۰
گزارش پاپایا سقف های که بر سر محرومان آوار می شود؛

دانش آموزان سیستان و بلوچستان غرق در مرداب محروم/لباسی کهنه و دمپایی های پلاستکی سهم کودکان استان از کلاس‌های هوشمند پایتخت

دانش آموزان سیستان و بلوچستان سال هاست که با واژه تلخ محرومیت خو گرفته و تقدیر لباسهای کهنه و دمپایی های پلاستکی را به عنوان تنها سهم شان از کلاس‌های هوشمند پایتخت نشینان پذیرفته اند.
دانش آموزان سیستان و بلوچستان غرق در مرداب  محروم/لباسی کهنه و دمپایی های پلاستکی سهم کودکان استان از کلاس‌های هوشمند پایتخت
دانش آموزان سیستان و بلوچستان غرق در مرداب محروم/لباسی کهنه و دمپایی های پلاستکی سهم کودکان استان از کلاس‌های هوشمند پایتخت
به گزارش خبرنگار پاپایا، شمارش معکوس برای آغاز فصل جدید تحصیلی آغاز شده و به واقع چیزی کمتر از دو ماه به اول مهر مانده است و در بسیاری از نقاط کشور دانش آموزان در مدارس مورد نظرشان ثبت نام کرده و در تکاپوی آماده شدن برای بازگشایی کلاس های درس هستند اما حقیقتی تلخ به نام کمبود  در سیستان و بلوچستان است  که همواره حرف اول را می زنند و بسیاری از خانواده ها، دانش آموزان و معلمان را گرفتار کرده است.
هرچه از مدارس هوشمند و استاندارد پایتخت و مرکز کشور به سمت استان‌های جنوبی فاصله می‌گیریم به همان اندازه با کمبود نیروهای آموزشی، کلاس های استاندارد و امکانات اولیه آموزشی و بهداشتی روبرو می‌شویم که به گفته بسیاری از کارشناسان برای حل آنها نیاز به تدبیری ویژه و عزمی ملی است.
شاید تحصیل در مدرسه برای دستیابی به حداقل مدرک دیپلم  از نگاه جوانان روستاهای کشور بخصوص در روستاهای محروم  استان سیستان و بلوچستان آن‌قدرها که ما شهرنشینان و  تصور می‌کنیم، آسان نباشد چراکه بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم این سرزمین برای تحصیل باید رنج‌ها و سختی‌هایی را به‌جان بخرند که حتی تصور آن نیز عذاب آور و غیرقابل باور است، سختی‌هایی که تنها به‌دلیل محرومیت‌ و دوری از مرکز کشور در سرنوشت آنان گنجانده شده است.
فضای فرسوده مدارس بخش بزرگی از مشکلات تحصیل دانش‌آموزان در مناطق محروم و روستایی سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده است تاجایی که بسیاری از دانش آموزانی که در این مدارس خشتی گلی به تحصیل مشغول هستند هر لحظه خطر فرو ریختن ساختمان مدرسه را به جان میخرند و متاسفانه هر سال نیز شاهد بروز چندین مورد فوت تنها به دلیل ریزش آوار سقف کلاس و دیوارهای این مدارس در بزرگترین استان کشور اتفاق می افتد.
آری بسیاری از بچه‌های سیستان و بلوچستان به ویژه در مناطق روستایی این استان محروم و مرزی با واژه هایی همچون بابای مدرسه، وسایل سرمایشی و گرمایشی، آبخوری، سرویس بهداشتی، وسایل سمعی و بصری، سالن ورزشی و حتی پنجره ای برای پیوند نگاهشان با خورشید، بیگانه بوده و به معنای واقعی کلمه در مرداب  محروم غرق شده اند.
بسیاری از دانش آموزان این استان تنها سهم‌شان از این دنیای رنگارنگ‌ و کلاس‌های هوشمند پایتخت و شهرهای بزرگ کشور تنها تک لباسی کهنه است که با دمپایی پلاستکی کیلومترها راه را پیاده می‌پیمایند نه با یک کوله¬‌پشتی پر از دفتر و مداد رنگی بلکه با باری از خستگی و محرومیت ناشی از بی توجهی مسئولان، دانشی بیاموزند و با غیرتی مثال زدنی نقشی بزرگ در توسعه کشور و سیستان و بلوچستان ایفا کنند.
در بسیاری ازمدارس پهناور ترین استان کشور حتی آبی برای نوشیدن دانش آموزان نیست و جای خالی لیوان های آب خوری رنگی در میان وسایل آنان خالی است و این کودکان غریب و محروم هر روز در میان کیسه‌¬های پلاستیکی و گونی های برنج که حکم کیف های مارک دار خارجی را برایشان بازی میکند راه مدرسه را پیش می‌گیرند.
تنها در سال گذشته سقف بیش از 40 کلاس درس در سیستان و بلوچستان فرو ریخت و هنوز هم این بمب های ساعتی لحظه شماری میکنند تا جان دانش آموزی محروم از کودکان کشورمان را بگیرند و یا بار دیگر معلمی فداکار را زیر بار سنگین محرومیت و بی توجهی مسئولان له کنند.
 

 
احداث ۵۰۰ مدرسه به کمک خیرین مدرسه‌ساز در سیستان و بلوچستان
در همین رابطه علیرضا نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت: امسال با کمک خیرین مدرسه‌ساز بیش از 500 مدرسه با 2 هزار و 600 کلاس درس در سطح استان در دست ساخت است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد که از این تعداد 440 کلاس درس در هفته دولت و مهرماه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به افتتاح یک مدرسه سه کلاسه در قصرقند، افزود: در روزهای اخیر به همت واعظ مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور و با هزینه شخصی وی مدرسه 3 کلاسه با زیربنای 115 مترمربع و اعتباری بالغ بریک میلیارد و 700میلیون ریال در روستای "دلشادی" از توابع شهرستان قصرقند در جنوب استان ساخته شده و 90 نفر از دانش‌آموزان این روستا از این فضا بهره مند می‌شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه میزان پراکندگی در سیستان و بلوچستان بیش از 3.5 برابر نرم کشوری است، اظهار داشت: مهمترین مسئله و چالش پیش روی آموزش و پرورش استان مسئله کنترل، نظارت، راهنمایی و ارتباط با مدارس به دلیل پراکندگی روستاها است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر توسعه ساختاری در نظام اداری ممنوعیت دارد به همین جهت ما در سطح استان با استفاده از ظرفیت ساختار و پست‌های موجود و بدون افزایش حتی یک پست اداری، روز گذشته هفدهمین نمایندگی آموزش و پرورش استان را در بخش "تلنگ" از توابع شهرستان قصرقند واقع در منطقه بلوچستان افتتاح کردیم.
نخعی با اشاره به اینکه وسعت این منطقه حدود 3 هزار مترمربع است، اذعان داشت: در این منطقه 51 واحد آموزشی با 107 نفر پرسنل به فعالیت می‌پردازند، بنابراین کنترل و نظارت بیشتر بر فرآیندهای آموزشی این منطقه امری ضروریست و در همین راستا نمایندگی بخش "تلنگ" راه‌اندازی شده است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه بیشترین تعداد نیروهای خرید خدمات آموزشی در استان سیستان و بلوچستان اشتغال دارند، تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت با پیگیری‌های مجدانه و دستور دکتر واعظ مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتباراتی برای حق‌الزحمه نیروهای خرید خدمات آموزشی خاص استان تخصیص یافته و به زودی معوقات این عزیزان پرداخت خواهد شد و در استخدام‌های رسمی که سهمیه ویژه استان ما است، در صورتی که نیروهای خرید خدمات آموزشی حد نصاب لازم برای قبولی را کسب کنند در اولویت استخدام قرار می‌گیرند.
 
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 428408