۰
گزارشی از تخلفی که سال‌هاست تکرار می‌شود؛

اما و اگرهای لباس فرم دانش‌آموزان در آستانه سال تحصیلی جدید/اپیدمی جدید مدارس، اجبار به خریدهای عجیب

اجبار دانش‌آموزان به استفاده از لباس فرم با طرح و رنگ متغییر و تهیه چنین پوششی از یک فروشگاه خاص نمونه‌ای از مشکلات خانواده‌ها با اپیدمی جدید مدارس در اجبار به خریدهای عجیب است.
اما و اگرهای لباس فرم دانش‌آموزان در آستانه سال تحصیلی جدید/اپیدمی جدید مدارس، اجبار به خریدهای عجیب
اما و اگرهای لباس فرم دانش‌آموزان در آستانه سال تحصیلی جدید/اپیدمی جدید مدارس، اجبار به خریدهای عجیب
به گزارش پاپایا، امسال نیز همچون سال های گذشته در آخرین روزهای شهریور ماه صدای زنگ شروع سال تحصیلی برای دانش آموزان پایه اول دبستان به صدا درآمد و حال در آستانه آغاز بهار تحصیل و علم، دیگر  دانش آموزان و اولیاء نیز خود را برای شروعی دوباره در یک سال تحصیلی جدید آماده میکنند.
در این میان یکی از اتفاقات جذاب و دوست داشتنی برای بسیاری از کودکان و بزرگسالان که با آغاز مدارس حال و هوای خاصی به مناطق مختلف کشورمی دهد حضور دانش آموزان با لباس های فرم رنگی و طرح های زیبا برای رفتن به مدارس است، لباس هایی که برای دانش آموزان نیز می تواند تداعی کننده بازگشت به دوران تحصیل بوده و برای پدرو مادرها نیز یاد آور خاطرات شیرین کودکی باشد.
البته گاهی هم این تنوع لباس فرم مدارس در کنار طرح و رنگ خاصی که از سوی مدیران مدارس تعیین شده است با اختلاف سلیقه والدین یا دانش آموزان مواجه می شود، هرچند استفاده از لباس یک‌شکل برای نظم‌بخشی و انضباط مدرسه سرفصل قابل توجهی به حساب می‌آید و حتی  تاحدی چاره ای برای حذف فاصله طبقاتی محسوب می شود اما بی شک تغییر هر ساله این لباس های فرم آن هم برای خانواده هایی که با مشکلات مالی مواجه هستند مشکل ساز خواهد بود.
علاوه بر این مساله تغییر هر ساله فرم مدارس یک نوع اسراف است چرا که امکان استفاده از لباس فرم مدارس برای مصارف دیگر چندان مناسب نبوده است و قطعا بدون استفاده خواهد ماند و در کنار هزینه هایی بالای نوشت افزار و سایر هزینه های مربوط به مدرسه این تغییر دائمی بار مالی به خانواده ها تحمیل می کند.
اجرای این طرح آن هم با استفاده از قانون اجبار و به شیوه‌ای که تنها خرید از یک خیاطی یا فروشگاه خاص مورد توجه است یکی از بزرگترین مشکلات بسیاری از خانواده های دانش آموزان مناطق محرومی چون استان سیستان و بلوچستان است تا جایی که در برخی مواقع این جبر مدیران مدارس برای خرید از فروشگاه خاص باعث شکل‌گیری شائبه‌هایی در این‌باره شده و اعتراضاتی را به همراه داشته است.
 


تغییر هر ساله فرم مدارس اوج اسراف است
در همین رابطه سعید بلوچی یکی از والدین که 2 فرزند  دانش آموز در خانه دارد در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با گلایه از سیاست یک بام و دو هوای آموزش و پرورش و مدارس، اظهار داشت: اصلا مشخص نیست که آموزش و پرورش اصلا نظارتی بر عملکرد مدارس دارد یا نه! چون هر سال مسئولان آموزش و پرورش صحبت از غیر اجباری بودن لباس فرم مدارس میکنند اما متاسفانه هر سال هم خانواده ها مجبور به خرید لباس فرم هستند.
وی افزود: مدیران مدارس هیچ توجهی به وضعیت مالی خانواده ها ندارند و هر سال نیز رنگ و طرح لباس فرم را تغییر میدهند تا دانش آموزان نتوانند از لباس های سال گذشته استفاده کنند که این درواقع غیر انسانی و ظالمانه است.
این شهروند سربازی با تاکید بر اینکه والدین به هیچ عنوان مخالف لباس فرم یکسان در مدارس نیستند، بیان کرد: یکدست بودن فرم  لباس دانش آموزان در یک مدرسه به هیچ عنوان  بد نیست و از نظر والدین مشکل ندارد اما برای مردم فقیر و محروم استانی چون سیستان و بلوچستان بسیار سخت است که هر سال مجبور به خرید لباس جدید آن هم از یک فروشگاه خاص با قیمتی چند برابر باشند.
وی ادامه داد: در شرایطی که لباس های فرم سال های گذشته دخترم کاملا نو و قابل استفاده است امسال با تغییر طرح و رنگ لباس مدرسه مجبور به خرید یک لباس جدید با هزینه ای بسیار بیشتر از قیوت واقعی آن شدیم که این  خود یک نوع اسراف بزرگ و دور ریختن منابع مالی است.
 

 
اگر لباس جدید بخریم باید شب گرسنه بخوابیم
گل بی بی دهقانی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر اینکه درصورت اجبار برای خرید لباس فرم جدید برای فرزندانمان باید تا ماه ها بدون شام بخوابیم، خاطرنشان کرد: همسر من سال گذشته بر اثر تصادف زمین گیر شده است و تنها منبع درآمدی ما یارانه است و اگر بخواهیم آن را نیز خرج لباس فرم و نوشت افزار کودکانمان کنیم دیگر باید تا ماه ها فقط یک وعده غذایی بخوریم.
وی افزود: در سالهای گذشته که با رانندگی همسرم بر روی ماشین های دیگران امرار معاش میکردیم خرید لباس مدرسه و نوشت افزار برای سه فرزندمان بسیار سخت بود اما امسال دیگر این موضوع به غمی بزرگ برای ما تبدیل شده است.
این بانوی نیکشهری با اشاره به اینکه شرایط سیستان و بلوچستان با دیگر استانهای کشور متفاوت است، بیان کرد: مدیران مدارس و آموزش و پرورش باید به این نکته توجه داشته باشند که شرایط مردم این منطقه با دیگر نقاط کشور متفاوت است و اگر واقعا مدارس لباس متحدالشکل میخواهند چه چیزی بهتر از لباس محلی مردمان بلوچ برای این استان میتواند این اتحاد را ایجاد کند.
وی ادامه داد: اگر بجای تغییر هر ساله رنگ و طرح لباس فرم دانش آموزان به فکر ترمیم سقف مدارس و درست کردن مدرسه های بیشتر بودند بسیاری از مشکلات این منطقه محروم حل میشد چراکه تحمیل هزینه های هنگفت خرید لباس از فروشگاه های طرف قرارداد با مدارس هیچ سودی جز عذاب برای خانواده ها و دانش آموزان محروم سیستان و بلوچستان ندارد.
 

 
مدارس کپری لباس فرم نمی خواهد
یکی از دانش آموز دبستانی بخش پارود شهرستان سرباز نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، گفت: در شرایطی که تحصیل برای بسیاری از دانش آموزان دختر در بلوچستان به دلیل شرایط سخت مالی و رفت و آمد سخت و دشوار است و بسیاری از دختران جنوب سیستان و بلوچستان تنها در اندازه تحصیلات ابتدایی توان مالی برای درس خواندن دارند لباس فرم با طرح های که هر ساله تغییر میکند تنها باعث نابودی زندگی ما می شود.
فاطمه آسکانی افزود: اگر مدارس به جای اینکه چنین خرج هایی را به والدین تحمیل کنند تلاش میکردند تا مدارس خشت و گلی و کپری را آباد کنند دیگر دانش آموزان دختری چون من مجبور نبودند با وجود علاقه ترک تحصیل کنند.
وی با گلایه از طرح های عجیب در برخی مناطق استان، بیان کرد: دیگر مدرسه کپری لباس فرم میخواهد چیکار!! اگر یک بار مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدارسی که پول های زیادی را صرف کلاس گذاشتن و تبلیغ کردن برای خوب بودن مدرسه خود میکنند به کلاس درس ما سری بزنند تا زنده باشند نمیتوانند در آرامش بخوابند.
این دانش آموز کلاس ششمی در پایان با درخواست از مسئولان برای حل مشکلات مدارس کپری و خشت و گلی، تصریح کرد: همیشه آرزو داشتم تا یک روز معلم شوم تا حداقل بتوانم به دانش آموزانی چون خود کمک کنم اما متاسفانه امسال آخرین سالی است که من و همکلاسی های من در مدرسه حضور دارند و این آرزو را باید فراموش کنم تنها امیدوارم یک روز دیگر دختران و پسران این منطقه محروم از کشورمان بتوانند در آرامش تحصیل کنند.
 

 
آیین نامه انضباطی مدارس
این جبر عجیب از سوی برخی مدارس که در گذشته مختص دختران بود و اینک در مدارس پسرانه هم نمود پیدا کرده است در حالی خانواده ها و دانش آموزان را مجبور به خرید لباس های فرم یک رنگ  که در آیین نامه انضباطی مدارس که بی شک همه دانش آموزان ملزم به رعایت آن هستند هیچ اشاره ای به چنین موضوعی نشده و در واقع در زمینه پوشش و لباس، مدیران مدارس پا را از آیین نامه و ضوابط و دستورالعمل های سازمانی فراتر گذاشته اند و به صورت خودسرانه عمل کرده اند.
متاسفانه بسیاری از خانواده ها از این آیین نامه بی اطلاع بوده و با وجود تاکید سازمان آموزش و پرورش بر عدم اجباری بودن این موضوع بازهم مدیران مدارس از عدم اطلاع والدین سوء استفاده کرده و میبینیم که بدون ترس از هیچ مشکلی هرساله دانش آموزان را مجبور به خرید لباس فرم از مراکز خاص میکنند.
در آیین نامه انضباطی مدارس آمده است: ماده ۶۴ -لباس دانش آموزان باید از نظر دوخت و رنگ، ساده و دارای ظاهری آراسته و متناسب با محیط آموزشی و تربیتی مدرسه باشد.
ماده ۶۵ -دانش آموزان باید علاوه بر استفاده از پوشش مناسب در مدرسه، بیرون از مدرسه نیز از لباس و پوشش مناسب و فاقد هر گونه تصویر و نوشته استفاده کنند.
ماده ۶۶ -لباس دانش آموزان علاوه بر پوشش، نشان وقار و عفاف آنان است، شکل و دوخت لباس آنان باید با شئون اسلامی مناسب باشد.
ماده ۶۷ -پوشش دانش آموزان دختر شامل: ۱) چادر، مانتو، شلوار، مقنعه ۲)مانتو، شلوار و مقنعه می باشد.
تبصره۱ -چادر بهترین حجاب و مناسب ترین پوشش می باشد، شایسته است مدیران مدارس ضمن رعایت عدم اجبار، دانش آموزان دختر را به استفاده از آن تشویق و توصیه کنند.
تبصره۲ -رنگ مانتو، شلوار و مقنعه دانش آموزان دختر باید ضمن توجه به شرایط سنی و جغرافیایی از میان رنگ های مناسب انتخاب شود.
 
حال با این شرایط باید گفت که امیدواریم امسال الزام مدارس به تهیه لباس فرم پایان یافته و اولیا در انتخاب لباس فرم آزادانه عمل کنند.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 428585