۰
کارشناس مسائل اقتصادی:

مردم سردرگم از تناقضات شورای رقابت /وقتی رقابتی نباشد، کیفیت کاهش می‌یابد

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بی شک وقتی رقابتی در کار نباشد کیفیت محصولات روز به روز کاهش پیدا خواهد کرد که این مهم در مورد صنعت خودروسازی کشور به روشنی قابل مشاهده است.
مردم سردرگم از تناقضات شورای رقابت /وقتی رقابتی نباشد، کیفیت کاهش می‌یابد
مردم سردرگم از تناقضات شورای رقابت /وقتی رقابتی نباشد، کیفیت کاهش می‌یابد
زهرا سعیدی کیا در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودرو بدون مجوز شورای رقابت غیرقانونی است، اظهار داشت: هر ساله شورای رقابت با هدف قیمت گذاری بر خودروهای داخلی و کنترل کیفیت محصولات به خودرو سازها نمره میدهد که این نمره اجازه ای برای افزایش قیمت خودرو یا دستوری برای کاهش قیمت خواهد بود.
وی افزود: به طور مثال در تیرماه سال جاری شورای رقابت با افزایش قیمت ۰.۴درصد خودروهای سایپا و  افزایش ۱.۸ درصد محصولات ایران خودرو موافقت کرد که در گروه محصولات سایپا با وجود اینکه تورم تولیدی خودروها چیزی در حدود  ۴.۴ درصدی گزارش شده بود اما بنا بر اعلام شورای رقابت، به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولیدی، شرکت سایپا شامل جریمه منفی ۱.۸۶ درصدی کم کیفیتی شده که همین نمره پایین موجب شد تا این شورا تنها اجازه افزایش ۰.۴درصد  را بپذیرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه خودرو سازان به هیچ عنوان نمیتوانند بیش از یک درصد قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند، بیان کرد: هرگونه افزایش قیمت از سوی خودرو سازها تنها باید با اجازه شوای رقابت و بیان دلیل افزایش قیمت انجام شود که بی شک با کیفیت پایین محصولات داخلی افزایش قیمت آن هم سه بار پشت سرهم نه تنها غیرقانونی است بلکه موجب بی اعتمادی مردم به شورای رقابت نیز می شود.
وی ادامه داد : متاسفانه در سال های اخیر صنعت خودرو سازی کشور با یک نابسامانی بزرگ روبه رو بوده است به گونه ای که از سال 1390تا کنون برخی محصولات بی کیفیت حتی تا سه برابر افزایش قیمت داشته اند که لازم است دولت و مجلس برای حل این مشکلات به یک دستور العمل و یا یک قانون کلی برسند تا دیگر مردم شاهد افزایش قیمت های نجومی نباشند.
سعیدی کیا بزرگترین مشکل در بازار خودروی کشور را عدم نظارت کافی دانست و گفت: بی شک هیچ چیز به اندازه سیاست ها غلط و نبود نظارت بر بازار خودروی کشور به مردم ضرر وارد نکرده است چرا که در واقع نابسامانی در بازار خودرو های داخلی و خارجی موجب سردر گمی ملت شده و سود اصلی این بازار عجیب به جیب دلالان و واسطه ها سرازیر می شود.
وی خاطر نشان کرد: نبود رقابت میان خودرو سازان داخلی و شرایط سخت واردات خودرو موجب شده تا شرکت های داخلی در یک حاشیه امن و به دور از رقابت به کار خود ادامه داده و هیچ تلاشی برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود نکنند.
این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان با تاکید بر اینکه دولت باید یک بار برای همیشه مشکلات مردم با خودرو سازها را حل کند، تصریح کرد: حمایت یک جانبه از خودرو سازها و عدم توجه به خواست مردم موجب شده تا تولیدکنندگان داخلی به دنبال پیشرفت نباشند اما اگر واردات خودروهای غیر لوکس و اقتصادی به کشور آزاد شود و یا قیمت گذاری بر اساس کیفیت باشد نه نرخ تورم و وزن خودرو ها، یک بار برای همیشه مشکلات صنعت خودرو سازی کشور حل خواهد شد و مردم نیز میتوانند در آرامش کامل از خودروهای ایمن استفاده کنند.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 428568