۱
گزارش پاپایا از شاه میوه گرمسیری بلوچستان؛

وقتی نبود صنایع تبدیلی انبه سرباز را راهی میناب می کند/"صدا بهار"درخت ۴ فصل انبه در شهرستان سرباز

معاون اداری جهاد کشاورزی شهرستان سرباز گفت: در شهرستان سرباز بخش زیادی از انبه برداشت شده به صورت نارس و به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی به میناب برای تهیه ترشی صادر می شود.
انبه
انبه
به گزارش خبرنگار پاپایا، از کشت انبه در هندوستان نزدیک به 4 هزار سال می گذرد . حدود 300 سال پیش تجار عرب میوه انبه را وارد کشور ایران کردند و مردم کشورمان با این میوه آشنا گردیدند.و حالا انبه در مقیاس وسیع در کشورهای مختلف مانند هند وچین ومالزی، اندونزی ، استرالیا وغرب هندوستان و در جنوب ایران یعنی استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان و قسمت هایی از کرمان کشت می شود.
انبه درختی است زیبا که ارتفاع آن به 10تا 30 متر می رسد .برگهای این درخت نیزه ای شکل ، گلهای آن زرد یا قرمز رنگ و بصورت خوشه ای وجود دارد . میوه آن که انبه یا منگو نامیده می شود بیضوی شکل و دارای طعمی مطبوع وشیرین بوده و دارای هسته ای نسبتا بزرگ است . انبه در نیمه دوم اردیبهشت ماه می رسد و تا نیمه اول شهریور موجود است .
با توجه به شباهت آب و هوایی شهرستان سرباز با اقلیم کشور پاکستان که تولید کننده مرغوب ترین ارقام انبه در منطقه است پتانسیل مناسبی جهت توسعه کشت انواع ارقام انبه دراین شهرستان وجود دارد.
انبه که به شاه میوه ها معروف است از نظر غذائی بسیار غنی است در مقایسه باسایر میوه هامنبع عالی کاروتن است.
انبه نارس جهت تهیه انواع ترشی از اول اردیبهشت ماه اغاز و بداشت نوع رسیده آن تا نیمه اول شهریور ماه ادامه دارد.
شایان ذکر است که در شهرستان سرباز 15 نوع انبه به عمل می اید که مشهورترین آنها عبارتنداز:لنگرا، سندری، سنیری، لال بادشا، چوسا و رقم های محلی دارچین ، هیر و ... که سندری رقم غالب این شهرستان است.
در همین رابطه رسول بخش آذریان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت:انبه بعد از خرما دومین درخت پر محصول استان است.
معاون اداری جهادکشاورزی شهرستان سرباز با بیان اینکه نگه داری انبه بعد از رسیدن سخت است و بیشتر محصولات در زمان نارس بودن تبدیل به ترشی میشود،ادامه داد: در شهرستان سرباز بخش زیادی از انبه برداشت شده به صورت نارس و به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی به میناب برای تهیه ترشی صادر می شود.
وی افزود: مصارف انبه جر تازه خوری و ترشی تهیه پودر شربت و استفاده در صنایع آب میوه سازی و غیره است.

آذریان در رابطه با درختان 4 فصل در شهرستان سرباز که در تمامی فصول میوه بر روی درخت است گفت: این درخت صدا بهار نام دارد و در سال دوبار گل دهی در ماه خای اسفند و شهریور دارد که گل دهی اسفند خرداد ماه برداشت می شود و گل دهی شهریور در ماه های بهمن برداشت می شود و می توان گفت در تمامی فصول سال میوه بر روی درخت است.
کد مطلب: 422871