۰

شیمیدانان 4 عنصر جدید را رسماً به جدول تناوبی اضافه کردند

همه ما جدول تناوبی تلاش برای حفظ کردن آن را به خاطر داریم اما اکنون که انرژی های موجود در جهان شیمی توانسته اند جدول تناوبی را گسترش دهند، همه باید چهار عنصر جدید دیگر را نیز به خاطر بسپارد.
جدول تناوبی شیمی عنصر
جدول تناوبی شیمی عنصر
به گزارش پاپایا؛ اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی نام رسمی عنصر های 113، 115، 117 و 118 که در اواخر ماه دسامبر سال 2015 شناخته شده بودند را تایید کرد. این عناصر در ابتدا با نام های نچسب جایگاهشان یعنی ununtrium, ununpentium, ununseptium و ununoctium شناخته می شدند، اکنون به ترتیب به Nihonium (Nh), Moscovium (Mc), Tennessine (Ts) و (Oganesson (Og تغییر نام دادند.

این عناصر فوق سنگین که به سرعت به عناصر سبک تر می شکنند در سال های 2002 الی 2010 توسط تیم های ژاپنی، روسی و آمریکایی ترکیب شده بودند. این دانشمندان پیشنهادات نام عناصر کشف شده را در ماه ژوئن ارسال کردند اما باید یک دوره 5 ماهه را منتظر می ماندند.

به نظر شما این نام ها چطور انتخاب شده اند؟ محققین ژاپنی که موفق به ساخت عنصر 113 شده بودند نام Nihonium را از کلمه Nihon که در ژاپن به معنی زبان کشور است گرفته اند. عنصر 115 نیز که توسط محققین روسی ساخته شده با نام Moscovium که ریشه آن کلمه مسکو است شناخته خواهد شد.
 
این در حالیست که هموطنان دیگر این دانشمندان که عنصر 118 را با کمک محققین آمریکایی ساخته اند نام Oganesson را بر اساس اسم Yuri Oganessian (یوری اوگانسیان) انتخاب کرده اند. او یک فیزیکدان هسته ای روس بود که به کشف سنگین ترین عنصر جدول تناوبی کمک شایانی کرد. در انتها نیز محققین آزمایشگاه ملیOak Ridge که به ساخت عنصر 115 نیز کمک کرده بودند، نام عنصر 117 را Tennessine گذاشتند که بر اساس نام زادگاه آنها یعنی Tennessee انتخاب است.
منبع: engadget
کد مطلب: 426339