۰

اجرای پروتکل درمانی بزرگترین مشکل بیماران تالاسمی/ مرگ پایان زندگی بیماران بی بضاعت

کوتاهی مسئولان در اجرای پروتکل درمانی بیماران تالاسمی چالش های زیادی بر سر راه این بیماران به وجود آورده و حتی این شرایط برخی بیماران را به فاز حاد بیماری وارد کرده است.
اجرای پروتکل درمانی بزرگترین مشکل بیماران تالاسمی/ مرگ پایان زندگی بیماران بی بضاعت
اجرای پروتکل درمانی بزرگترین مشکل بیماران تالاسمی/ مرگ پایان زندگی بیماران بی بضاعت
به گزارش پاپایا؛ به نقل از عصرهامون، بيماران تالاسمی نياز به تزريق مکرر  فرآورده های خونی برای جبران کم خونی و ادامه حيات دارند که در این میان نهادها و ارگانهای مختلف دولتی و غیر دولتی با تلاش مضاعف پای کار آمدند تا بیماران تالاسمی و هموفیلی را از شمول بیماران خاص خارج کنند اما در این میان چالش های زیادی بر سر راه این تلاش ها وجود دارد.
بی گمان درمان اصلی ترین عامل اصلی توانمندی بیماران تالاسمی البته در صورت دستیابی به درمان مناسب طبق پروتکل درمانی وزارت بهداشت و درمان می باشد تا یک بیمار تالاسمی بتواند مناسب و عادی همانند سایر افراد جامعه زندگی سالم داشته باشد. بیماران تالاسمی می توانند در صورت توجه مسئولان در ایجاد رفاه و حمایت هر چه بیشتر ارائه خدمات حمایتی به آنان ،  ازدواج کرده ، فعالیت شغلی داشته باشند و همچنین دارای فرزند شوند. استان سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی که از نظر جمعیت تالاسمی ماژور در رتبه دوم کشوری و از نظر تولد تالاسمی در رتبه اول می باشد. در حال حاضر هفت شهرستان زاهدان ، زابل ، سراوان ، ایرانشهر ، نیکشهر و چابهار دارای بخش درمان تالاسمی می باشند اما دانشگاه علوم پزشکی استان و سایر مسئولان زیربط در برابر این بیماران خیلی کوتاهی می کنند.
  ترحم و دلسوزی مشکل بیماران تالاسمی نیست ، مشکل درمان مناسب و استاندارد است نائب رئیس انجمن تالاسمی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: قبل از سال 1357 گروهی از پزشکان فوق تخصص خون و اساتید کشور در زمینه پیشگیری و درمان این قشر از جامعه اقداماتی را انجام دادند و نخستین پروتکل جامع چاپ و به تایید وزارت بهداشت و درمان کشور رسید و به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی تابعه ابلاغ شد. وحید شهنوازی افزود: چیدمان خاص واحدهای تامین کننده خدمات سلامت با ضرورت مستقل شدن بخش های درمانی تالاسمی ، داشتن پزشک ثابت عمومی و فوق تخصص خون ، پرستار ثابت و تمامی نیازهای یک بخش درمان با هدف اجرای اصل عدالت در سلامت به اجرا در آمد. وی بیان کرد: در سال83 ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهرستان زاهدان با انتقال بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر (ع) به بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) فضای بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) را برای بیماران تالاسمی و هموفیلی تخصیص و تجهیز کردند اما پس از مدت کوتاهی و تغییر مدیریت چندین مرتبه تصمیم به تعطیلی این مرکز مجهز و قابل دسترس بیماران شده است. نائب رئیس انجمن تالاسمی سیستان و بلوچستان ، گفت:  با پیگیری های مداوم از سوی مقامات استانی و کشوری از تعطیل شدن این مرکز جلوگیری به عمل آمده و در حال حاضر یکی از مجهزترین مراکز درمانی بیماران خاص کشور بوده و مشغول به ارائه خدمات شایسته به بیماران تالاسمی ، هموفیلی ، کلیوی ، دیابتی و ... است.
  لزوم تقویت تدابیر در برابر اجرای پروتکل درمانی بیماران تالاسمی سیستان و بلوچستان شهنوازی اضافه کرد: در سال 90 با پیگیری انجمن تالاسمی استان و همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهرستان زابل مرکز بیماران خاص این شهرستان در دست احداث قرار گرفت و در آبان ماه سال 91 افتتاح شده است. وی افزود: این مرکز با مجهزترین امکانات درمانی در شهرستان زابل تنها مرکزی بود که بدون دغدغه و همکاری مسئولان در بهترین زمان ممکن به نتیجه رسید. نائب رئیس انجمن تالاسمی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بیماران تالاسمی نیاز به ترحم و دلسوزی ندارند بلکه نیاز به درمان مناسب دارند ، گفت: مهمترین کار برای مبتلایان به تالاسمی بحث درمان این بیماران است که مراحل مختلفی را شامل می شود شهنوازی با اشاره به اینکه بزرگ ترین مشکل بیماران تالاسمی استان اجرای پروتکل درمانی است ، گفت: در سال های گذشته و در حال حاضر تفکرات و سلیقه های متفاوت مدیریتی در استان بزرگ ترین دغدغه علاوه بر بیماران بلکه انجمن بوده و است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری های مکرر برای اجرای حداقل پروتکل و ارائه امکانات برای بیماران در بعضی از مراکز همچنان آرزو شده است. انتهای پیام/
کد مطلب: 424102