۰
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سرباز:

فقرعلمی و اقتصادی عامل اصلی افزایش جرائم در منطقه/آگاهی بخشی عمومی بهترین راه کاهش پرونده های کیفری است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سرباز گفت: فقر علمی و اقتصادی مهمترین عامل وقوع جرم در استان سیستان و بلوچستان و منطقه سرباز است.
فقرعلمی و اقتصادی عامل اصلی افزایش جرائم در منطقه/ ارتقاء سطح علمی و فرهنگی بهترین راه کاهش پرونده های کیفری است
فقرعلمی و اقتصادی عامل اصلی افزایش جرائم در منطقه/ ارتقاء سطح علمی و فرهنگی بهترین راه کاهش پرونده های کیفری است
محسن صادقی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر لزوم توجه ویژه به اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم، گفت: یکی از مهمترین وظایف دستگاه قضا انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش جرم است به گونه ای که پیشگیری را می توان به عنوان مهمترین عامل در کاهش پرونده های قضایی دانست.
وی افزود: با توجه به اهمیت مقوله پیشگیری این مهم باید در سطح کشور و در برنامه ریزی‌ها و سیاست‌های کلان کشور مورد توجه قرار گیرد به گونه ای که اگر نیمی از هزینه های را که ما صرف دستگیری متهمان، رسیدگی به پرونده‌های قضایی، هزینه های نیروی انتظامی، استخدام قاضی و دیگر مواردی از این دست میکنیم را صرف پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی کنیم بی شک میزان پرونده های قضایی به یک چهارم اندازه کنونی خود خواهد رسید.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سرباز با بیان اینکه در بحث پیشگیری هزینه ها کافی و به اندازه نیاز نیست، خاطرنشان کرد: از مهمترین عوامل موثر در بحث پیشگیری و کاهش پرونده های قضایی آگاهی بخشی عمومی است، چراکه وقتی مردم به قوانین آشنا باشند و بدانند هر اقدام خلاف قانونی چه مشکلاتی را برای آنان ایجاد خواهد کرد آن عمل خلاف قانون را انجام نخواهند داد که این نوع پیشگیری بهترین و سودمندترین نوع برای کاهش پرونده های قضایی و اقدامات پیشگیرانه است.
وی ادامه داد: پایه های اصلی یک اجتماع هدفمند خانواده ها هستند که در همین راستا و برای آگاه سازی عمومی، کمیسون آسیب‌های اجتماعی خانواده شهرستان سرباز با عضویت اعضای مختلفی همچون رئیس دادگستری، دادستان، اداره بهزیستی، کمیته امداد، اداره فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، دانشگاه، وزارت بهداشت و بسیج تشکیل شده که در آین کمیسیون با همفکری و تعامل دستگاه‌ها هر کس در حوزه خود راهکارهای قانونی و آموزشی برای رفع آسیب‌های اجتماعی در حوزه بنیان خانواده مطرح می‌ کنند که این طرح ها پس از تصویب در شهرستان اجرایی می شود.
صادقی با اشاره به مهمترین چالش ها و مشکلات شهرستان سرباز، اذعان داشت: مهمترین چالش این حوزه قضایی برای تحقق برنامه های پیشگیری جهل علمی و فرهنگی مردم منطقه است چرا که  فقر علمی و فرهنگی در کنار سایر پتانسیل های مجرمانه منطقه دست به دست هم داده و باعث وقوع جرایم گوناگونی در این شهرستان می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم کاهش پرونده های قضایی بخصوص پرونده کیفری را داشته باشیم باید ارتقاء سطح علمی و فرهنگی مردم منطقه را به عنوان اولویت اول در نظر بگیریم.
این مسئول قضایی فقر را عامل بسیاری از جرائم دانست و گفت: بسیاری از جرائم ریشه در فقر اقتصادی دارد، عده زیادی از افرادی که جذب گروهک‌های معاند نظام  و یا مافیای  قاچاق مواد مخدر، قاچاق سوخت و کالا می شوند با انگیزه های مالی دست به خلاف زده و فقر و بیکاری را عامل اصلی جرم خود می‌دانند.
وی در پایان با اشاره به عوامل کاهش دهنده پروندهای قضایی و اعمال مجرمانه در جامعه، تصریح کرد: بالا بردن سطح آگاهی  مردم ، بها دادن به موضوع تحصیلات و کسب مهارت های شغلی میتواند موجب کاهش چشمگیر جرم در جامعه شود.
 

انتهای پیام/
 
کد مطلب: 428768