۰
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیکشهر:

پایان 13سال جدال خونین در نیکشهر/مراسم صلح و سازش طوایف بلوچ و درزاده برگزار شد+تصاویر

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیکشهر گفت: پس از 13 سال با تلاش و پیگیری دادگستری شهرستان نیکشهر مراسم صلح و سازش طوایف بلوچ و درزاده در این شهرستان برگزار شد.
پایان 13سال جدال خونین در نیکشهر/مراسم صلح و سازش طوایف بلوچ و درزاده برگزار شد+تصاویر
پایان 13سال جدال خونین در نیکشهر/مراسم صلح و سازش طوایف بلوچ و درزاده برگزار شد+تصاویر
به گزارش پاپایا، مراسم صلح و سازش طوایف بلوچ و درزاده به همت و تلاش دادگستری نیکشهر و با حضور پرشور اعضای شورای تامین ،شورای اداری، شورای شهر، معتمدین، متنفذان، علما، روحانیون و خانواده اولیا دم در محل فرمانداری شهرستان نیکشهر برگزار شد.
در همین رابطه محسن گل محمدی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پاپایا، با گرامیداشت هفته بسیج دانش آموزی و سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، اظهار داشت: اهمیت صلح و سازش در دین مبین اسلام تا بدان جای است که واژه عفو و مشتقات آن در قرآن ۳۴ مرتبه تکرار شده و از آن به آیات العفو تعبیر میشود و همچنین واژه صلح و مشتقات آن نیز ۱۸۰ با بکار رفته که این امر نشان از جایگاه و اهمیت موضوع عفو و گذشت در دین مبین اسلام دارد.
وی افزود: حل و فصل  دعاوی و صلح و سازش از بهترین فضائل اخلاقی می باشد به گونه ای که در روایات اسلامی بسیاری به آن اشاره شده و حتی اصلاح و سازش بین مسلمین به بالاترین صدقه و احسان تعبیر شده است و به فرموده حضرت علی علیه السلام (العفو تاج المکارم) عفو و گذشت زینت تمام مکارم و بزرگی ها بر شمرده شده است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیکشهر با اشاره به اهمیت صلح، سازش و اتحاد در میان مسلمین، بیان کرد: عفو و گذشت آثار بزرگی در جامعه اسلامی به همراه خواهد داشت که از جمله این آثار میتوان به ایجاد دوستی و صمیمیت، بقای حکومت و دوام قدرت، عزت و آبرو، جلوگیری از تسلسل ناهنجاری ها، خشونت ها، جنایت ها و کینه در اجتماع  و آرامش جان و سلامت روح و روان اشاره کرد.
وی ادامه داد: با توجه به فرهنگ غنی صلح و سازش در ایران اسلامی، نهادینه کردن آن در جامعه از برنامه های اصلی دستگاه قضایی است تا علاوه بر ترویج این کار خداپسندانه از ظرفیت بزرگان ،ریش سفیدان و متنفذین در این موضوع مهم استفاده شود و با توجه به نقش پررنگ سران طوایف و ریش سفیدان در استان سیستان و بلوچستان آنان را در امر صلح و سازش دخیل کنیم.
گل محمدی با اشاره به اینکه با تلاش دستگاه قضا پرونده اختلاف 13ساله دو طایفه شهرستان نیکشهر مختومه شد، خاطرنشان کرد: این جلسه صلح و سازش مربوط به پرونده قتلی است که از سال ۱۳۸۳ آغاز شده و منجر به قتل 5 نفر از طرفین و زخمی شده 2تن دیگر شد که خوشبختانه پس از تلاش ها و پیگیری های مجدانه مسئولان دستگاه قضا، علما، ریش سفیدان و معتمدین شهرستان نیکشهر این پرونده خونین به صلح و سازش منجر شد تا پس از 13 سال افرادی که از خانه و کاشانه خود متواری بودند به آغوش گرم جامعه باز گردند و دو طایفه بلوچ و درزاده بار دیگر در کنار هم با آرامش و برداری زندگی کنند.
وی اذعان داشت: همچنین با استفاده از ظرفیت ریش سفیدان، بزرگان و همکاری نزدیک با دادستانی کلیه سلاح های غیر مجاز در سطح حوزه قضایی جمع آوری شد تا این امر باعث پیشگیری از جرایم احتمالی در آینده شود از سوی دیگر با استفاده از راهکارهای پیش بینی شده در قوانین نسبت به عدم تعقیب کیفری افرادی که داوطلبانه سلاح های غیر مجاز خود را تحویل دهند اندیشیده شده و این موضوع به اطلاع عموم رسیده است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیکشهر در پایان با تقدیر از همه افرادی که به نوعی در این صلح و سازش نقش داشته اند، تصریح کرد: اینجانب به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نیکشهر و نماینده دستگاه قضا و خادم مردم از تمامی افرادی که در این موضوع به نحوی کمک کردند تقدیر و تشکر کرده و امیدوارم این روند در آینده نزدیک ادامه داشته باشد.
 

 

 

 

 

 
انتهای پیام/
کد مطلب: 428673