۰
گزارش پاپایا از افزایش روز افزون طلاق در جامعه؛

شبکه های اجتماعی عامل افزایش طلاق در کشور/از هر16ازدواج در سیستان و بلوچستان یکی به جدایی ختم می شود

یک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: خروج انتخاب همسر از شکل سنتی باعث شده تا فضای مجازی مکانی برای همسر گزینی شده و جوانان باشد.
شبکه های اجتماعی عامل افزایش طلاق در کشور/از هر16ازدواج در سیستان و بلوچستان یکی به جدایی ختم می شود
شبکه های اجتماعی عامل افزایش طلاق در کشور/از هر16ازدواج در سیستان و بلوچستان یکی به جدایی ختم می شود
به گزارش پاپایا، اگر به آمارهای طلاق و ازدواج در کشور نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که بیش از نیمی از طلاق های ثبت شده در 9ماهه سال 95 مربوط به خانواده هایی است که زوجین در پنج سال اول زندگی از هم جدا شده اند.
شب تند طلاق در جامعه تا جایی اثر گذار بوده است که سیستان بلوچستان نیز به عنوان رکورد دار نسبت ازدواج به طلاق در سال های گذشته، با افزایش آمار طلاق روبرو شود و بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال از هر 16 ازدواج در این استان یکی به جدایی ختم شود به گونه ای که در 9 ماهه گذشته 20هزار و 860 زوج در این استان ازدواج کرده و هزار و 291خانواده شاهد طلاق بوده اند.
رشد روز افزون پرونده های طلاق و دیگر شکایات مربوطه در دادگاه های خانواده، نشان دهنده این موضوع مهم است که اختلافات درون خانوادگی در میان زوجین ایرانی رو به افزایش بوده و مشکلات آنان تا جایی پیش رفته است که طلاق را تنها گزینه برای برای حل اختلافات و مناقشات می دانند.  
 
افزایش روز افزون طلاق در جامعه
در همین رابطه یک کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت: رشد بیش از حد طلاق ، معلول اختلافات فراوان اجتماعی است که خودم می تواند موجبات رشد مشکلات دیگر و از علل افزایش جرائم اجتماعی دیگر باشد.
وی افزود: طلاق بیانگر غیر طبیعی بودن روابط اجتماعی است و اگر به درستی مورد برسی قرار گرفته و کارشناسی خوبی نسبت به این عارضه اجتماعی انجام شود، می توان به علل فراوانی طلاق در جامعه پی برد که در بسیاری از اوقات نه تنها به صورت یک تصمیم لحظه ای نبوده بلکه در نتیجه انباشتی از اختلافات حل نشده در فرایند طولانی زندگی مشترک شکل می گیرد.
 فاطمه دهمرده با تاکید بر اینکه به صورت طبیعی بسیاری از طلاق ها ریشه در مشکلات فردی و شخصی زوجین دارد، بیان کرد: متأسفانه فروپاشی نظام خانواده باعث به موجود آمدن مشکلاتی چون سوء تربیت فرزندان در خانواده خواهد شد به گونه ای که پس از ورود به اجتماع از توانایی های لازم برای برقراری ارتباطات مؤثر با همسر و دیگر افراد جامعه برخوردار نخواهند بود.
 
تغیرات در ملاک ها ازدواج
وی ادامه داد: عدم توانایی در برقراری ارتباط باعث کاهش مهارت حل مسئله و پایین آمدن آستانه تحمل این افراد خواهد شد تا در مواجهه با سختی ها و پیامدهای زندگی، دچار لغزش و اشتباه شده که این موضوع آنان را در نهایت به بن بست طلاق می رساند.
دهمرده با اشاره به اینکه ملاک ها ازدواج در دهه های اخیر، دستخوش تغییرات فراوانی شده است، اذعان کرد: در واقع گستردگی و تنوع خانواده در یک دهه گذشته باعث شده است تا مراحل تشکیل آن ، به گونه ای از حالت سنتی که در آن بزرگان فامیل و خانواده ها نظارت خوبی بر موضوع تشکلی زندگی زناشویی داشتند خارج شده و این امر مهم با استقلال فکری و خوداتکایی به خود جوانان سپرده شود.
وی خاطر نشان کرد: خروج انتخاب همسر از شکل سنتی باعث شده است تا فضای مجازی مکانی برای همسر گزینی شده و جوانان بودن شناخت کافی از خصوصیات و شخصیت هم و تنها با تکیه بر گفت و گوهای مجازی که می‌تواند بسیار دور از واقعیت باشد به هم وابسته شده و در نهایت ازدواج کنند.
 
عدم شناخت زن و شوهر از هم بزرگترین عامل طلاق در کشور است
این کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه با بیان این مطلب که در گذشته دخالت های اطرافیان به عنوان یک عامل اصلی در بروز طلاق خود نمایی می کرد، افزود: امروزه نه تنها خانواده ها نمی توانند در زندگی زوجین دخالت کنند بلکه آمارهای طلاق در پنج سال اول زندگی نشان از این واقعیت است که عدم شناخت زن و شوهر از هم، مشکلات مالی و تفاوت های اجتماعی عامل بسیاری از طلاق ها در سال های گذشته بوده است.
وی در پایان برگزاری کلاس های آموزشی پیش از ازدواج و جلسات روانشناسی قبل از طلاق را از بهترین عوامل کاهش دهنده طلاق عنوان کرد و تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که عامل بسیاری از طلاق ها، ازدواج های سست بنیان است پس باید با برگزاری کلاس های آموزشی تلاش کنیم تا ریشه های زندگی مشترک زوجین را محکم کرده و به آنان دلایلی خوب برای ادامه زندگی مشترک ارائه کنیم.
 
انتهای پیام /
 
کد مطلب: 426929