۰
به بهانه روز مبارزه با تروریسم؛

بازخوانی شهادت "رجائي و باهنر" در بي‌سابقه‌ترين عمليات تروريستي/ اشک تاریخ بشریت برای ۱۷ هزار شهید ترور در ایران

در علم سیاست، دولت به معنای اجتماعی از مردم است که در یک سرزمین مشخص با یکدیگر زندگی می کنند و تحت سلطه حاکمیتی قرار دارند که استقلال و آزادی آنان را تضمین می کند.
شهادت "رجائي و باهنر" در بي‌سابقه‌ترين عمليات تروريستي/ اشک تاریخ برای شهدای ترور ایران
شهادت "رجائي و باهنر" در بي‌سابقه‌ترين عمليات تروريستي/ اشک تاریخ برای شهدای ترور ایران
به گزارش پاپایا، در کشور ما روزگاری مردم دیدند که نه استقلال دارند و نه آزادی، برای به دست آوردن آن زنان و مردان به خیابان ها  آمدند. بسیاری مقابل گلوله ایستادند و خون خودشان را به پای بذری ریختند که تبدیل به درختی تنومند شد و در سایه اش "استقلال آزادی جمهوری اسلامی " شکل گرفت.
در آن روزها مردان و زنان زیادی تلاش کردند که نگذارند آفت و آسیبی به این درخت برسد، اما دشمنان کور دل از هیچ  تلاشی دست نکشیدند. شهریور 1360 دو تن از یاران با وفای امام(ره) یعنی محمد علی رجایی رئیس جمهوری وقت و محمد جواد باهنر نخست وزیر که به معنای واقعی مردمی بودند در انفجاری در دفتر  نخست وزیری به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که یک هفته را به احترام این دولتمردان "هفته دولت" نام نهادند.
 

 
روز خونین خیابان پاستور
ترور شهیدان رجایی و باهنر در 8 شهریور 1360 در ساختمان نخست وزیری واقع در خیابان پاستور رخ داد. این حادثه جامعه را در بهت فرو برد. در اقدامات اولیه برای جستجو عامل یا عاملین این ترور نام " مسعود کشمیری" که دبیر شواری امنیت بود مطرح شد که هنوز تلاش ها برای دستگیری وی ادامه دارد.
در گزارشات اولیه مشخص شد حادثه انفجار در ساعت ۳ بعدازظهر روی داده است و محمدعلی رجایی رییس جمهوری و دکتر محمدجواد باهنر نخست‌وزیر و چند تن از مقامات نظامی و امنیتی کشور که در یک جلسه فوق‌العاده شرکت داشتند، مورد هدف قرار گرفته اند. انفجار توسط یک بمب که در یک کیف دستی جاسازی شده بود، رخ داد که طی آن قسمت‌هایی از طبقه اول و طبقه دوم ساختمان نخست‌وزیری در مجاورت خیابان پاستور دچار حریق شد و آتش و دود فضای محل انفجار را فرا گرفت. در این حادثه محمدعلی رجایی، دکتر محمدجواد باهنر و چند تن از مقامات مملکتی که در جلسه مذکور حضور داشتند، به درجه رفیع شهادت نایل شدند و مجروحان حادثه با کمک ماموران و پرسنل نهادهای انقلابی به بیمارستان‌ها انتقال یافتند و تحت مراقبت‌های درمانی و پزشکی قرار گرفتند.
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره 8 شهریور 60 گفت: در آن روز ما در دفتر نخست وزیری یک جلسه علنی حضور داشتیم و قرار بر این بود پیرامون لایحه بازسازی به گفت و گو بنشینیم ، ساعت 3 بعد از ظهر صدای انفجاری را شنیدم، دود و آتش به هوا برخاست از پنجره که نگاه کردم، دیدم دفتر جلسات دولت است، فورا خبر رسید که جلسه شورای امنیت بوده و آقایان رجایی و باهنر هم حضور داشته‌اند. یک ربع بعد، بهزاد نبوی آمد که خودش در نخست‌وزیری بوده، سخت ناراحت و شوکه بود گفت، آقایان باهنر و رجایی شهید و عده‌ای نجات یافته‌اند.
بهزاد نبوی که در آن زمان پست وزیر مشاور در امور اجرایی را بر عهده داشت در مورد این حادثه می‌گوید: حدود ساعت ۳ بود که من در اتاقم صدای انفجاری را شنیدم، از پنجره به حیاط نخست‌وزیری نگاه کردم دیدم از یکی از اتاق‌ها آتش و دود بیرون می‌ آید، همراه با دو سه نفر از برادرانی که آنجا بودند به سرعت به طبقه پایین آمدیم، انفجار در یکی از اتاق‌ها صورت گرفته بود  و تعدادی از افراد که در اتاق حضور داشته و خراش‌های سطحی برداشته بودند، خود از اتاق بیرون آمدند.
شاهدان عینی چه گفتند
شاهدان عینی که در اطراف ساختمان حضور داشتند از عمق فاجعه ای می گویند که تا به آن روز بی سابقه بوده است،  یکی از کارمندان قسمت آبدارخانه نخست‌وزیری که از ناحیه دست مجروح شده بود هم درباره واقعه انفجار می گوید: وحشتناک بود! در طبقه دوم داشتم به طرف آبدارخانه می‌رفتم که صدای وحشتناکی تنم را لرزاند و بلافاصله زبانه‌های آتش را دیدم که از اتاق کنفرانس به بیرون تنوره می‌کشید، از وحشت نمی‌دانستم چه کنم، هرچه سعی کردم فکرم را متمرکز کنم و ببینم چه اتفاقی رخ داده است، موفق نشدم، چون دود غلیظی تمام سالن طبقه دوم را فرا گرفته بود از وحشت از طبقه دوم به اتفاق یکی دیگر از همکارانم به کوچه کنار نخست‌وزیری پریدیم و در این موقع بود که دستم مجروح شد، وقتی در کوچه مقداری بر اعصابم مسلط شدم، صدای «الله اکبر» را از داخل ساختمان همراه با شکستن شیشه‌ها می‌شنیدم، نمی‌دانستم چه کنم، هنوز آتش‌نشانی نیامده بود، وقتی ماموران آتش‌نشانی رسیدند و آتش را خاموش کردند درون ساختمان به کمک امدادگران رفتیم.
یکی از پاسداران محافظ نخست‎وزیری هم که شاهد عینی ماجرا بود، می گوید: بیرون ساختمان نخست‌وزیری مشغول پاسداری بودم که صدای انفجاری شنیدم سراسیمه خود را به نزدیک در ورودی خیابان پاستور رساندم و متوجه شدم که چند تن از امرای ارتش در حالی که یکی از آن‌ها خون از سرش جاری بود از پله‌های نخست‌وزیری به پایین می‌دویدند و از طرفی صدای «الله اکبر» نیز که از داخل ساختمان شنیده می‌شد، مرا متوجه کرد که کسانی احتیاج به کمک دارند. بلافاصله خود را به طبقه‌ای رساندم که آتش‌سوزی از آنجا جریان داشت و در همانجا پایم نیز زخمی شد، اما فوری محل را ترک کردم و پایین آمدم و در همین زمان بود که ماموران آتش‌نشانی به محل رسیدند و به انجام عملیات خاموش کردن آتش پرداختند.
 

 
نحوه شناسایی اجساد
اجساد شهدای این فاجعه به صورتی سوخته بود که به هیچ وجه شناسایی آن‌ها ممکن نبود. از سوی دیگر در میان زخمی‌های این حادثه اثری از برادران رجایی و باهنر به چشم نمی‌خورد و بدین ترتیب حدس زده می‌شد که ۲ جسد از 3 جسد به دست آمده متعلق به رییس جمهور و نخست‌وزیر باشد. بالاخره در آخرین ساعت شب پیکرهای قربانیان حادثه ۸ شهریور از روی علائمی که در دندان‌های هر کدام از آن‌ها وجود داشت، شناسایی شدند.
واکنش امام خمینی(ره) به شهادت رجایی و باهنر
صبح روز بعد از انفجار دفتر نخست وزیری، امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اقشار مردم که در حسینیه جماران انجام شد، به تجلیل از شخصیت شهیدان رجایی و باهنر پرداختند.
ایشان در این دیدار در رابطه با شهادت شهیدان رجایی و باهنر گفتند: منطق ملت ما، منطق مؤمنین، منطق قرآن است: إِنا للَّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ. با این منطق، هیچ قدرتى نمى‏ تواند مقابله کند. جمعیتى که- ملتى که- خود را از خدا مى‏ دانند و همه چیز خود را از خدا مى‏ دانند و رفتن از اینجا را به سوى محبوب خود مطلوب خود مى ‏دانند، با این ملت نمى ‏توانند مقابله کنند. آن که شهادت را در آغوش، همچون عزیزى مى‏ پذیرد، آن کوردلان نمى‏ توانند مقابله کنند. اینها یک اشتباه دارند و آن اینکه شناخت از اسلام و شناخت از ایمان و شناخت از ملت اسلامى ما ندارند. آنها گمان مى‏ کنند که با ترور شخصیت ها، ترور اشخاص، مى ‏توانند با این ملت مقابله کنند و ندیدند و کور بودند که ببینند که در هر موقعى که ما شهید دادیم ملت ما منسجم تر شد.
حضرت امام در ادامه تاکید کردند: چه خود واقعه و خود این افرادى که شهید شده ‏اند در نظر همه ما عزیز و ارجمندند و آقاى رجایى و آقاى باهنر هر دو شهیدى که با هم در جبهه ‏هاى نبرد با قدرت هاى فاسد همجنگ و همرزم بودند. مرحوم شهید رجایى به من گفتند که من بیست سال است که با آقاى باهنر همراه بوده ‏ام و خداوند خواست که با هم از دنیا هجرت کنند و به سوى او هجرت کنند. کسى که هجرت را به سوى خدا مى‏ داند و شهادت را فوز عظیم مى‏ داند، و شهدایى که در صدر اسلام و از صدر، اسلام تا کنون داده است عالیتر و بالاتر از تمام افرادى هستند که در این قرن موجودند.
بنیانگذار انقلاب در ادامه سخنی هم با منافقین داشتند و فرمودند: آن کوردلانى که گمان کرده ‏اند که جمهورى اسلامى با نبود چند نفر از بین خواهد رفت و سقوط خواهد کرد، آنها افکارشان، افکار اسلامى نیست و از اسلام خبرى ندارند و از ایمان اطلاعى ندارند و افکارشان، افکار مادى است و براى دنیا کار مى کنند و به هواى دنیا هستند.
مقام معظم رهبری درباره ویژگی های اخلاقی شهیدان رجایی و باهنر می فرمایند: شهید باهنر، مرد بی تظاهری بود که هیچ کس از ظاهر آرام او نمی فهمید در باطن و ذهن و اندیشه موّاج او چه می گذرد. وی یکی از متفکرین و تئوریسین ها و ایدئولوگ های انقلاب بود. نوشته های زیادی داشت و کتاب های زیادی را تنظیم کرده بود....ارتباطات نزدیکی با شهید مطهری و شهید بهشتی داشت و هر دوی اینها، برای عظمت فکری و قدرت تفکر عملی او ارزش زیادی قائل بودند... نقش شهید رجایی و باهنر در افشا نمودن ماهیت لیبرالی و منافقانه بنی صدر، بسیار برجسته بود. البته شهید رجایی در درجه اول و بعد هم شهید باهنر در این مورد نقش داشتند. شهید رجایی با صبر خود و متانت و حوصله عظیم و با قبول دردها و رنج های قلبی و غیر قابل افشایی که داشت، توانست با تعبیر خود من با نرمش قهرمانانه ای، بنی صدر خائن را افشا و رسوا کند و به زمین بکوبد.
 
 
   
 
روز مبارزه با تروريسم
 
"ترور" در لغت به ترساندن، "تروريسم "به ارعاب و تهديد، ايجاد ترس و وحشت در مردم و "تروريست"  به طرفدار ارعاب و تهديد، طرفدار حکومت زور، ارعاب و تهديد، معني شده است.

«ترور» واژه‌اي هراس‌انگيز و نفرت زاست، با شنيدن واژه «ترور» فهرستي بلند از انواع مختلف خشونت‌ها، قتل‌ها و جنايت‌ها به ذهن تداعي مي‌کند، "ترور" به معني مصطلح خود ديربازي نيست که در قاموس لغات بشري راه يافته است، اما در همين مدت کوتاه آن چنان وجدان بشري را جريحه‌دار کرده است که همه انسان‌ها در محکوم کردن آن هيچ ترديدي به خود راه نمي‌دهند.
 
پدیده تروریسم، موضوعی است که برای ما ایرانیان که از قربانیان آن هستیم، آشناست، سازمان تروریستی منافقین که از حمایت‌های مالی سیاسی وتبلیغی برخی از دولت‌های مخالف نظام نوپای ایران بهره می‌برد با شیوه قهرآمیز و ترورهای فراوان، درصدد حذف فیزیکی عناصر کارآمد و طراحان نظام برآمد تا با ایجاد خلأهای جدی در ارکان حساس کشور، ضربه‏‌های اساسی به جمهوی اسلامی ایران وارد آورد.

"شهدای محراب، شهدای هفتم تیر و هشتم شهریور"، شهیدانی چون "لاجوردی، قرنی و صیاد شیرازی"، از جمله قربانیان تروریسم بودند که به دست منافقان به شهادت رسیدند، در این راستا، "هشتم شهریور"، سالروز شهادت مظلومانه شهیدان "باهنر و رجایی"، "روز مبارزه با تروریسم" نام‌گذاری شده است.

تروریسم، از اساسی‌ترین معضلات جامعه جهانی و خطرناک‌ترین تهدیدها بر ضد حقوق ملت‌ها و ثبات بین‌المللی است. در طول تاریخ، به ویژه یک صد سال اخیر، تروریسم، ریشه مهم‌ترین تهدیدها بر ضد صلح و امنیت جهانی بوده است. وضعیت دردآور و فاجعه‌آمیز بیشتر ملت‌ها و کشورهایی که در آتش جنگ و خون‌ریزی می‌سوزند و از آوارگی و فقر رنج می‌برند، معلول اغراض سلطه‌گرانه و تروریستی است.

عمر ترور و تروریسم به قدمت بشریت است، تروریسم به همه اعصار، همه قاره‌ها و همه آیین‌ها تعلق دارد و نمی‌توان پدیده آشکار اضطراب و حس ناامنی در برابر دشمن نامرئی را که بر همه جا چنگ انداخته نادیده گرفت؛ گرچه می‌توان پیشینه تروریسم را به دوران جنگ سرد و رقابت میان دو ابرقدرت شرق و غرب برای ضربه زدن به دیگری نسبت داد.

 واقعیت این است که اسلام، خود، بزرگ‌ترین قربانی تروریسم است. پیشوایان معصوم علیهم السلام همگی به دست حکومت‌های ستمگر ترور شدند و شربت شهادت نوشیدند. نمونه روشن آن، مولای متقیان حضرت علی (ع) است که به دست ناپاک‌ترین دشمنان انسانیت ترور شد. اسلام اگرچه مبارزه بر ضد طاغوت‌های زمان، ستمگری و استعمار را محترم می‌شمارد و دفاع از مظلومان در برابر ظالمان و قدرت‌های سلطه‌گر را جهاد می‌داند، در مقابل، کشتن یک فرد بی‌گناه را به منزله کشتن تمام انسان‌ها دانسته است. امریکایی‌ها به مدت دو دهه سازمان تروریستی مجاهدین خلق را زیر چتر حمایت مالی، سیاسی و تبلیغی خود قرار دادند و از جنایت‌های تروریستی آنان بر ضد مردم جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند.

استکبار جهانی در برابر این فعالیت‌های تروریستی، نه تنها هیچ واکنشی از خود نشان نداد، بلکه از آن حمایت می‌کرد، اسلام همواره در جست‌و‌جوي امنيت و سعادت بشر بوده است. از اين رو، يكي از وظايف مهم يك حكومت اسلامي را برقراري امنيت و حفظ جان و مال مسلمانان و غير مسلماناني مي‌داند كه در پناه حكومت اسلامي بر اساس قرارداد ذمه يا امان زندگي مي‌كنند.

جمهوري اسلامي ايران كه هيچ گاه از ضربه‌هاي جبران ناپذير تروريسم در امان نبوده، از سال‌هاي نخست طلوع خورشيد انقلاب تاكنون، هميشه با ترور و تروريست مخالف بوده و به مبارزه با آن پرداخته است. دولت جمهوري اسلامي ايران در 28 آبان 1382 لايحه مبارزه با تروريسم را تصويب كرد. بر اساس اين لايحه، تهديد به ارتكاب يا جرايم و اقدامات خشونت‌آميز از راه به وحشت‌افكندن مردم، براي تأثيرگذاري بر خط مشي، تصميمات و اقدامات جمهوري اسلامي ايران، ساير كشورها و سازمان‌هاي بين الدولي، جرم تروريستي محسوب مي‌شود. در اين لايحه، هم چنين مقرر شده كه براي پي‌گيري اجراي اين قانون و هماهنگي‌هاي لازم ميان دستگاه‌هاي ذي ربط، كميته ملي ضد تروريسم با شركت دستگاه‌هاي مربوط تشكيل شود.
 
شهيدان رجايي و باهنر تلاش كردند تا با رفع محروميت وتبعيض و بي‌عدالتي، زندگي سعادتمندي را براي ملت خويش به ارمغان آورند، و هم‌اکنون دولتمردان جمهوري اسلامي كه با ياد شهيد رجايي كار خود را آغاز كرده‌اند شايسته است با تاسي به اين دو اسوه عشق و شهادت و خدمت خالصانه و با الهام از رهنمودهاي رهبر فرزانه انقلاب ضمن خنثي‌كردن توطئه‌هاي دشمنان با عزمي راسخ در جهت اعتلاي نظام مقدس جمهوري اسلامي و سربلندي مردم شريف ايران تلاش كنند.

انتهاي پيام/
کد مطلب: 424520