۰
گزارش پاپایا از حال بحرانی جاده های کشور؛

حوادث ترافیکی یكه تاز مرگ و معلولیت درکشور/روزانه ۴۲نفر در ایران قربانی سوانح رانندگی می شوند

درحالی تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای کشور در سال گذشته با کاهش ۳ درصدی به ۲۸ هزار نفر رسیده که ایران با 42مرگ در تصادفات روزانه، همچنان در راس کشورهای دارای بالاترین تعداد تلفات حوادث جاده‌ای در جهان است.
حال جاده های کشور بحرانی است/تراژدی مرگ و میرهای حوادث رانندگی پایان ندارد
حال جاده های کشور بحرانی است/تراژدی مرگ و میرهای حوادث رانندگی پایان ندارد
به گزارش خبرنگار پاپایا، سوانح رانندگی در جاده‌های ایران همه ساله باعث مرگ و مصدومیت هزاران نفر شده و میلیاردها دلار هزینه بر اقتصاد کشور تحمیل می کند به گونه ای که اگر نگاهی به آمارهای منتشره توسط نهاد های مختلف بی اندازیم با این حقیقت تلخ روبه رو میشویم که تنها  از سال1392  تاکنون چیزی در حدود یک‌هزار تصادف در جاده‌های ایران رخ داده که حداقل یک سوی آن یک اتوبوس بوده است، این آمارها وقتی غم انگیز تر می شود که بدانیم در چهار ماهه نخست سال جاری سهم اتوبوس‌ها از حوادث جاده ای کشور ٤٤ تصادف بوده و بر اساس آمارهای جهانی ایران در جایگاه  کشورهایی قرار دارد که میزان تصادفات جاده‌ای بالایی دارند.
سال گذشته دو دستگاه اتوبوس حامل سربازان پادگان «صفر پنج» کرمان در گردنه "لای رز" در محور  نی ریز واژگون شد و 15 کشته و 80 مصدوم بر جای گذاشت، اکنون درست یک سال و دو ماه بعد از آن در بامداد جمعه دهم شهریور ماه اتوبوس حامل دختران دانش آموز هرمزگانی در حوالی قلعه بیابان بخش رستاق داراب فارس واژگون شد که بر اثر این حادثه ناگوار 11 نفر جان باختند و 32 نفر نیز مجروح شدند متاسفانه کشته های این حادثه، دانش‌آموزان برگزیده علمی میناب و رودان استان هرمزگان بودند که برای یک اردوی علمی بودند اما هیچ گاه به مقصد نرسیدند، در این حادثه یک مربی و کمک راننده هم جان باختند.
بی شک پس از هر  اتفاقات ناگواری که در سال های اخیر در جاده های کشور افتاده،  بحث ایمن‌نبودن جاده‌های کشور است که مورد گفت و گوی کارشناسی قرار گرفته و تا چند روزی به آن پرداخته شده و به ناگاه به فراموشی سپرده می شود، بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی ایران در چهار ماه اول سال 96جاری ٤٤ اتوبوس در جاده‌ها کشور تصادف کرده اند که در این میان دو حادثه تصادف فروردین‌ماه و شهریورماه سال جاری تلفات جانی به‌همراه داشت که تصادف موجب مرگ12نفر و حادثه دوم نیز باعث فوت11تن از هم میهنانمان شد.
زمستان سال گذشته بود که مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از مطلوب نبودن وضعیت ایمنی راه‌ها و جاده‌های ایران خبر داد و تأکید کرد که در حال حاضر وضعیت ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور مطلوب نیست به گونه ای که متوسط آمار تلفات جهان یک درصد اما کشور ایران ١,٥ درصد است،  به گفته این مقام مسئول کشوری  ما با آمار جهانی تلفات اختلاف داریم و این مسئله نشان‌دهنده یک بحران است.
 
سرعت غیرمجاز و تجاوز به چپ عامل اصلی تصادفات جاده ای در استان
در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، حضور شترهای سرگردان در جاده های استان را از مشکلات جدی در محورهای مواصلاتی استان دانست و اظهار داشت: بیش از 50 درصد از جمعیت شترهای کشور در سیستان و بلوچستان حضور دارند که برای مقابله با خطرات برخورد ماشین های عبوری بسیاری از نقاط حادثه خیز شناسایی شده و تابلوهای هشدار دهنده در آن مکانها نصب شده است.
وی افزود: متاسفانه بحث پلاک کوبی نیز  عملاً در حوزه مدیریت تصادفات با دام فاقد کارکرد است اما اقداماتی چون حفر کانال، بحث سیم در حاشیه جاده و توجیه ساربانان میتواند تا اندازه زیادی میتواند در کاهش تصادفات با دامهای پراکنده در استان موثر باشد.
مسعود مالکی کمبود ایستگاه های هواشناسی را از دیگر مشکلات استان دانست و گفت: برای حل این مشکل راه اندازی6ایستگاه جدید در دستور کار قرار گفته است.
وی ادامه داد: بالاترین معضل موجود در جاده های استان تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز به چپ است.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه حضور میدانی و محسوس پلیس در جاده های استان بسیار موثرتر از سامانه های ثبت تخلفات است، خاطرنشان کرد:  توسعه و بهبود زیربناهای جاده ای الزاماً منجربه کاهش تلفات جاده ای نمی شود چرا که همواره رانندگان خاطی راهی برای دور زدن آن پیدا می کنند که لازم است بر شدت برخورد با این رانندگان افزوده شده و از  ظرفیت های چون مشارکت های مردمی نیز برای کاهش تخلفات رانندگی استفاده شود.
وی خلاء های قانونی ماده 54 آئین نامه ایمنی راه ها ، عدم الزام توزیع برق بر تأمین روشنایی محورهای مئاصلاتی در شرایط نامساعد جوی و ریزگردها را یک چالش حایز اهمیت دانست، محرومیتی که علیرغم 25 کیلومتر پایه کوبی مسیرهای استان همچنان استمرار دارد.
 
یک چهارم رانندگان برون شهری از سرعت مجاز تخطی می کنند
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، اظهار داشت: متأسفانه 25 درصد از رانندگان محورهای مواصلاتی برون شهری ، از سرعت مجاز تخطی می کنند اما خوشبختانه در سه ماهه نخست سال جاری شاهد کاهش 8 درصدی متوفیات محورهای مواصلاتی برون شهری بوده ایم.
علی خانقایی ادامه داد:  معضل اصلی استان در خصوص تجهیزات دانش بنیان ، سرقت و تخریب تعمدی دوربین های ثبت تخلفات، ترانس ها و دکل های روشنایی است به گونه ای که از 52 سامانه ثبت تخلفات ، 34 سامانه رسماً افتتاح شده و متأسفانه به واسطه دلایل فوق 24 سامانه در حال حاضر فاقد کارکرد است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین تصادفات منجر به فوت در محور زاهدان به خاش رخ می دهد، بیان کرد:  متأسفانه فرهنگ ترافیکی در استان دارای معضلات جدی است به گونه ای که  تنها در سه ماهه نخست سال جاری 416 میلیون سرقت علایم در محورهای استان رخ داده است و شاهد 150 میلیون خسارت ترانس در این مدت بوده ایم.
خانقایی یکی از معضلات مهم استان را کمبود مجتمع های خدمات رفاهی و جایگاه های سوخت برای استراحت چند ساعته رانندگان خسته دانست و افزود:  در سال گذشته 53 نقطه پرتصادف شناسایی و 15 مورد نیز آشکارسازی شده است، همچنین 28 نقطه پر تصادف تا پایان سال جاری ایمن سازی می شود و برای  پیشگیری از برخورد شتر با خودروها در محورهای مواصلاتی برون شهری نیز حفر کانال در دستور کار قرار دارد.
 
امنیت خانه تا مدرسه مهم ترین دغدغه آموزش و پرورش
معاون اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر اینکه سامان دهی سرویس های ایاب و ذهاب دانش آموزی در دستور کار ما قرار دارد، بیان کرد:  امنیت خانه تا مدرسه مهم ترین دغدغه آموزش و پرورش و والدین می باشد و این ساماندهی با همکاری شهرداری و اتحادیه ها در دستور کار قرار دارد.
کیخا ادامه داد: این مهم توسط سازمان دانش آموزی در حال اجرا می باشد و امید بر آن است تا بیش از 60درصد ارتباط با سرویس های مدارس از طریق سامانه با خانواده ها صورت پذیرد و همچنین آموزش های مرتبط با سرویس های مدارس مرتبط با این سامانه نیز در دستور کار قرار دارد که خوشبختانه این سامانه 85درصد پیشرفت اجرایی داشته و  امیدواریم به زودی این سامانه را افتتاح کنیم.
وی با اشاره به اینکه ایمن سازی مدارس حاشیه شهرها نیز با همکاری اداره کل حمل و نقل و راهداری جاده ای در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این اداره کل آماده واگذاری خوردروهای ایاب و ذهاب دانش آموزی با کارمزد 4 درصد به متقاضیان است.
 
در شش ماهه نخست سال جاری تصادفات استان254 نفر را به کام مرگ کشاند
مدیرکل اورژانس و فوریت های پزشکی سیستان و بلوچستان هم در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به آمار مجروحان و کشته های تصادفات جاده ای استان،  گفت: در سال جاری 3هزار و 575 فقره تصادف ،اورژانس را به ارائه خدمات وادار نموده است و متأسفانه 254 نفر نیز در صحنه تصادف فوت کرده اند.
فریبرز راشدی با تأکید بر لزوم ارتقاء محورهای برون شهری و دو بانده شدن جاده های استان، اذعان داشت: از زمان دو بانده شدن مسیر زاهدان تا تل سیاه تلفات انسانی تا 90درصد کاهش یافته است.
راشدی خاطر نشان کرد: موضوع برخورد با شتر یکی از موضوعات مهمی است که باید برای حل آن برنامه ریزی طولانی شود چرا که تنها در سال 1395، بواسطه برخورد شتر با خودرو شاهد 29 مصدوم و 12 کشته بودیم.
 
قاچاق سوخت و انسان موجب افزایش تصادفات جاده ای در استان شده است
معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، برخورد با دام، قاچاق سوخت و افغان کش از مهم ترین دغدغه های سفرهای برون شهری استان دانست و اظهار داشت:  متأسفانه باید پذیرفت که این موضوع منحصر به این استان است که به خودی خود موجب افزایش تصادفات و مرگ شهروندان این استان می شود.
وی افزود: فقدان زیرساخت های مناسب محورهای مواصلاتی نیز بدون شک یک عامل موثر در بروز تصادفات منجر به مرگ است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
ابراهیم حمیدیان توانایی و مهارت آموزی را  از دغدغه‌های مدیریت ایمنی و سفرهای برون شهری دانست و بیان کرد: متاسفانه باید با تأسف گفت که در کاهش محرومیت های استان و رفع شکاف های موجود، دولت اقدامات موثری را انجام نداده است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه همه ارگان ها و سازمان ها باید برای کاهش تصادفات همکاری کنند، تصریح کرد: همه سازمان های متولی امر باید برای رسیدن به هدف مشترک کاهش تصادفات جاده ای تلاش کنند و  برای کاهش تصادفات با شتر های سرگردان نیز باید نصب شبرنگ ها، نشست توجیهی با ساربانان عمده و اعلام متخلفین به مراجع قضایی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
 
کد مطلب: 428553