۰
گزارش پاپایا از درخت جادویی جنوب شرق کشور؛

انار شيطان درختي جدا شده از بهشت/"پرپوک" نگینی که در دل کویر می‌درخشد

درخت انار شیطان با نام محلی "پرپوک" یکی از زیباترین گیاهان جنوب سیستان و بلوچستان است که علاوه بر مصارف خاص دامی و دارویی، در ساخت انواع صنایع دستی از آن استفاده چشمگیری می شود.
انار شيطان  درختي جدا شده از بهشت/"پرپوک" نگینی که در دل کویر می‌درخشد
انار شيطان درختي جدا شده از بهشت/"پرپوک" نگینی که در دل کویر می‌درخشد
به گزارش پاپایا، درخت انار شیطان یکی از درختان پر طرفدار در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان است که به صورت کلی از گیاهان بومی جنوب آسیاست و تنها در این منطقه از جهان یافت می شود، این درخت یکی از گونه‌های مهم مناطق بیابانی و خشک در جنوب ایران بوده که علاوه بر مصارف مهم دامی و انسانی، زیستگاه بسیاری از جانداران است که بیشتر در جنوب سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس به صورت توده‌های کوچک نسبتاً خالص رشد کرده و جلوه ای زیبا به طبیعت خشک این استانها بخشیده است به گونه ای که بسیاری از ساکنان جنوبی ایران آن را درختی بهشتی دانسته و به آن نامهایی چون گل‌پرک، پرپوک، سمنگ، سونگ، حمیدو، فرفار و ساج بیابان داده اند.
انار شیطان درختی بسیار مقاوم به خشکی، یخ‌زدگی و آتش‌سوزی بوده و از مصارف اصلی آن میتوان به استفاده از برگ‌های آن به عنوان خوراک دام اشاره کرد، چوب این درخت نیز به دلیل زیبایی، استحکام و دوام بالا مورد توجه ویژه هنرمندان جنوبی ایران قرار گرفته و از آن در ساختن برخی چوب‌های خاص و لوازم ظریف و پرکاربرد استفاده می شود، مردم بومی قرنهاست این گیاه را به عنوان درختی شفابخش برای بیماری‌هایی چون  لکه‌های سفید روی پوست، بزرگی طحال و سفلیس دانسته و استفاده از آن را به مسافران و گردشگران غیر بومی نیز توصیه می کنند.
 

 
درخت "انار شیطان" از جاذبه‌های دیدنی سیستان و بلوچستان
در همین رابطه کارشناس منابع طبیعی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به ویژگی های خاص درخت انار شیطان، اظهار داشت: این درخت خاص یکی از زیباترین درختان گل دهنده دنیا و بومی هندوستان و مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که همین خصوصیات باعث شده تا در سیستان و بلوچستان نیز رشد کرده و مورد استفاده مردم قرار گیرد.
وی افزود: این درخت از گونه‌های خاص و کمیاب مناطق بیابانی و نیمه خشک در جنوب ایران است که در سیستان و بلوچستان به صورت توده‌های کوچک اما خالص و یک دست دیده می شود که در گستره ای به وسعت شهرستان‌های قصرقند، فنوج و ایرانشهر پراکنده شده است.
ریگی با اشاره به خصوصیات ظاهری درخت انار شیطان، بیان کرد: این درختان معمولا بین 4 تا 12 متر ارتفاع دارند که دارای برگهایی همیشه سبز به صورت باریک و کشیده با کناره‌های صاف و گل‌هایی  درشت، بی‌بو و سرخ رنگ یا زرد مایل به قرمز است  که گلهای دراز و جامی شکل آن با طول 4 تا 7 سانتیمتر، جلوه ای زیبا به این درخت باشکوه می دهند
وی از مردم منطقه خواست تا از مناطق رویش درخت انار شیطان حفاظت کرده  و از شکستن شاخه و برگ آن خودداری کنند.
ریگی در ادامه با اشاره به خواص دارویی این گیاه، خاطرنشان کرد: پوست درخت انار شیطان دارای خواص بیشمار دارویی است و برگهای آن نیز غذای خوبی برای دام ها و حیوانات وحشی ساکن مناطق جنوبی کشور است.
وی اذعان داشت: چوب محکم و بادوام انار شیطان در ساخت وسایل چوبی و منبت کاری کاربرد داشته و بذرهای آن نیز برای درمان جراحت و ورم‌های چرکی مورد استفاده قرار می گیرد.
کارشناس منابع طبیعی استان در پایان با تاکید بر اینکه زیبایی‌های این درخت برای جذب گردشگر به منطقه می‌توان سودمند باشد، تصریح کرد: محافظت از درختان موجود و معرفی آن به مردم دیگر نقاط کشور می تواند موجب شود تا درخت انار شیطان به یکی از جاذبه های طبیعی مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان تبدیل شود.
 

 
وسوسه انار شیطان زنبورها را نیز عاشق می کند
یکی از ساکنان شهرستان قصرقند نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا،  زیبایی را یکی از ویژگی‌های درخت انار شیطان دانست و اظهار داشت: به راستی نمی دانم چه کسی نام این درخت زیبا را انار شیطان گذاشته است درصورتی که زیبایی آن آدمی را به یاد بهشت انداخته و موجب تفکر در مورد خلقت جهان هستی و عظمت پروردگار می شود.
 وی افزود: اگر از نزدیک این درختان زیبا را ببینید بی شک شاهد حضور انبوه زنبورهای عسل در اطراف آن خواهید بود به گونه ای که کندوهای زنبورهای عسل وحشی همواره در نزدیکی این درختان به چشم می خورد.
سعید بلوچ زهی با اشاره به اینکه گلهای زیبای این درختان باشکوه میتواند موجب رونق گرفتن زنبور داری در منطقه شود، بیان کرد: با اندکی حمایت دولتی و آموزش به مردم منطقه میتوان از این نعمت بزرگ نهایت استفاده را برد و تا با این اقدام  علاوه بر ایجاد شغل برای جوانان، موجب شکوفایی صنعت زنبور داری در استان سیستان و بلوچستان نیز شویم.
 

انتهای پیام/
 
کد مطلب: 428683