۰
معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان:

لزوم آغاز آسیب شناسی اجتماعی در مدارس/ هدف طرح نماد تربیت نسلی خودکنترل و هنجارپذیر است

معاون رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان گفت: نماد یکی از تدابیر اساسی کشور در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از معضلات گوناگون در آینده است.
لزوم آغاز آسیب شناسی اجتماعی در مدارس/ هدف طرح نماد تربیت نسلی خودکنترل و هنجارپذیر است
لزوم آغاز آسیب شناسی اجتماعی در مدارس/ هدف طرح نماد تربیت نسلی خودکنترل و هنجارپذیر است
به گزارش پاپایا، به نقل از جوان، پیشگیری رشد مدار یکی از دو حوزه اصلی پیشگیری های اجتماعی است، این نوع از پیشگیری در طراحی تدابیر و راهکارهایی برای انتقال مفاهیم و  مهارت های پیشگیرانه در روند شکل گیری شخصیت افراد خلاصه شده و شامل دو ویژگی است، ویژگی اول توجه به مداخله به هنگام و زودرس برای کودکان و نوجوانانی است که در شرایط خانوادگی و اجتماعی نامناسبی به سر می برند ویژگی دوم نیز پرورش صحیح  رﻓﺘﺎر و شخصیت مثبت، خود کنترل و دروﻧ اجتماعی برای عموم کودکان و نوجوانان تا قبل از رسیدن به سن 18سالگی است که در این طرح  مورد برنامه ریزی ﻗﺮار میﮔﻴﺮد.
 براساس راهبرد پیشگیری رشد مدار تاکنون 3 برنامه موفق در سراسر کشور عملیاتی شده است، در پيشگيري رشد مدار تمامی کودکان و نوجوانان تا قبل از رسیدن به سن 18سالگی به عنوان گروه هدف شناخته می شوند و نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان ( طرح نماد) که یکی از پروژه های فراگیر در کشور بوده و هدف آن توجه ساختارمند به سرنوشت کودکان و نوجوانان برای تربیت نسل اجتماعی ، خودکنترل و هنجارپذیر است نیز در همین راستا اجرا می شود..
 
آغاز طرح نماد در سیستان و بلوچستان
در این راستا محمد علی حمیدیان در گفت و گو با خبرنگار جوان، با اشاره به اهمیت اجرای طرح نماد، اظهار داشت: این پروژه یکی از تدابیر اساسی کشور برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است.
معاون رئیس کل دادگستری استان بیان کرد: نماد مخفف نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است و همانطور که از اسم آن مشخص است سلسله برنامه ها، تدابیر و اقداماتی است که برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس اجرا می شود.
وی ادامه داد: این پروژه از سال 92 کار خود را آغاز و مستندات علمی آن توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و با کمک دانشگاه های معتبر تهیه و تدوین شده است.
حمیدیان بیان کرد: برای اجرا این برنامه یک سند اتلاف ملی در سطح کشور با امضا ۹مقام عالی کشور تدوین شد تا سازمان ها و نهادهایی چون کمیته امداد، سازمان بهزیستی، قوه قضاییه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت کار، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و ستاد اجرای فرمان حضرت امام(ره)  حول مرکزیت آموزش و پروش کشور جمع شده و سلسله خدماتی را با یک نظم و نظام خاص به دانش آموزان ارایه کنند تا به عنوان یک تلاش سازمان یافته برای جلوگیری از آسیب های دانش آموزان باشد.
 وی با اشاره به اهداف این طرح، گفت: هدف اصلی این طرح توجه همزمان به عوامل محافظتی خطر در زندگی دانش آموزان به عنوان سرمایه های کشور است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خاطر نشان کرد:  دسته ای از اختلالات روانی و رفتاری وجود دارد که بی توجهی به آنها می تواند باعث انحرافات رفتاری در فرد شود از جمله این آسیب ها پرخاشگری، افسردگی حاد، اضطراب و بیش فعالی ،نقص در انجام تکالیف تحصیلی و خشونت است که اگر در کودکی درمان نشود در آینده فردگرایش به آسیب ها پیدا خواهد کرد.
وی  با بیان اینکه پشگیری های رشد مدار یک مسئله علمی و جهانی است،ادامه داد: در سایر کشورها نیز بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از حوزه رشد مدار آغاز کرده اند و ما نیز اگر بخواهیم روند افزایشی جرم و جنایت را کنترل کنیم باید در سنین رشد و شکل گیری شخصیت افراد با یک مداخله کوچک جلو انحرافات بزرگتر را بگیریم.
معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در پایان با تاکید بر اینکه در نظر داریم تا این پروژه را در تمامی مدارس کشور اجرا کنیم، تصریح کرد: این طرح در حال حاضر به صورت پایلوت در 6 استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، البرز، فارس، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی  در حال اجرا است.
 
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 428643