و هدف اصلی آن قشر جوان جامعه به عنوان فعالین کشور و کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان ایران است.
فاطمه دهمرده افزود: اگر به تاریخچه عرضه مواد مخدر در ایران توجه کنیم به روشنی خواهیم فهمید که تغییر رویکرد عرضه مواد مخدر از سنتی به صنعتی یکی از مهمترین اقدامات دشمنان در سال های اخیر بوده است که متاسفانه مصرف مواد مخدر صنعتی به دلیل آسان بودن مصرف و عدم آگاهی خانوادهها در چند سال گذشته با یک موج خزنده گسترش یافته و پایه های بنیادی خانواده ها را هدف گرفته است.
وی با اشاره به اینکه سیاست تنوع در مواد مخدر تنها برای جذب مشتری بیشتر است، بیان کرد: در واقع این روزها شاهد آن هستیم که در جهت جذب مشتری بیشتر مواد مخدر در اشکال، اندازه ها و اسامی گوناگونی روانه بازار می شود تا با گسترش بازار مصرف در میان همه سنین مشتری خاص خود را پیدا کند.
این کارشناسان ارشد روانشناسی ادامه داد: هر گاه مخدری جدید وارد بازار می شود فعالین رسانه ای به سرعت مضرات آن را منتشر کرده و اطلاع رسانی میکنند این کار با اینکه بسیار ارزشمند است و جلوی گرفتاری بسیاری دیگر از جوانان را به این مواد مخدر جدید میگیرد نمیتواند اثرگذاری طولانی داشته باشد چرا که چند روز بعد مخدری جدید وارد شده و همین روند تکرار می شود.
وی با تاکید بر اینکه تنها راه مقابله با مواد مخدر آگاهی بخشی عمومی است، خاطرنشان کرد: باید همه در یک حرکت ملی دست به آگاهی بخشی عمومی بزنیم یعنی هر کس در اندازه توان خود مضرات مخدرها را برای دیگران توضیح داده و به گسترش آگاهی عمومی نسبت به این مخدر های رنگی کمک کند تا بتوانیم یک بار برای همیشه مواد مخدر را از کشور ریشه کن کنیم.
دهمرده در پایان تصریح کرد: مسئولین امر نیز باید جلوی فروش آزادانه مخدرهایی چون ناس، پان و دیگر مخدرهای از این دست را گرفته و با عرضه کنندگان برخوردی جدی کنند و رسانه ها نیز باید بیشتر به این نکته بپردازند چراکه واقعاً اطلاعات مردم نسبت به این مخدر بسیار پایین است.
انتهای پیام/