۰

چرا گروه تروریستی احرار الشام در کنفرانس ریاض غایب بود؟

اختلاف دیدگاه‌ها و مواضع در جریان کنفرانس مخالفان سوری در ریاض تا جایی پیش رفت که گروه تروریستی موسوم به «احرار الشام» به عنوان نماینده اصلی گروههای مسلح سوری از حضور در کنفرانس ریاض خودداری کرد.
یط
یط
 به گزارش پاپایا به نقل از  تسنیم به نقل از پایگاه خبری المیادین، گروه تروریستی موسوم به «احرار الشام» نزدیک به جبهه النصره در حالی از حضور در نشست مخالفان سوریه در ریاض خودداری کرد که به عنوان نماینده اصلی گروههای مسلح برای شرکت در نشست مزبور انتخاب شده بود.
در این میان باید پرسید دلیل خودداری احرار الشام از شرکت در کنفرانس مخالفان در ریاض چه بود هر چند این گروه بیانیه این نشست را امضا کرده و بسیاری از رهبران آن اعلام کردند که به توصیه های آن پایبند هستند.
نشست‌های مقدماتی مخالفان در جریان مراسم حج
در جریان مراسم حج امسال نشست های مقدماتی با 20 نفر از رهبران مخالف سوری در ریاض برگزار شد.
در این میان آمریکا تلاش کرد گروهی به نام «گردانهای نظامی مخالف» را که خود از آنان تحت عنوان مخالفان میانه رو یاد می کند، تشکیل دهد اما تمام تلاش های آن در این زمینه ناکام ماند و معلوم شد گروه موسوم به «جبهه انقلابیون» سوریه و «جنبش حزم» که آمریکا آنان را میانه رو می داند، نتوانستند حتی یک بار در برابر جبهه النصره مقاومت کنند.
به موازات این ناکامی، داعش نیز بیش از پیش در حال اشغال مناطق بیشتری از خاک سوریه بود اما روند امور با پیشروی نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن تغییر کرد.
در برابر این وقایع واشنگتن به ناچار به سمت حمایت از ترکیه گرایش یافت زیرا سیاست ترکیه مبتنی بر حمایت از گروههای اسلامگرا به عنوان تنها قدرتی است که می توان به آنان امید داشت و در بین این گروهها آنکارا حمایت خود را بر احرار الشام متمرکز کرد.
احرار الشام از نظر سلاح و مهمات و نیز تعداد نیرو قوی ترین گروههای مسلح در خاک سوریه به شمار می آید و در تاسیس چند جبهه از جمله «جبهه اسلامی سوریه»، «جبهه اسلامی» و «جیش الفتح» و نیز تاسیس اتاق عملیات حلب نقش مهمی داشت.
در کنار این عوامل احرار الشام تنها گروهی بود که می توانست در قبال جبهه النصره نقش میانجی را ایفا کند و در واقع چنانچه الجولانی قطع ارتباط النصره با القاعده را اعلام می کرد احرار الشام بهترین گزینه برای ملحق شدن اعضای النصره به آن بودند.
با اینهمه برخی منابع از داخل احرار الشام اعلام کردند که در جریان فراهم کردن مقدمات کنفرانس ریاض اختلافات زیادی پیش آمد و بیش از همه اختلافات  احرار الشام و جیش الاسلام شدت پیدا کرد تا جایی که ریاض در جلب نظر احرار الشام به عنوان گروه تحت حمایت ترکیه ناکام ماند و احرار الشام از شرکت در کنفرانس ریاض  خودداری کرد.
کد مطلب: 422328