۰
گزارش پاپایا از سونامی پان پراگ در کشور؛

کودکان، جامعه هدف بی تی های فریبنده/ پان پراگ، کلاغی که قناری شد

بدون شک بزرگ‌ترین فاجعه این مخدر ویران‌گر که در بسته بندی های بسیار شیک و با طعم انواع میوه ها در بسیاری از نقاط کشور به فروش میرسد، این است که نوک پیکان شومش را به سوی دانش آموز نشانه رفته است و بدون شک قصد دارد تا تمام جامعه را شخم بزند.
کودکان، جامعه هدف بی تی  های فریبنده/ پان پراگ، کلاغی که قناری شد
کودکان، جامعه هدف بی تی های فریبنده/ پان پراگ، کلاغی که قناری شد
به گزارش پاپایا، اگر نگاهی به تاریخ بشریت کنیم خواهیم دید که برخی انسان ها همواره سعی داشتند تا با مصرف موادی که آنان را از حالت عادی خارج می‌کند و به نوعی باعث بیخیالی می شود از مشکلات زندگی فرار کنند و یا حتی در برخی فرهنگ ها و فرقه های مذهبی با ایجاد توهمات ذهنی از طریق مصرف مواد مخدر سیر و سلوکی در آسمان‌ها کنند.
 شب تند تولید و مصرف مواد مخدر جدید
جامعه بشری در طول دو قرن اخیر تغییرات بزرگی را تجربه کرده است و برخلاف گذشته با شیب تندی به سوی پیشرفت پیش رفته که این پیشرفت ها در موارد منفی نیز به چشم می خورد به گونه‌ای که متاسفانه همزمان با پیشرفت جوامع، الگوی مصرف و نوع ماده ی مخدر مصرفی به صورت دیوانه واری در حال تغییر و دگرگونی بوده است، به طوری که هر روز شاهد پیدایش مواد مخدر جدید با اسامی جدید و اثرات سوء بدتری هستیم که وارد بازار می شود.
 یکی از این مواد مخدر که چند سالی است به ظاهری فریبنده در بسته بندی الومینیومی و با تصاویری جذاب و رنگی به الگوی مصرف جوانان و نوجوانان وارده شده پان پراگ است که با سابقه تولید چندین قرن در کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، چین، تایوان، کامبوج، ویتنام، لائوس، هند و پاکستان به عنوان یک ماده نشئگی‌آور و در عین حال خوشبوکننده دهان مصرف می‌شود و به عنوان ‌چهارمین ماده مخدر پرمصرف جهان بعد از تنباکو، الکل و کافئین شناخته می شود.
 

 
ترکیبات و اجزای تشکیل دهنده پان پراگ
در ساخت این مخدر توهم زا که به صورت گسترده در کارگاه های غیر بهداشتی کشورهای آسیایی تولید می شود دانه‌های قرمز و درشت درخت "بتل" را در برگ های این درخت پیچیده و به همراه موادی چون تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه جات معطر، ساخارین و اسانس‌های صنعتی مختلف و افزودنی‌های غیرمجاز و سرطان زا مخلوط می کنند و پس از آن با بسته‌بندی‌های زیبا و فریبنده برای جلب مشتری هایی که 90درصد آنان کودکان و نوجوانان هستند توزیع می‌شود.
در ترکیبات پان پراک مواد سرطان زایی چون آرسنیک، کبنات، منیزیم و سرب مشاهده شده و حتی در برخی گزارشاتی که سازمان هایی بهداشتی ارائه کرده اند آمده است که در بعضی از انواع پان پراگ به دلیل افزایش قدرت گیرایی، نشئه‌کنندگی، فروش بهتر و جلب  مشتری از ترکیبات مخدر  یا توهم‌زای دیگری مانند تریاک، حشیش و حتی در بسیاری از انواع آن مواد شیمیایی خطرناکی چون داروهای روانگردان و اکستازی نیز استفاده می شود.
 

 
شکل های و اسامی مختلف پان
پان به شکل ها و اسامی گوناگونی توزیع می شود که یک نوع این ماده مخدر به نام "ناس وار" با ترکیباتی از قبیل  تنباکو، حشیش، آهک، خاکستر و اسانس های شیمیایی غیرمجاز و به صورت جویدنی مورد استفاده قرار می گیرد و نوع رایج دیگری از این ماده که در بین جوانان کشور ما شایع است "سیگاری" نام دارد که با ترکیبی از تنباکو، آهک، خاکستر و ناس تولید شده و حالت های غیر طبیعی ایجاد می کند.
اما در این بین نمونه دیگری از انواع گوناگون این ماده مخدر وجود دارد که به اصطلاح به آن "پان پرگ" می گویند و به دلیل ظاهر فریبنده و عدم آگاهی کودکان و خانوادها در میان دانش آموزان مدارس در حال گسترش است که به صورت جویدنی مورد استفاده قرار می گیرد و به مصرف کننده احساس لذت و سرخوشی کاذب می دهد.
 

 
 کودکان، جامعه هدف بی تی  های فریبنده
 
بدون شک بزرگ‌ترین فاجعه این مخدر ویران‌گر که در بسته بندی های بسیار شیک و با طعم انواع میوه ها در بسیاری از نقاط کشور به فروش میرسد، این است که نوک پیکان شومش را به سوی دانش آموز نشانه رفته است و بدون شک قصد دارد تا تمام جامعه را شخم بزند.
 

 
 پان پراگ، کلاغی که قناری شد
فاجعه گسترش این ماده وقتی سنگین تر می شود که ناشناس بودن آن، به عنوان یک مخدر در میان خانواده ها، معلمان، مدیران، دانش آموزان و حتی غالب مصرف کنندگان آن باعث شده است تا افراد خردسال و دانش آموزان "پان پراگ" و "بی تی" را همچون پاستیل، آدامس و یا امثال این ها بدانند.
برای تهیه گزارش در شهر قدم میزدم که متوجه کودکی شدم که از یک فروشنده دوره گرد مخدر "پان پراگ" را خریداری میکند او که ظاهرش نشان دهنده آن است که هنوز بیش از دوازده بهار از سنش  نمیگذرد با آسودگی خیال بسته پان پراگ را باز میکند و به خبرنگار ما تعارف میکنند.
 

 
سونامی پان پراگ و بی تی در میان کودکان
این کودکان سربازی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با بیان این مطلب که پان پراگ تنها یک ماده خوشبو کننده دهان است، اظهار داشت: هر روز برای خرید یک بسته بیست عددی پان به این مکان می آیم تا همراه دوستانم استفاده کنم.
عارف ادامه داد: بیش از نیمی از دوستان و همکلاسی هایم پان مصرف میکنند و استفاده از این ماده در بین کودکان و نوجوانان به یک عادت تبدیل شده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا میداند پان پراگ هم یک مخدر است، با خنده میگوید: شوخی میکنید؟ مگه من تریاک مصرف میکنم؟
وی با طرح این سوال که اگر مخدر است چرا آزادانه به فروش میرسد، بیان کرد: من و برادرم به راحتی پان پراگ استفاده میکنیم و حتی پدرو مادرمان میدانند پولی که هر روز ازآنان میگیریم برای خرید پان است که این خود نشان دهنده عدم ماده مخدر بودن و مضر بودن آن است.
 
عدم آگاهی والدین یکی از عوامل گسترش مصرف پان و بی تی
فاطمه دهمرده فوق تخصص روانشناسی بالینی در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر این مطلب که هدف این مخدر جدید دانش آموزان هستند، بیان کرد: پان یا پان‌پراگ که چند وقتی است آدامس‌ها و خوشبوکننده‌های آن از مرزهای شرقی کشور وارد شده از مواد مخدر خطرناک است که به دلیل عدم اطلاع جامعه از مضرات آن در حا گسترش در میان قشر کودک و نوجوان است.
وی با بیان این مطلب که مصرف این ماده مخدر توسط کودکان و نوجوانان مقدمه‌ای برای گرفتار شدن در دام اعتیاد است، اظهار داشت: این ماده مخدر جدید که به صورت گسترده در حال آلوده کردن جوانان، دانشجویان و حتی دانش آموزان است؛ عوارض و خطرات بسیاری دارد و در بسیاری موارد مشاهده شده که والدین با تصور اینکه این ماده مضر و مخدر نیست برای مصرف آن توسط فرزندانشان هیچ مانعی  ایجاد نمیکنند.
 

 
اثرات احتمالی و عوارض مصرف پان پراگ  
 دهمرده با اشاره به برخی مضرات این ماده مخدر، تصریح کرد: احساس سبکی، گیجی و سرخوشی، از دست دادن تعامل رفتاری و حرکتی، ایجاد حرکات غیرطبیعی در چشم‌ها، تغییرات محسوس در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال خواب، اضطراب و بی‌قراری، افزایش درجه حرارت بدن، وابستگی روحی روانی، بیماری‌های لثه و سرطان لثه، پوسیدگی شدید دندان‌ها، سرطان دهان و حنجره، سرطان روده بزرگ و هم چنین بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی (به دلیل افزودن ساخارین به این مواد) و در دانش‌آموزان به دلیل حالت گیجی و نشئگی افت تحصیلی همگی از جمله عوارض و اثرات مصرف این ماده مخدر است.
وی در پایان با درخواست از خانواده ها و معلمان برای افزایش نظارت و آگاه سازی کودکان، گفت: برای مقابله با این پدیده شوم باید هرچه بیشتر مضرات این ماده مخدر جدید توسط رسانه ها برای جامعه بیان شود و در کنار آن دولت نیز باید راه ورود و توزیع این ماده مخدر را سد کند چرا که با وجود پرداختن برخی رسانه ها به مضرات آن، هنوز هم این ماده با قیمتی ارزان و به صورت گسترده در هر سوپر مارکتی به فروش میرسد.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 424325