۰
گزارش پاپایا از زنگ خطر جدی در حوزه اجتماعی؛

تبلت، همبازی خطرناک کودکان/ آسیب های جسمی و روانی در انتظار آینده سازان

زنگ خطر استفاده بیش از حد کودکان از تکنولوژی های روز و بازی های مجازی در حالی به صدا در آمده که بازی کودکان با وسایلی همچون تبلت و موبایل می‌تواند خلاقیت کودک را از بین ببرد.
تبلت، همبازی خطرناک کودکان/ آسیب های جسمی و روانی در انتظار آینده سازان
تبلت، همبازی خطرناک کودکان/ آسیب های جسمی و روانی در انتظار آینده سازان
به گزارش پاپایا، در طول تاریخ پژوهش های بسیاری درباره فواید بازی برای کودکان و نقش آن در پرورش جسمی و روحی آنها ، انجام شده و  به عقیده بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران بازی کردن یکی از نیازهای  اولیه و اساسی کودکان است تاجایی که هر چه دایره بازیهای سالم و سازنده بیشتر باشد ،فکر ، ذهن و جسم آنها بهتر پرورش یافته و خصوصیت های اجتماعی آنها بهبود پیدا می کند.
در یک دهه گذشته شاهد پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و افزایش بسیار زیاد استفاده از لوازم الکترونیک در خانواده های ایرانی بوده ایم تاجایی که امروزه کودکان به جای بازی کردن با هم سن و سالانشان، سرگرم بازی با تبلت و موبایل هستند که در بسیاری از مواقع استفاده آنها از این لوازم الکترونیکی ساعتها زمان می‌برد و به معنای واقعی کلمه ارتباط کودک با دنیای واقعی قطع شده و باعث خلق دنیای مجازی برای آنان شده است.
 

 
زنگ خطر تکنولوژی برای کودکان
در همین رابطه فاطمه دهمرده کارشناس ارشد روانشناسی کودکان در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر اهمیت بازی در زندگی کودکان، اظهار کرد: اهمیت بازی تاجایی است که هیچ زمانی برای کودکان جز سالهای اولیه زندگی، بازی نمی تواند تأثیر خود را نشان داده و در ساخت شخصیت آنان اثرگذار باشد.
وی افزود: شاید بتوان گفت که تفاوت اصلی انسانها و حیوانات علاوه بر هوش، یادگیری در زمان کودکی و کشف دنیای جدید با بازی است، چراکه کودک هنگام بازی می تواند کشف کند چه کسی است و چه توانایی هایی دارد، دنیا چیست و چگونه خود را باید با محیط هماهنگ کند.
دهمرده با اشاره به تبعات استفاده زودهنگام کودکان از تکنولوژی های روز، بیان کرد: برخی والدین برای اینکه وقت زیادی برای در کنار فرزندان بودن ندارند برای آنان تبلت یا موبایل خریداری می کنند اما نمی دانند که استفاده از گوشی تلفن همراه برای کودکان علاوه بر ایجاد ضعف بینایی می تواند به بروز مشکلات عصبی هم ختم شود، چراکه کودک به دلیل ساختار خاص بدنی و شکل گیری آناتومی بدن آنان در سال های ابتدایی زندگی، به فعالیت های بدنی و ذهنی سالم نیاز دارند نه غرق شدن در دنیایی مجازی که باعث نابودی روح و روان کودکان می شود.
وی ادامه داد: استفاده از موبایل و تبلت نه تنها برای کودکان ایجاد مشکل می کند بلکه این تکنولوژی های روز با گسترش سریع در جامعه، فرهنگ ایرانی را نشانه گرفته و باعث دور شدن انسان ها از هم شده است.
این کارشناس ارشد روانشناسی کودکان با گلایه از استفاده بیش از اندازه والدین از فضای مجازی و تلفن های همراه، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر آمار فروش تبلت و موبایل در کشور افزایش چشم‌گیری یافته به گونه ای که بسیاری از والدین در خانه از این تکنولوژی ها استفاده می کنند، نمیتوان کودکانی را که در طول شبانه روز شاهد استفاده بیش از حد والدین از فضای مجازی و موبایل هستند از این فضا دور کرد.
وی در پایان تصریح کرد: والدین باید به احساسات و خواسته های عاطفی کودکان توجه ویژه ای داشته باشند و تنها برای جلب رضایت و یا ساکت کردن کودک برای آنان لوازمی چون تبلت و موبایل تهیه نکنند.
 
انتهای پیام//
کد مطلب: 427685