۰
گزارشی از اثرات مصرف مواد مخدر در فرد و اجتماع؛

اعتیاد جاده ای رو به تباهی/تداخل دارویی و مصرف همزمان مخدر مرگ آور است

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: علل اصلی مرگ و میر معتادان ضعف آگاهی افراد نسبت به تداخل‌های ‏دارویی با مواد مخدر و اور دوز است.
اعتیاد جاده ای رو به تباهی/تداخل دارویی و مصرف همزمان مخدر مرگ آور است
اعتیاد جاده ای رو به تباهی/تداخل دارویی و مصرف همزمان مخدر مرگ آور است
به گزارش پاپایا، به نثل از جوان به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، پزشکان و روانشناسان جهان، اعتیاد نه تنها یک جرم نیست بلکه یک نوع بیماری آسیب اجتماعی شخصیتی است که میتواند عوارض جسمی، روانی و حتی اجتماعی بسیاری  را به دنبال داشته باشد تا جایی که حتی بسیاری از مشکلات اقتصادی، خانوادگی، بهداشتی  و اجتماعی امروز جامعه بشری را به این بلای خانمان سوز ربط داده و آن را به عنوان مهمترین تهدید برای بشریت میدانند که در کنار تمامی عوارض ویرانگر جسمی و روانی حاصل از مصرف مواد مخدر، میتواند زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزشها، هنجارهاى اخلاقى و فرهنگی در اجتماع شود به گونه ای که تنها اعتیاد میتواند به تنهایی سلامت یک جامعه بزرگ را به خطر انداخته و یا آن اجتماع را به کلی نابود کند.
از سوی دیگر کارشناسان و تحلیلگران اجتماعی بر این باورند که موادمخدر مهمترین عامل انحطاط اجتماعی و اخلاقی جوامع و به تباهی کشیدن ملت هاست چراکه این ماده ویران کننده تاجایی آرام و بی صدا در جسم و روان مصرف کنندگان خود نفوذ میکند که هیچ معتادى در اولین تجربه مصرف، در باورش نمی‌گنجد روزی به یک مصرف کننده دائمی یا به بیانی دیگر یک معتاد، تبدیل شود، این باور غلط که ناشی از عوامل ذهنی و توهم خودبزرگ بینی است  تاجایی در میان افراد مختلف رخنه کرده که امروزه شاهد حرکت قشر تحصیل کرده و جوانان به سمت مصرف مواد مخدر بوده و حتی مصرف مواد مخدر را در میان ورزشکاران، هنرمندان و بسیاری دیگر از افراد مشهور نیز مشاهده میکنیم.
 
آثار سوء مواد مخدر بر جسم و جان مصرف کننده
در همین رابطه یک کارشناس ارشد  روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار جوان، با تاکید بر اینکه مواد مخدر آثار بسیار زیان باری در بدن افراد ایجاد میکند، اظهار داشت: از عمده این تاثیرات میتوان به از دست دادن هیکل و شکل ظاهری بدن نسبت به قبل از مصرف مواد مخدر اشاره کرد که این مورد بسته به داروی مخدر مصرفی، وزن فرد معتاد را در زمان کوتاهی به طور غیرطبیعی افزایش و یا کاهش می دهد.
مسلم کرد با اشاره به دیگر تاثیرات مصرف مواد مخدر، افزود: یکی دیگر از اثرات منفی موادمخدر، عدم توجه فرد معتاد و مصرف کننده مواد به بهداشت و نظافت شخصی است و به همین دلیل است که عمده افراد معتاد، آشفته و بعضا کثیف هستند و بیماری های لثه به صورت خفیف یا شدید، در معتادان به مواد مخدر به وفور مشاهده می شود.
وی با اشاره به اینکه فرد معتاد مسئولیت پذیری خود را در قبال زندگی از دست می دهند، بیان کرد: این افراد در گذر زمان به فردی بی مسئولیت تبدیل می شوند که هیچ توجهی به محیط اطراف و حتی خانواده خود نداشته و تنها به دنبال تهیه مواد و غرق شدن در دنیای توهمی خود است.
 این کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: پوست افراد معتاد به مواد مخدر، به رنگ قرمز متمایل می شود و با مصرف مواد مخدر، ضربان قلب و فشار خون افزایش پیدا می کند و سرخرگ ها و سیاهرگ های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند پوست آنها را لکه دار کند.
وی یکی دیگر از آسیب های مواد مخدر را اختلالات عصبی و شناختی عنوان کرد و اذعان داشت: مواد مخدر به محض ورود به بدن فرد معتاد بر روی کل سیستم عصبی او تاثیر گذاشته و موجب میشود تا حافظه و میزان توجه فرد و توانایی استدلال و برهان او را به طور کامل و یا نسبی مختل شود به گونه ای که فرد معتاد دیگر نمی تواند در شرایط بحرانی تصمیم درست گرفته و قدرت حرکت و تفکر از او سلب می شود.
کُرد خاطرنشان کرد: اختلالات خواب و هذیان گویی های شبانه یکی دیگر از تاثیرات مضر مصرف مواد مخدر بوده که ناشی از تاثیر مستقیم این مواد بر روی سیستم عصبی است و با اینکه ممکن است در افراد مختلف تفاوتی در آن وجود داشته باشد اما همه افراد معتاد در گذر زمان گرفتار بی خوابی و هذیان گویی خواهند شد.
وی  تداخل دارویی را از دیگر آثار مصرف مواد مخدر عنوان کرد و گفت: مصرف برخی داروها به طور هم زمان و بدون اجازه پزشک توسط معتادان، بسیار خطرناک است و حتی می تواند منجر به مرگ شود.
این کارشناس ارشد روانشناسی در پایان مواد مخدر را عامل اصلی سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر دانست و تصریح کرد: مواد مخدر با تاثیر مستقیم بر روی گلبول های سفید خون، موجب کاهش چشمگیر آنها و نابودی پادتن های موجود در بدن می شود که این مهم خود زمینه ساز بروز انواع بیماری های خطرناک و رشد سلولهای سرطانی در بدن خواهد شد.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 428649