۰
گزارش پاپایا از شهر بدون موقوفه؛

نبود متولی وقف شهرستان سرباز را ته نشین جدول اوقاف کرد

وقف سنت حسنه ای است که از دیرباز به اشکال گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسیری روشن، منطقی، هدفدار، مترقی و دقیق نهاده است.
وقف
وقف
به گزارش پاپایا،وقف سنت حسنه ای است که از دیرباز به اشکال گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسیری روشن، منطقی، هدفدار، مترقی و دقیق نهاده است، به طوری که در قرآن کریم بیش از 300 بار در آیات مختلف به این موضوع اشاره شده و 75 بار واژه انفاق و 39 بار واژه محسن به کار رفته است. این سنت حسنه از سوی رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز مورد سفارش قرار گرفته است.
یکی از خصوصیات انسان مومن تخصیص دادن قسمتی از مالش برای نیازمندان است . یکی از بهترین نوع تخصیص مال، وقف است که انسان مومن قسمتی از مالش را در جهت رفع مشکل موسسه‌های خدمات رسانی به اجتماع و نیازمندان وقف می‌کند که دائماً صرف آن شود.
جواد ملاشاهی، سرپرست اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان ایرانشهر در گفت وگو با پاپایا گفت:هیچ موقوفه و وقفی در شهرستان سرباز نداریم و مساجد تنها محل های هستند که در این شهرستان وجود دارد.
وی ادامه داد:در برنامه ریزی های که با حجت الاسلام کمالی پور امام جمعه شهرستان سرباز داشته ایم تلاش کردیم برای جذب واقف و فرهنگ سازی وقف در شهرستان برنامه های خوبی انجام گیرد.
مولوی عنایت الله رسولی زاده امام جمعه اهل سنت سرباز کلات با بیان این مطلب که متأسفانه در سرباز تعریف درستی از وقف وجود ندارد،اظهار داشت: در قرآن کریم در تعریف وقف آمده است که عین مال باید حبس شود و از منفعت آن در امور خیریه استفاده شود.
وی گفت: انسان با انجام صدقه جاریه و وقف می تواند حتی بعد از مرگ نیز بر اموال خود نظارت داشته باشد و تا سالیان سال پس از مرگ ثواب معنوی حاصل از وقف نصیب وی گردد،پس می توان گفت آن فردی زنده است که پس از رحلت از این دنیا، از خود باقیات الصالحاتی باقی گذاشته باشد.
وی انفاق را جهاد الاموال عنوان کرد و گفت: در قرآن کریم به جهاد الاموال همواره قبل از جهاد النفس اشاره شده است از این رو ارزش جهاد الاموال بیشتر از جهاد النفس است.
امام جمعه اهل سنت کلات با اشاره به اینکه 14 قرن است که وقف در اسلام با نام صدقه جاریه نام برده می شود، اظهار داشت: به فرموده پیامبر مکرم اسلام (ص) «بهترین یادگار و میراثی که انسان از خود بر جای می گذارد 3 چیز است: صدقه جاریه (وقف) که اجر و مزدش به او می رسد، دانشی که پس از او مورد استفاده واقع شود و فرزند شایسته ای که خیری در بر داشته باشد.»
وی افزود:در شهرستان سرباز تنها وقف برای مساجد وجود دارد اما وقف برای ساخت بیمارستان و یا هزینه بیماران صعب‌العلاج، و کمک به دانشجویان بی‌بضاعت و خرید جهیزیه برای نوعروسان وجود ندارد اما می توان برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه تلاش کرد و با برگزاری نشست ها و جلسات با افرادی که توانایی مالی برای این کار دارند، و تشریح آثار و نتایج وقف در جامعه به اطلاع رسانی پرداخت و زمینه انجام امور نوین خیریه را در آینده فراهم کرد.
رسولی زاده بیان کرد: انگیزه بسیار خوبی در بلوچستان برای احیای سنت حسنه وقف وجود دارد و موقوفات یکی از افتخارات قوم بلوچ برای اقتدا کردن به سنت پیامبر اکرم(ص) و صحابه بزرگوار ایشان است.
کد مطلب: 422451