۰
شهری که در تسخیر فاضلاب و حشرات موذی است؛

راسک، شهری غوطه ور در فاضلاب/بوی تعفن مهمانان همیشگی شهروندان

حکایت تلخ تسخیر شهر راسک به دست حشرات موذی و فاضلاب های روان در کوچه ها، روایت زندگی 15ساله شهروندانی است که دیگر با فاضلاب خو گرفته و آن را میهمانی ابدی می‌دانند.
راسک، شهری غوطه ور در فاضلاب/بوی تعفن و حشرات موذی مهمانان همیشگی شهروندان
راسک، شهری غوطه ور در فاضلاب/بوی تعفن و حشرات موذی مهمانان همیشگی شهروندان
به گزارش پاپایا، یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی در جوامع امروزی داشتن شهری زیبا و به دور از آلودگی است در واقع در جامعه امروزی و زندگی نوین شهرنشینی، شهر سالم با انسان های سالم معنا پیدا کرده و هر دو آنان در کنار هم  موجب به وجود آمدن جامعه ای سالم و پویا می شود.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی، زندگی مردم در فضاهای با مشکلات غیر بهداشتی، فرسوده و کوچه های تنگ و خاکی موجب به وجود آمدن مشکلات فراوان، شیوع بیماری های گوناگون، افسردگی و کاهش مشارکت اجتماعی شهروندان شده و به زبان ساده زندگی سالم در این مناطق جریان ندارد.
در این میان شهر راسک به عنوان مرکز شهرستان سرباز با انبوه مشکلاتی چون کمبود زمین برای ساخت و ساز،  عرض کم خیابان ها، غیر مقاوم بودن اکثر ساختمان‌های شهری، متروکه شدن برخی از خانه ها، توان مالی پایین ساکنان، فاضلاب های روان در کوچه های خاکی و خدمات رسانی ضعیف، تبدیل به عجیب ترین شهر کشور از نظر مشکلات شهری شده است.
در سه سال گذشته بارها خبرنگار ما در پاسخ به درخواست های تلفنی و حضوری شهروندان سری به کوچه ها و خیابان های راسک زده و با ساکنین این مناطق به گفت و گو پرداخته است تا شاید مسئولین امر برای حل این مشکلات چاره اندیشی کنند و با دیدن گوشه ای از این مشکلات تا اندازه ای با زندگی سخت آنان آشنا شوند.
 

 
وقتی مسئولین چشم های خود را بر روی مشکلات مردم می بندند!
در همین رابطه سعید بلوچ زهی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با گلایه از عدم توجه مسئولین شهرداری به مشکلات شهروندان راسک، گفت: بیش از 15سال است که مردم شهر راسک با مشکل فاضلاب دست و پنجه نرم کرده و از مسئولین درخواست یاری می کنند اما هیچ یک از شهردارها و مسئولین شهرستان تاکنون برای حل این مشکل برنامه ای نداشته است.
وی افزود: طبیعت خاص شهرستان سرباز به گونه ای است که در هیچ زمانی در سال دمای هوا در مناطقی چون شهر راسک به زیر25درجه سانتیگراد نمی‌رسد که این شرایط خاص علاوه بر اینکه موجب شکوفایی کشاورزی در منطقه می شود زمینه رشد حشرات موذی را نیز فراهم کرده است.
این شهروند راسکی با تاکید بر اینکه فاضلاب‌های روان در کوچه های شهر محل رشد حشرات موذی است، بیان کرد: کوچه های راسک با عرض کم به رودخانه هایی از فاضلاب تبدیل شده اند که انبوه بیماری را با خود در شهر جا به جا می‌کنند.
وی ادامه داد: گودال‌های فاضلاب در جای جای شهر به بهترین محل رشد حشرات تبدیل شده و بوی تعفن آنها موجب آزار همیشگی ساکنان شده است.
بلوچ زهی با اشاره به اینکه فاضلاب  شهری مشکلات بهداشتی زیادی برای ساکنان راسک ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از کودکان در کنار این فاضلاب های روان در کوچه ها به بازی مشغول بوده و انواع آلودگی ها را به همراه خود به خانه ها انتقال می‌دهند که این مهم زمینه ساز بروز انواع مشکلات بهداشتی برای مردم شده است.
 

 
راسک، شهری غوطه ور در فاضلاب
یکی دیگر از شهروندان راسک در گفت و گو با خبرنگار پاپایا،  گفت: مردم ساکن این مناطق دیگر از گلایه خسته شده و می‌دانند فریادشان به جایی نمی رشد.
وی افزود: زندگی با بوی تعفن فاضلاب و حضور حشرات موذی در خانه ها دیگر برای مردم عادی شده و همه سعی می کنند با آن سازش داشته باشند.
عابد آسکانی با گلایه از عدم توجه مسئولین به مشکلات شهروندان، بیان کرد: اگر مسئولین شهرستان سرباز یک روز از نزدیک این مشکلات را ببینند و یک ساعت در کنار این فاضلاب ها بنشینند خواهند فهمید ما چه مشکلاتی داشته و چه گونه زندگی می کنیم.
وی ادامه داد: بارها برای حل مشکلات به شهرداری، شبکه بهداشت و فرمانداری مراجعه کرده ایم اما همه بار این مشکل را بر دوش دیگری انداخته و از انجام وظیفه شانه خالی می کنند.
این معلم دبستان با اشاره به اینکه همواره شاهد بیماری دانش آموزانم به خاطر مشکلات بهداشتی حاصل از این فاضلاب ها هستم، تصریح کرد: نمی دانم تا چه زمانی مسئولین شهر راسک می توانند چشم های خود را بر روی این مشکلات ببندن و خود را به خواب بزنند، آخر مگر می شود کسی این فاضلاب ها را ببیند و برای حل مشکلات آن کاری نکند، باورش سخت است که یک مسئول شب را راحت بخوابد و به فکر مشکلات مردم نباشد.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 428772