۰
گزارشی از صنایع دستی، هنری رو به فراموشی؛

صنایع دستی زمینه ساز اشتغال مولد/ تخریب پایه های اقتصاد مقاومتی زیر سایه بی مهری مسئولین

واردات بی رویه کالاهای بی کیفیت خارجی و عدم حمایت دولت از هنرمندان باعث شده تا صنایع دستی کشور زیر سایه بی مهری مسئولین کمرخم کرده و نابود شود.
صنایع دستی زمینه ساز اشتغال مولد/ تخریب پایه های اقتصاد مقاومتی زیر سایه بی مهری مسئولین
به گزارش پاپایا، صنایع دستی هنری است چندین هزار ساله که از آغاز در کنار بشریت بوده و پا به پای مردمان هر دوره از تاریخ تکامل پیدا کرده است به گونه ای که برخی آن را همتراز با تاریخ میدانند، در ایران نیز همچون دیگر نقاط جهان بوده اند زنان و مردانی که این صنعت را در خدمت هنر خود گرفته و با خلق آثاری بی‌نظیر، نام و آوازه ایران و ایرانی را در حوزه صنایع دستی  جهان به نیکی و پیشتازی ثبت کرده‌اند.
صنایع دستی را میتوان نمونه خوبی برای پیش بد اقتصاد مقاومتی و کسب و کار خانگی دانست به گونه ای که میتوان با ایجاد زمینه های آموزش و تامین لوازم اولیه که در بسیاری از مواقع از طبیعت خود منطقه می باشد زمینه ساز رشد و پیشرفت این هنر را ایجاد کرد تا علاوه بر افزایش تولیدات داخلی زمینه صادرات آن نیز فراهم شود.
در این میان یک نکته تلخ نیز وجود دارد که آن نیز حکایت واردات بی رویه و بدون تفکری است که در چند سال گذشته به جنگ تولیدات داخلی رفته و پا روی گلوی مشاغل خانگی و حتی کارخانه های بزرک گشور گذاشته است به گونه ای که به این صنعت و هنر فاخر هنرمندان ایرانی ضربه سنگینی وارد شده است تا جایی که اگر به فروشگاه‌های صنایع دستی در سرتاسر کشور سری بزنیم با انواع تولیدات چینی، ترکی، هندی و پاکستانی مواجه میشویم که حتی کپی های بی کیفیتی از آثارهنری مناطق مختلف ایران را تولید میکنند و به راحتی آن را در بازارهای ایران به فروش می‌رسانند.
 

 
حمایت از صنایع دستی از راه های پیش برد اقتصاد مقاومتی است
در همین رابطه بهاره اصغری یکی از مربیان رشته صنایع دستی شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر اینکه حمایت از تولیدات صنایع دستی بهترین راه پیشبرد اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی خانواده ها، باید زمینه آموزش هرچه بیشتر بانوان ایجاد شود تا بتوانند با استفاده از هنر دستان خوب علاوه بر ایجاد درآمد برای خانواده ها به صادرات و اقتصاد کشور نیز کمک کنند.
وی افزود: با وجود مشکلات موجود بر سر راه بسیاری از خانواده های منطقه، باید گفت که بخش قابل توجهی از مخارج زندگی برخی از مردم سیستان و بلوچستان از  طریق هنر بانوان و صنایع دستی زنان سیستانی و بلوچ تامین می‌شود، که اگر این افراد مورد حمایت دولت قرار بگیرند و زمینه های آموزش آنان ایجاد شود شرایط زندگی بسیاری از خانواده‎های استان تغییر میکند.
این مربی  فنی و حرفه ای ایجاد زمینه های بازاریابی، آموزش، تامین مواد اولیه، حمایت دولتی و صنفی از بانوان را زمینه ساز ایجاد یک انقلاب اقتصادی در منطقه دانست و گفت: درست است که مردم سیستان و بلوچستان با بسیاری از مشکلات اقلیمی روبه رو هستند اما  این استان ظرفیت‎هایی خوبی دارد  که از طریق آن می‎توان ارز آوری بسیار مناسبی برای منطقه و کشور به وجد آورد.
 

 
سوزن‌دوزی بلوچستان در جهان بی نظیر است
وی با بیان این مطلب که سوزن‌دوزی بلوچستان در کنار دیگر صنایع دستی منطقه، میان اقوام ایرانی از شهرت بالایی برخوردار است، خاطر نشان کرد: آوازه صنایع دستی سیستان و بلوچستان در همه ایران و حتی جهان شنیده شده است به گونه ای که گمتر کسی پیدا میشود که نام صنعت دست هنرمندان بلوچ و سیستانی را نشنیده باشد و حتی با دیدن طرح و نقش سوزن دوزی بلوچی، دلش هوایی نشود تا تکه‌ای  از آن را تهیه کرده و در لباس خود و یا همسرش به کار ببرد.
اصغری ادامه داد: سوزن دوزی بلوچی یکی از صنایع دستی پر طرفدار در استان سیستان و بلوچستان است به گونه ای که بسیاری از بانوان سیستانی و بلوچ از کودکی این هنر را آموخته و در اوقات فراغت و بیکاری خود به آن مشغول هستند اما متاسفانه تولیدات آنان تنها برای استفاده شخصی و یا به سفارش دوستان و آشنایان آنهاست و نمیتوانند از این راه کسب درآمدی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه گرانی مواد اولیه از مشکلات اساسی هنرمندان است، بیان کرد: هم اکنون مواد اولیه ای که هنرمندان صنایع دستی برای تولید محصولات خود استفاده می کنند، قیمت بالایی دارد که سبب شده است تا بهای تمام شده تولیدات صنایع دستی نیز بالا باشد که این مسئله کاهش استقبال از خرید چنین محصولاتی را به دنبال دارد.
 


زمینه رونق اقتصادی را با واردات بی رویه نابود نکنید
این بانوی هنرمند با گلایه از واردات محصولات مشابه اما بی کیفیت خارجی ، تصریح کرد: سیل خروشان واردات بدون برنامه سال های اخیر بزرگترین ضربه را به اقتصاد مقاومتی و صنایع دستی وارد کرده است به گونه ای که محصولات بی کیفیت خارجی جای هنرهای دستی و اصیل داخلی را در بین مردم گرفته است و از طرفی هم فروش محصولات تولید شده داخلی به دلیل عدم حمایت دولتی، گرانی مواد اولیه و مشکلات بازار یابی با مشکلات زیادی مواجه شده است.
وی در پایان حمایت دولتی را راه نجات صنایع دستی و مشاغل خانگی دانست و گفت: اگر به زودی فکری برای کنترل واردات و حل مشکلات تولیدکنندگان داخلی و خانگی صنایع دستی نشود به زودی چیزی از این صنعت چندین هزار ساله باقی نخواهد ماند و کشوری چون ایران با این تمدن و هنر به یک وارد کننده صنایع دستی بی کیفیت خارجی تبدیل خواهد شد.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 428204