۰
یادداشت/

منطقه حفاظت شده‌ای که نه محیط و نه محیط‌بان مصونیت ندارند/ محیط زیست مدیریت می‌خواهد نه سیاسی‌کاری

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در قبال تصدی چندساله این مسؤولیت در قبال هدررفت امکانات و فرصت‌ها و دست آخر به شهادت رسیدن محیط‌بانان باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.
منطقه حفاظت شده‌ای که نه محیط و نه محیط‌بان مصونیت ندارند/ محیط زیست مدیریت می‌خواهد نه سیاسی‌کاری
منطقه حفاظت شده‌ای که نه محیط و نه محیط‌بان مصونیت ندارند/ محیط زیست مدیریت می‌خواهد نه سیاسی‌کاری
به گزارش پاپایا، به نقل از  فارس از بندرعباس، مدتی پیش دو محیط‌بان هرمزگانی بر اثر شلیک گلوله شکارچیان متخلف در منطقه حفاظت‌شده گنو در شمال بندرعباس به شهادت رسیدند و باز هم سیل محکومیت و اقدامات صوری و کلیشه‌ای از جانب برخی مسؤولان به راه افتاد.
شهیدان پرویز هرمزی و محمد دهقانی دو محیط‌بان پاک‌باخته، این بار نیز همانند دیگر محیط‌بانان شهید بر اثر کم‌کاری، سیاست‌زدگی و بی‌برنامگی سازمان عریض و طویل محیط زیست قربانی شدند و خانواده‌هایی داغدار به جای گذاشتند.
به راستی پاسخ این خون‌های به ناحق ریخته کیست؟ تا کی باید محیط‌بانان ما بر اثر سوء تدبیر و مدیریت غلط سازمان به اصطلاح حفاظت از محیط زیست در برابر چشمان دوستداران خود پرپر شوند و در آخر، تنها بیانیه‌ای در محکومیت شکارچیان متخلف صادر شود؟! آیا وقت آن نرسیده است معصومه ابتکار یک بار برای همیشه با پوزش از مردم شریف ایران از منصب خود استعفا کرده و این جایگاه را به فردی متخصص و دلسوز واسپارد؟
به مصداق "کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته" همه ما به‌ویژه مسؤولان در برابر خود و جامعه مسؤول هستیم و باید پاسخگو باشیم.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در قبال تصدی چندساله این مسؤولیت، هدررفت امکانات و فرصت‌ها و دست آخر به شهادت رسیدن محیط‌بانان باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.
نکته جالب در پی به شهادت رسیدن دو محیط‌بان در شمال بندرعباس این است که منطقه گنو از سوی سازمان محیط زیست به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده تصویب و معرفی شده است! حال این پرسش بی‌پاسخ باقی است که این چه منطقه حفاظت شده‌ای است که در آن، نه محیط و نه محیط‌بان مصونیت دارند؟!
شهیدان هرمزی و دهقانی در آیینی ویژه بر دوش همکاران و خانواده‌های خود تشییع شدند اما آیا حضور خانم ابتکار در این آئین توانست از درد و آلام یتیمان و بستگان این دو شهید عزیز بکاهد؟ آیا رئیس سازمان محیط زیست به‌جای سیاستکاری‌های چندساله گذشته طرحی عملیاتی و انقلابی برای سامان بخشیدن برای وضعیت بحرانی محیط زیست ارائه کرده است؟!
نکته حائز اهمیت این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها به‌ویژه نظامی، امنیتی و سیاسی، جزو قدرت‌های برتر منطقه‌ای است و این را دشمن قبل از دوست فهمیده است و نمونه بارز آن ناکام شدن عملیات گسترده دشمن تکفیری در پنجاه نقطه تهران و مراکز پرجمعیت سایر شهرستان‌ها در ایام لیالی قدر که به‌واسطه حضور هوشمندانه و رصد مستمر دلاور مردان گمنام امام زمان(عج) می‌توان نام برد حال چگونه است که در عرصه‌ای به مراتب پایین‌تر مانند حفاظت از منطقه‌ای برخوردار از شرایط ویژه زیست‌محیطی، مدیران مرتبط قادر نیستند آن را به خوبی مدیریت کرده و از تلفات رو به افزایش انسانی جلوگیری کند؟! معلوم است که این مدیریت، ضعیف و ناکارآمد است و باید برای جلوگیری آن فکری کرد.
به‌عنوان راهکاری برای رفع نابسامانی‌های موجود در عرصه حفاظت از محیط زیست پیشنهاد می‌شود از ظرفیت بسیار بالا و توانمندی منحصر و نیروی پرافتخار بسیج مردمی استفاده کرد.
صد البته این مجموعه پرکار و آزموده شده در عرصه حفاظت از محیط زیست نیز مانند دیگر عرصه‌هایی که تاکنون به آن ورود کرده است عملکردی درخشان و قابل ستایش خواهد داشت.
**************************
یاداشت از: پرویز سالاری سردری
**************************
انتهای پیام/3264/صا
کد مطلب: 423836