۰
گزارشی از تغیر مفهوم سنت کهن ازدواج؛

تشکیل خانواده، بزرگترین دغدغه های جوانان/ آداب ازدواج، اسیر چنگال تبلیغات مسموم غرب

اهمیت ازدواج تا آنجاست که می‌توان گفت بدون آن خانواده مفهوم چندان روشن و واضحی ندارد، اما اغراق نیست اگر بگوئیم متأسفانه در حال حاضر این ارزش متعالی و مقدس در چنگال آداب و رسوم غلط و ضد ارزش ها گرفتار شده است.
تشکیل خانواده، بزرگترین دغدغه های جوانان/ آداب ازدواج، اسیر چنگال تبلیغات مسموم غرب
تشکیل خانواده، بزرگترین دغدغه های جوانان/ آداب ازدواج، اسیر چنگال تبلیغات مسموم غرب
به گزارش  پاپایا، برای هر فردی در اجتماع بشری خانواده نخستین کانونی است که وی با آن روبه رو می شود و در آن به رشد و نمو می ‌رسد و این امر نشان دهنده این موضوع است که تشکیل خانواده یکی از اساسی ترین و طبیعی ترین نیازهای انسان به شمار می‌آید و می‌توان گفت که ازدواج  و تشکیل خانواده سنگ بنای هر جامعه ی بزرگ انسانی است که در انجام  وظایف فردی و روابط اجتماعی آنها نقش اساسی و بنیادین دارد و میزان اندیشه و تدبر در آن، میزان پیشرفت یا انحطاط و صعود یا سقوط آن جامعه تاثیر دارد.
 
ازدواج ریشه در فطرت و آفرینش ویژه‌ی آدمی دارد
 ازدواج گام نخست برای برداشته شدن بسیاری از مشکلات روانی حاصل از تنش‌های زندگی روزمره خواهد بود و یکی از مهم ترین و زیباترین سنت های دینی و اجتماعی بشر در طول تاریخ است که ریشه در فطرت و آفرینش ویژه‌ی آدمی دارد و به طور کلی تأمین کننده و تعدیل کننده ی بسیاری از نیازهای روانی ، عاطفی ، اجتماعی ، اخلاقی ، اعتقادی و حتی اقتصادی انسان می باشد و در ادیان الهی نیز سفارشات بسیاری نسبت به آن شده است تاجایی که در اسلام از آن به عنوان پیمان مقدسی یاد شده که برقراری آن بر اساس مقررات، آداب و رسوم، تشریفات، سنن و قوانین خاصی صورت می گیرد.
 
ازدواج، بزرگترین دغدغه جوانان
اهمیت ازدواج تا آنجاست که می‌توان گفت بدون آن خانواده مفهوم چندان روشن و واضحی ندارد، اما اغراق نیست اگر بگوئیم متأسفانه در حال حاضر این ارزش متعالی و مقدس در چنگال آداب و رسوم غلط  و ضد ارزش ها  گرفتار شده است و امروزه در کشور اسلامی و کهن ایران با آن همه سنت های زیبا برای ازدواج، این موضوع به بزرگترین دغدغه ی جوانان تبدیل شده است.
بسیاری از مشکلات ازدواج آن است که در طول زمان دستورات ساده ی اسلام و سنت های حسنه ی پیامبر گرامی و ائمه اطهار از روی عدم آگاهی به فراموشی سپرده شده و هر کسی مطابق تمایلات و سلیقه خود به آن جهت داده  و چیزی به رسومش افزوده تا جایی که امروز ازدواج جوانان در میهن اسلامی ما بیش از آن که بُعد دینی و ایرانی داشته باشد ، ریشه در ابعاد اقتصادی و فرهنگی غرب دارد.
 
خرافات و چشم و هم چشمی، سدی محکم در برابر ازدواج جوانان
در این میان بسیاری از جوانان درگیر نگرانی هایی هستند که با دخالت های برخی از والدین از بدو آشنایی آنان با یکدیگر در زندگی آغاز گشته و باعث می‌شود دختران و پسران دچار نوعی سردرگمی در تصمیم گیری های بزرگتر زندگی شوند و در کنار آن نیز هزینه های بسیار بالای ازدواج که تار و پود آن به دامی از ملا ک ها و آداب و رسوم غلط ، تشریفات و توقعات بیجا و بعضاً خرافی پوشیده شده است که غالباً محصول چشم و هم چشمی و رقابت های مخرب ، تقلیدهای کورکورانه ، مسخ هویت و کرامت انسانی است، زندگی را بر جوانان زهر کرده و سدی محکم در مقابل ازدواج اقشار مختلف شده است.
 
عاقبت به خیری زوجین در گروی زندگی ساده
در همین رابطه حجت الاسلام علی بامری در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به سالروز ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع)  اظهار کرد: این روز پر برکت که به عنوان روز ازدواج نام گذاری شده است باید برای جوانان یادآور آن باشد که ازدواج ساده و آسان موجب خوشبختی خانواده و سبب عاقبت به خیری زوجین می‌شود.
 وی افزود: تجملات، تشریفات، جهیزیه ها و مهریه های سنگین که برای چشم و هم چشمی های خانوادگی و اجتماعی رواج پیدا کرده، از جمله موانع اساسی ازدواج جوانان است و اگر این روند ادامه پیدا کند، نتایج تلخ و ناگواری را در پی خواهد داشت.
 
ازدواج جوانان در چنگال تبلیغات مسموم غربی
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سرباز با انتقاد از مهریه های سنگین و آداب و رسوم غلطی که در ازدواج جوانان وجود دارد، بیان کرد: آنچه باید الگوی جامعه ما قرار گیرد عبارت است از سبک و شیوه حضرت فاطمه زهرا(س) نه سبک زندگی غربی که به وسیله ماهواره ها و تبلیغات مسموم دشمنان در حال رواج بوده و ویران کننده خانواده هاست.
وی با اشاره  بر اهمیت ترویج ازدواج ساده و کم‌هزینه در جامعه، اظهار داشت: در جامعه کنونی با بالارفتن سن ازدواج، میزان فساد در جامعه که خود یکی از موارد آسیب های اجتماعی به شمار می رود، افزایش یافته و جوانان را به سوی اعمال غیر اخلاقی و خارج از عرف اجتماع و دینی می برد.
 
زندگی ائمه اطهار(ع) بهترین الگو برای ازدواج و ساده زیستن
بامری با بیان این مطلب که ائمه اطهار(ع) بر ازدواج زودهنگام و ساده تأکید کرده‎اند، افزود: نمونه بارزی از یک زندگی ساده و بدون تجملات، ازدواج آسمانی امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است و برای جوانان ما می‌تواند بهترین الگوی اجتماعی باشد چرا که این دو ولی خدا زندگی پر برکت شان را با سادگی آغاز کردند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی  سرباز در پایان تصریح کرد: جوانان ما به بهانه‌های مختلف از تشکیل زندگی گریزان هستند و کار و ماشین و خانه را بهانه‌ای برای گریز از ازدواج می‌دانند در صورتی که خداوند با تشکیل زندگی به زندگی آنها برکات و خیرات می‌دهد و خانه‌ای که در آن ازدواج صورت بگیرد برکات خداوند در آن خانه زیاد می‌شود.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 428512