۰

محبت به اهل بیت(ع) از مشترکات شیعه و سنی است

همدردی و همنوایی با عاشورا و شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایش تنها مختص شیعیان نبوده و تمام مسلمانان جهان در این مصیبت عظیم شریک هستند و خود را عزادار پسر فاطمه زهرا(س) می دانند.
ب
ب
به گزارش پاپایا،به نقل از دادمردان،همدردی و همنوایی با عاشورا و شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایش تنها مختص شیعیان نبوده و تمام مسلمانان جهان در این مصیبت عظیم شریک هستند و خود را عزادار پسر فاطمه زهرا(س) می دانند.
باز محرم با حال و هوای خاص خودش شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان را همچون سایر شهرستان ها در اقصی نقاط کشور دگرگون کرد و شور و شوق حسینی دل‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های شهر را فراگرفته است، صدای مداحی پخش شده از سیستم صوت ماشین های در حال عبور از آمدن این ماه خبر می دهند. برپا شدن تکیه ها و آماده کردن مساجد و حسینیه ها در شهر حس عجیبی دارد و قشنگترین صحنه ها این است که به وضوح می بینیم عشق به امامت را در بین مردم شهرمان، اینکه پیر و جوان از هر قشری برای عَلم کردن پرچم های عزا صف کشیده اند تا هر کس بسته به نوبه خود کمکی کرده باشد در برپایی مراسم پسر فاطمه(س) تا این اعمال در آخرت نیز باعث شفاعتش شود.
نوحه خوانی، سینه زنی، زنجیرزنی، شبیه خوانی یا تعزیه خوانی و پاشیدن گل و کاه بر سرو صورت از جمله‌ آیین‌های معمول مردم سیستان وبلوچستان در ایام محرم است که در این میان اهل سنت نیز با گرفتن روزه و بیان وقایع عاشورا در سخنرانی های خود به برگزاری مراسم عزا برای امام حسین(ع) می پردازند و از این طریق است که شیعه و سنی این استان پهناور عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان و شهدای کربلا بیان می کنند.
از آنجایی که در دهه اول ماه محرم واقع شده ایم خبرنگار جوان برآن شد تا مختصری از آداب و رسوم مردم اعم از شیعه و سنی را در استان سیستان وبلوچستان تهیه کند تا نشان دهد وحدت، همدلی و همبستگی مردمی را که در تمامی مراسمات مذهبی در کنار یکدیگر هستند به طوری که دشمنان کور دل تاب و توان تحمل کردن این وحدت و دوستی در بین آنان را ندارند و وقایعی همچون تاسوعای حسینی را در چابهار رقم می زند.
آری! چه بزدل هستند و ترسو افرادی که فکر می کنند با به شهادت رساندن شیعه و سنی می توانند خللی در اتحاد و دوستی بین آنان وارد کنند.
امام جمعه اهل سنت میرجاوه: دفاع مقدس امتداد نهضت عاشورا است
امام جمعه اهل سنت میرجاوه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ما بیان کرد: امام حسین(ع) تنها متعلق به شیعیان نبوده بلکه متعلق به تمام مسلمانان جهان است.
مولوی ریگیان پور افزود: مصیبت بزرگ واقعه عاشورا که بر خاندان اهل بیت(ع) وارد شد بسیار سنگین است و اهل سنت نیز خود را در این عزا شریک می دانند.
وی گفت: اهل سنت علاوه بر اینکه از فرهنگ عاشورا الگو می گیرند از شجاعت و قهرمانی ائمه (ع) درس  ایثار، گذشت و از آزادگی را  نیز فرا می گیرند.
امام جمعه اهل سنت میرجاوه یکی از آداب و آئین اهل سنت در تاسوعا و عاشورای حسینی را  روزه گرفتن عنوان کرد و گفت: اهل سنت در روز تاسوعا و عاشورا مراسم خاصی مانند سینه زنی اهل تشیع ندارند، اما به رسم و رسوم خود جلسات سخنرانی را درباره پیام قیام امام حسین (ع) و فضیلت اهل بیت ایشان در خطبه ها و سخنرانی های خود بیان می کنند.
وی ادامه داد: از ریختن خون امام حسین(ع) و شهادت ایشان یک فرهنگ و تفکر بلندی بوجود آمد که نمونه آنرا می توان در دوران هشت سال دفاع مقدس مشاهده کرد.
ریگیان پور گفت: ما هرچه داریم، از فرهنگ عاشورا داریم از اینرو با انتقال این فرهنگ از نسلی به نسل دیگر این نهضت را زنده نگه می داریم و یادگرفته ایم که ذوق و شوق شهادت طلبی در استان ما نیز برگرفته از این فرهنگ ناب عاشورایی است.
امام جمعه اهل سنت میرجاوه خاطر نشان کرد: باید واقعه کربلا را با آب طلا نوشت زیرا امام حسین (ع) با قیام خود درس های بزرگی به مسلمانان جهان  آموختند که با گذشت بیش از یک هزار و ۴۰۰ سال هنوز هم رشادت ها و شجاعت های این امام بزرگوار و یاران باوفایشان سر زبان ها جاری است که همگان از آن الگو می گیرند.
وی در ادامه گفت: یزیدیان با بستن آب بر روی خاندان رسول خدا(ص) باعث شدند فرزند زهرا(س) به همراه یارانش تشنه لب به شهادت برسند از این رو ما نیز به پاس این امر در روز تاسوعا و عاشورا روزه می گیریم.
امام جمعه اهل سنت زاهدان: محبت اهل بیت جزء مشترکات شیعه و سنی است
امام جمعه مسجد مکی و مدیر حوزه علمیه اهل سنت زاهدان نیز در خصوص ایام سوگواری امام حسین(ع) گفت:  ما اهل بیت(ع) را الگو و اسوه خود می دانیم و در مسیر زندگی از آنان درس می گیریم و پیروی می کنیم.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی نیز با اشاره به فلسفه محرم و قیام امام حسین (ع) بیان کرد: محبت اهل بیت جزء مشترکات شیعه و سنی است و  عشق به اهل بیت(ع) در دل همه ما وجود دارد.
وی افزود: همه ما باید از فضای دینی که در کشور وجود دارد، استفاده کنیم و در این میان هیچ چیزی به اندازه قرآن نمی تواند اصلاح گر جامعه باشد.
امام جمعه اهل سنت مهرستان: احیاء امر به معروف و نهی از منکر وظیفه شرعی همه مسلمانان است
امام جمعه اهل سنت مهرستان در گفت‎وگو با خبرنگار ما در خصوص ایام ماه محرم اظهار داشت: امام حسین (ع برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسیدند از این رو ایشان الگوی بارز همه مسلمانان محسوب می شود و همه باید به تاسی از این امام همام برای احیای این فریضه الهی تلاش  خود را مضاعف کنیم.
مولوی عبدالخالق حسین‎زهی گفت: محرم یکی از ماه های حرامی است که در آن وقایع تلخ زیادی به وقوع پیوست که از جمله عظیم ترین این وقایع شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایشان است.
وی افزود: اهل سنت دوستدار اصحاب پیامبر (ص)، امام حسین (ع) و اهل‌بیت(ع) بوده ومعتقد هستندکه قیام امام‌حسین(ع) در مقابله با ظلم و استبداد بوده است.
مولوی حسین زهی با بیان اینکه اهل سنت یزیدیان را از گروه ظالمین می دانند ، بیان کرد:  ما نیز در روزهای نهم و دهم این ماه بر عزای امام حسین(ع) روزه می گیریم و در سوگواری آن امام شریک می شویم.
وی ادامه داد: پیام قیام امام حسین(ع) امر به معروف  و نهی از منکر بود از این جهت بر هر مسلمانی لازم است که از این شجاعت و از خود گذشتگی تاسی بگیرد و در راستای حکم الهی از هیچ زور و ظالمی نترسد.
امام جمعه اهل سنت مهرستان گفت: احیاء امر به معروف و نهی از منکر وظیفه شرعی همه مسلمانان است و متعلق به گروه خاصی نیست.
در این میان نیز در ایام ماه محرم شیعیان این خطه از کشور آداب و رسوم خاصی دارند که از دیرباز نسل به نسل بین آنان مرسوم بوده است.
علم کردن ایستگاه صلواتی در معابر شهری زاهدان
یکی از رسومات این ماه در بین جوانان برپا کردن ایستگاه های صلواتی در سطح شهر است که با داربست و پارچه سیاه مزین شده است تا در شب های محرم پذیرای میهمانان اباعبدالله الحسین(ع) باشند و افرادی که نذر و نیاز دارند در این ایستگاه ها چه به صورن مادی و چه خدمت حضوری به عزاداران ادای نذر خود را انجام می دهد.
در بیشتر این ایستگاه ها جوانان با پخش کردن چای، شربت، شیر کاکائو و خرما عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) نشان می دهند.
غذای تبرکی از مجلس عزای پسر فاطمه(س)
غذای تبرکی و نذری مجلس عزای پسر فاطمه(س) در این میان صفای دیگری دارد که به غیر از بحث تبرکی بودن یک رسم ورسوم مذهبی نیز قلمداد می شود چرا که همه ما با خوردن این غذا بزرگ شده ایم و از همان کودکی عشق به این خاندان در سینه هایمان نهفته شد و این روزها هم به برکت مراسم عزای سید و سالار شهیدان هر کدام از اعضای خانه که از هیئت بر می گردند یک غذای تبرکی نیز در دست دارند.
در این خطه از کشور نیز مردم با پختن حلیم، غلور، خورشت قیمه و شله زرد آنها را در سه وعده ظهر و شب تاسوعا و ظهر عاشورا بین عزاداران حسینی توزیع می کنند.
ماشین نویسی آرزوی جوانان در دهه محرم است
عشق به اهل بیت (ع) پیر و جوان نمی شناسد و در دل همه غوغا به پا می کند به طوریکه برخی از جوانان نیز در این ماه ارادت خود را به این خاندان با نوشتن اشعاری بر بدنه ماشین بروز می دهند.
در دهه محرم اکثر ماشین های شهر مزین شده به اشعار و نقوش واقعه عاشورا می شود، اشعار و تصاویری که نشان از رشادت های امام حسین(ع) و یاران با وفایش در واقعه عظیم کرب و بلا دارد.
این تصاویر از آن جهت جالب تر به نظر می رسد که صدای مداحی از پخش صوت ماشین ها نیز به گوش می رسد.
گِل مالیدن و پاشیدن کاه بر سر عزاداران
یکی از مراسمات تاریخی و کهن که برگرفته از تمدن غنی و اسلامی این مردم است و هر ساله نیز در روز تاسوعا وعاشورای حسینی برگزار می شود مراسم گل مالیدن و پاشیدن کاه بر سر عزاداران است که به گفته اپیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از گذشته های دور تاکنون هر سال باشکوه خاصی در استان بین عزاداران حسینی اجرا می شود که مردم این مراسم را با عشق و علاقه به سرور و سالار شهیدان در این دو روز انجام می دهند زیرا نمادی از غربت شهدای واقعه عاشورا را به تصویر می کشد، نمادی که نشان از آلودگی کودکان یتیم و اسیرن کرب و بلا را دارد.
تعزیه خوانی آئینی قدیمی در این خطه از کشور است
تعزیه خوانی از جمله آیین های عزاداری سنتی است که در این منطقه از دیرباز مرسوم بوده و در طول سال برگزار می شود و طرفداران زیادی را نیز به خود جذب کرده است.
تعزیه خوانی نمایشی است که در آن واقعه کربلا توسط افرادی که هر یک نقشی از شخصیت های اصلی را بر عهده دارند، نشان داده می شود، به تصویر کشیدن آن وقایع برای معرفی جریان همیشه زنده وجاری نهضت عاشورا برای همگان است زیرا این مهم در ذهن بیننده اثرگذاری و ماندگاری بیشتری دارد.
سخن پایانی:
گواه این وحدت و همدلی را می توان در گلزار شهدای چابهار جستجو کرد چرا که در تاسوعای خونین سال ۸۹ بود که جمعی از عاشقان ولایی اباعبدالله الحسین(ع) در حال شرکت در مراسم عزای حسینی بودند که ناگهان صدای انفجار مهیبی باعث شهادت جمعی از این عزیزان شد.
صبح روز چهارشنبه تاسوعای حسینی مصادف با ۲۴ آذر ماه بود که عقربه های ساعت روی ده و چهل و پنج دقیقه  از حرکت ایستاد و بر اثر یک عملیات تروریستی که روبروی فرمانداری چابهار در بین عزاداران حسینی روی داد تعداد۳۲ تن از پیروان راستین سرور و سالار شهیدان در خون خود غلتیدند و به قافله شهدای اسلام پیوستند که در این میان شیعه و سنی در کنار هم به درجه رفیع شهادت نائل گردیدند.
کد مطلب: 422303