۰
گزارش پاپایا از جنس کهنه فقر؛

آرزوهایی که زیر کپرهای چوبی دفن می شوند/برق،آب و راه دسترسی آرزوی دیرینه روستاییان سرباز

اینجا محرومیت دیگر واژه غریبی نیست و میتوان آن را با تمام وجود لمس کرد، جایی‌که دیوارها و سقفش از شاخ و برگ درختان ساخته و کف‌پوش آن حصیری است و مردمانش غربتشان با نبود آب، برق و حتی یک جاده آسفالته مأنوس شده و تنها دارایی‌شان شناسنامه و یارانه است.
پیشین بخشی از جنس کهنه فقر/برق،آب و راه دسترسی آرزوی دیرینه روستاییان سرباز
پیشین بخشی از جنس کهنه فقر/برق،آب و راه دسترسی آرزوی دیرینه روستاییان سرباز
به گزارش پاپایا، مردم مرزدار سیستان و بلوچستان به عنوان ساکنان پهناورترین استان کشور همواره با مشکلات فراوانی روبه رو بوده اند به گونه ای که محرومیت حتی در جنوب این استان که به دلیل باغات فراوان میوه، لقب هندوستان کوچک ایران را یدک میکشد نیز واژه ای غریب نبوده  و میتوان آن را با تمام وجود لمس کرد، آری سالهاست پدیده‌ای به نام کپرنشینی با مردمان جنوب شرق ایران مأنوس شده و ساکنان آن غربتشان را با نبود آب، برق و حتی یک جاده آسفالته گره زده اند.
سیستان و بلوچستان به دلیل گستردگی زیاد، عملاً به دو بخش شمالی و جنوب تقسیم‌شده اما از نظر توسعه‌یافتگی شمال و جنوب این استان با وجود پتانسیل‌های بالقوه به یک اندازه با محروم آشناست و اگر گذری به این استان داشته باشید به خوبی می توانید از نزدیک واژه محرومیت را لمس کرده و تفاوت سیستان و بلوچستان با استانهای مرکزی و شمالی ایران را ببینید.
در این میام شهرستان هایی چون سرباز، قصرقند و نیکشهر به عنوان محروم ترین نقاط ایران شناخته می شود به گونه ای که به گفته فرماندار سرباز این شهرستان محروم ترین نقطه ایران بوده و باوجود اقدامات بیشماری که پس از انقلاب اسلامی ایران در این منطقه انجام شده بازهم محرومیت و فقر چهره خشن و خشک خود را به خوبی به نمایش گذاشته است.
 

 
روستاهای سرباز محروم از امکانات اولیه زندگی
در همین رابطه باقر بشم در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت: ساکنان روستاهای بخش پیشین بیشترین محرومیت را در شهرستان سرباز تجربه میکنند به گونه ای که مردم روستاهای این منطقه حتی از نعمت آب سالم، برق و جاده محروم بوده و خانه های آنها شاخ و برگهای درختان خرماست.
وی افزود: ساکنان روستاهای این منطقه مجبور هستند در دمای 40درجه ای هوا در کپر زندگی کرده و برای تامین آب شرب مسیری 5کیلومتری را طی کنند.
این شهروند سربازی با اشاره به آب و هوای خاص این منطقه، بیان کرد: طبیعت خاص سرباز موجب شده تا این شهرستان لقب گلخانه طبیعی ایران را یدک بکشد که این موضوع علاوه بر ایجاد محیطی ناب برای کشاورزی موجب بروز مشکلات فراوانی برای مردم شده است.
وی ادامه داد:  دانش آموزان مناطق محروم شهرستان سرباز مجبور هستند تا برای رسیدن به مدرسه مسیری طولانی را پیاده طی کرده و در کنار سختی راه، گرمای شدید هوا را نیز به جان بخرند تا بتوانند برای ادامه تحصیل و رشد علمی به مدارس شهرهایی چون پیشین، راسک، سرباز و پارود بروند.
بشم با تاکید بر اینکه دارایی روستاییان سرباز تنها یارانه و شناسنامه های آنان است، خاطرنشان کرد: فقر در این منطقه به گونه ای است که کپرهای ما تنها با حصیرهای چوبی فرش شده و به جای اجاق های گازی و برقی از تنورهایی با سوخت خارهای بیابانی برای پخت و پز غذا و نان استفاده میکنیم.
وی اذعان داشت: خشکسالی های چندسال اخیر نیز موجب شده تا مشکل بی آبی نیز بر کوه مشکلات ساکنان شهرستان افزوده شود به گونه ای که بسیاری از مردم محتاج کمک رسانی دولتی و آبرسانی سقایی هستند اما سهمیه 15لیتری آب نمیتواند جوابگوی مصرف آب روستاییان باشد که همین موضوع موجب شده تا بسیاری از زنان و کودکان روزانه مسیری 5کیلومتری را برای تامین آب طی کرده و از اندک گودال هایی که هنوز خشک نشده اند آب مورد نیاز خانواده را تامین کنند.
 

 
مردم شهرستان سرباز چشم انتظار کمک دولت و خیرین
ناز بی بی دهقانی نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به اینکه با 6فرزند در یک کپر زندگی میکند، اظهار داشت: شاید برای بسیاری از مردم ایران عجیب باشد اما اینجا داشتن چند کپر افتخاری است که هر کس به آن دست نیافته و بسیاری از ساکنان این روستا مجبور هستند در یک یا دو کپر کوچک زندگی کنند.
وی افزود: نبود برق و امکانات رفاهی چیز عجیبی نبوده و سالهاست مردمان این منطقه با آن خو گرفته اند اما عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم موجب بروز مشکلات فراوانی برای ما شده است.
این بانوی سربازی با بیان این مطلب که برخی از ساکنان روستاهای این شهرستان حتی از دریافت یارانه محروم هستند، بیان کرد: ازدواج با اتباع بیگانه موجب شده تا بسیاری از کودکان و جوانان این منطقه شناسنامه نداشته و یارانه دریافت نکنند.
وی ادامه داد: فقر، خشکسالی و مشکلات بسیار موجب شده تا افرادی چون من و دیگر زنان بیوه این شهرستان حتی توان مالی خرید کتاب و کفش برای فرزندانمان را نداشته و نتوانیم آنها را برای تحصیل به مدرسه بفرستیم.
دهقانی با درخواست از دولت و خیرین برای کمک به مردم محروم شهرستان سرباز، تصریح کرد: اگر مسئولین دولتی و افراد خیرخواه به این منطقه سفر کنند از نزدیک با مشکلات ما آشنا میشوند، بسیاری از دانش آموزان شهرستان سرباز دارای استعدادهای درخشانی هستند که تنها اندکی حمایت میتواند موجب شکوفایی استعدادهای آنها شود.
 

 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 428687